For ikke så længe siden var det en udbredt holdning, at Opel ejere, som regel, også ejede en blød hat, og ofte også havde den på hovedet, når de trøffede rundt i deres Opel. Dette er ikke det bedste ry at have for et bilmærke, og Opel har heldigvis også kæmpet for at slippe af med det ry.

Moderne
De senere generationer af både Corsa, Astra og Vectra/Insignia har bidraget positivt til, at få begravet dette ry. Både teknik, køreegenskaber og ikke mindst design følger nu med tiden, så en Opel virker nu attraktiv for de fleste. Den nye Astra er et godt eksempel, især når vi kigger på denne Sport udgave med turbo og 180 hk.

Design
Astra’en er blevet en rigtig flot bil at kigge på både udefra og indefra. Den mørkeblå metallak som testbilen stod i matcher bilen rigtigt flot. Fronten er aggressiv og det lille ”underbid” giv indtryk af, at denne bil bare vil fremad.

Et af de mere markante elementer i Astra’ens design er den svulmende bagdel – hvilket gør den bred over hofterne. Og ligesom det er tilfældet er med J-Lo, så klæder det også denne dame.

Opel har altid godt kunne lide krom, og det er da også en finde på den nye Astra, dog heldigvis i noget mere moderat mængde end tidligere set.

Kabinen er klædt i sort læder (ekstra udstyr: 14.991 kr.), som står i rigtig fin kontrast til krominstrumenterne, og centerkonsollen i aluminiums look. Selve betjeningen af bilen går let, men nogen vil måske synes, at der er rigtig mange små knapper i centerkonsollen.

Pladsmangel
Hos Opel går design åbenbart stadig forud for plads og anvendelighed. Pladsen i den nye Astra er ikke overvældende, hvilket især gør sig gældende for pladsen på bagsædet. Her er der ikke meget plads tilovers til voksne. Samme scenarie ser vi hos Opel Insignia hvor pladsen er kneben på bagsædet både med hensyn til bentøjet og hovedet – her er der i hvert fald ikke plads til den bløde hat. I bagagerummet er der plads til 370 liter, hvilket ikke er særlig imponerende. 

Motoren
Motoren i denne Astra Sport er en hårdt pumpet sag. Den er på blot 1,6 liter men yder takket være en effektiv turbo 180 hk, og det giver ganske rappe præstationer. 0-100 km/t klares på 8,5 sek., mens tophastigheden er 221 km/t.

Bag rattet føles accelerationen ikke overvældende, men de 180 hk har trods alt også ca. 1.420 kg at skulle sætte gang i, og samtidig er støjniveauet lavt, og man får ikke overført vibrationer i rattet under en hård acceleration, så oplevelsen er meget civiliseret.

Til lidt sjov sammenligning så vejede en Opel Astra GSI fra 1997 kun 1.075 kg, havde 136 hk, og klarede 0-100 km/t på 9,0 sekunder.

Den 6-trins gearkasse fungerer fremragende sammen med motoren med hurtige og præcise skift. Samtidig betyder turbomotorens kraftige moment på 266 Nm., at der er rigeligt med kræfter i de fleste gear ved alle omdrejningstal.

Køreegenskaber
Den kraftige motor kræver gode køreegenskaber for at du får fuld udnyttelse og glæde af bilen - og heldigvis er der ikke rester tilbage af ”den bløde hat” i undervognen. Undervognen er nu top moderne, hvor et nyudviklet baghjulsophæng sørger for endnu mere stabilitet.

Watts-link
En kombination mellem en compoundaksel med det såkaldte Watts-link i bagakslen skulle være med til at give yderligere stabilitet. Princippet med det såkaldt Watts-link er tidligere hovedsageligt blevet anvendt i racerbiler.

Watts-link benyttes i bagakslen for at forhindre sidelæns bevægelse mellem akslen og karosseriet. Watts-linket består af to vandrette stænger med samme længde, der er monteret på hver side af undervognen. Mellem disse to stænger er der forbundet en kort lodret stang, hvis centrum er monteret midt på akslen. Resultatet er, at en påvirkning fra siden straks bliver kompenseret med samme kraft på den anden side, hvilket giver større stabilitet. Den største fordel ved dette kompakte system er, at det effektivt forhindrer alle sidelæns bevægelser af akslen, hvilket giver en problemfri kørsel og forbedret manøvrering.

I praksis
I praksis er det svært for en almindelig chauffør at mærke forskellen med Watts-link, og det kræver i hvert fald, at man hurtigt skifter fra en Astra til en anden bil for at kunne mærke den lille forbedring.

Udover den nye undervogn så er Astra Sport født med 17” hjul som både ser godt ud og hjælper med at overføre de 180 hk til asfalten, og effektivt hjælper med at tøjle dem igen.

På vejen er Astra Sport legende let at håndtere, og enhver bevægelse er forudsigelig. Både ind og af sving står bilen fint fast, og forhjulene står tilpas fast til at man kan giver godt med gas ud af svingene igen.

Udstyr
Som det bør være er der rigt med komfortudstyr i denne topmodel. Blandt andet kan nævnes bi-zone klimaanlæg, boardcomputer, 17” alufælge, læderrat, sædevarme, elektronisk håndbremse, hill holder og tågeforlygter.

Desværre, og meget overraskende er noget så simpelt som el-bagruder IKKE med i dette udstyrsniveau. De skal tilkøbes enten selvstændigt til knap 4.000 kr., eller i en Premium pakke med AFL+ forlygter, parkeringssensor og elektrisk foldbare sidespejle til knap 21.000 kr.

Sikkerhedsniveauet er det samme for alle Astra’er, hvilket er ensbetydende med en komplet sikkerhedspakke, som opfylder dagens standard og krav. EuroNcap har crashtestet Astra’en og den opnåede ”selvfølgelig” topkarakteren 5 stjerner.


Konklusion
Som nævnt i starten så er der ikke længere ”Morfar eller blød hat” over en Opel Astra. Denne Astra Sport gør op med alle fordomme. Både design, undervogn og motor er topmoderne, og det gør denne Astra Sport til en fremragende køremaskine. Astra’ens eneste ankepunkt er faktisk den begrænsede plads ved bagsædet, ellers er der udelukkende topkarakterer til bilen.