Den nye dieselmotor som Mitsubishi introducerede sidste år, og som vi har testet i SUV’en ASX, er selvfølgelig også at finde i motorrummet på Mitsubishi Lancer.

Lancer er Mitsubishis bud på en sedan i den lille mellemklasse, som blandt andre konkurrerer med VW Golf/Jetta, Ford Focus og Toyota Auris/Corolla.

Lancer’en fås også som SportsBack, hvor man med den store bagagerumsklap får lettere og større adgang til bagagerummet. Sportback’en ligger prismæssigt 5.000 kr. over den "almindelige" sedan.

Design
Lancerens design er holdt de i forholdsvis konservative og klassiske sedan linjer, men samtidig har Mitsubishi formået at tilføje tilstrækkelige sporty træk. De solide 18” hjul, som er med i ”Intense” udstyret leder tankerne i retning af Mitsubishis voldsomme Evolution rally modeller, og det giver kun positive tanker…..

Den nye motor
Den nye 1,8 liters motor med 150 hk gør en rigtig god figur i Lancer.

Som omtalt i vores test af Mitsubishi ASX, så er den 1,8 liters motor en helt ny konstruktion, som ikke har så stor cylindervolumen, men alligevel yder som en større motor. Det har man gjort ved at optimere teknikken i motoren, blandt andet ved at benytte sig af variabel ventilindstilling, ligesom i de moderne benzinmotorer. Resultatet er en kraftfuld motor med et moment på 300 Nm. fra 2.000-3.000 o/min, og 150 hk ved 4.000 o/min.

Samtidig med at motoren er rigtig kraftfuld, er den ydermere dejlig støj- og vibrationssvag, hvilket betyder at man i det daglige ikke er generet af de gammelkendte ulemper ved en dieselmotor.

Den mindre motorvolumen skulle sammen med de andre tekniske forbedringer, og automatisk stop/start system samt gearskifte indikator give en god økonomisk, men stadig stærk motor. Mitsubishi lover et forbrug på 19,2 km/l ved blandet kørsel – det nåede vi dog ikke helt op på – vi landede på 15,3 km/l. Ugens test foregik i vinterens lave minusgrader, hvilket jo har negativ indflydelse på forbruget. På motorvejen ligger forbruget mellem 14-17 km/l alt afhængigt af hastigheden, mens bilen på landevejen godt kan klare 21 km/l.

Intense udstyr
I kombinationen med den nye 150 hk dieselmotor er der to udstyrstrin at vælge i mellem - ”Invite” og ”Intense”. Med ”Invite” er prisen på Lancer’en 256.000 kr., mens det højere udstyrstrin koster godt 22.000 kr. mere, så testbilens pris ender i 278.000 kr.

Med det højeste udstyrstrin er det yderst begrænset, hvad man kan finde på at savne i hverdagen, da mængden af udstyret er meget omfattende – blandet andet 18” alufælge, læderrat, køling i handskerum, klimaanlæg, fartpilot, regnsensor, Rockford Fosgate lydsystem med subwoofer samt 8 højtalere.

Konklusion
Mitsubishi har altid formået at lave velkørende biler, hvor man føler at have god kontakt med bilen og vejen, og det gælder stadig. Lancer’en er en bil med sporty gen, hvilket mærkes ved en fast og præcis undervogn, en kontant styring og et kanon godt gearskifte. Det giver en rigtig god køreoplevelse, og lysten til at nappe det næste skarpe sving lidt hurtigere er tit til stede.

Sammen med den nye fine dieselmotor, så har Mitsubishi skruet en ganske fin bil sammen, som byder på fin kvalitet, masser af udstyr og stor køreglæde. At det ydre design ikke revolutionerer omverden, og at kabinen sagtens kunne være mere spændende, er så de små minusser du må leve med.