Vi kører næsten 700 kilometer på tværs af Danmark i Hyundai Nexo – den første brintbil, som kan betales for menneskepenge. Men er der ulemper ved en brintbil – det finder vi svaret på her.

Er det surt, at du ikke længere er teknisk firstmover, fordi alle naboerne også har fået en Tesla? Så kan det være du skal tage et kig på den koreanske Hyundai Nexo. Det er en brintbil, så den kører på strøm, men i stedet for store, tunge og dyre batterier, medbringer den brint i tanke, som den kan omdanne til strøm. Resultatet er en officiel rækkevidde på 666 kilometer, og det bliver bedre endnu. I stedet for at skulle vente flere timer på et batteri, der skal lades op, kan du tanke brinten mere eller mindre, som du er vant til fra en benzin- eller dieselbil.

Djævelsk lang rækkevidde – Hyundais brintbil koster under 600.000 kroner

Sådan er teorien i hvert fald, men på Biltorvet har vi sat os for at teste påstandene med en uges pendlerkørsel og en weekendtur fra København til Fredericia med to unger på slæb. Det er klassiske discipliner, hvis en bil skal give mening for de fleste danskere, så lad os komme afsted.

Pendler bestået
På Motorring 3 er det fremragende at bevæge sig afsted i Nexo, uanset hvor langsom den øvrige trafik måtte være. Bilen har en udmærket adaptiv fartpilot med Lane Following Assist, så du dårligt skal styre selv, når systemet er aktiveret. Og som vi er blevet vant til fra elbiler, er kørslen tyst. Og elmotoren har 163 hestekræfter og 395 Nm, som gør Nexo rigeligt frisk til at følge den øvrige trafik.

Toyota opruster på brint-fronten

Man får indtrykket af, at Nexo er udviklet til det amerikanske marked, til trods for bilen faktisk er opkaldt efter bornholmske Nexø. Centerkonsollen er bred og oversået med knapper, sæderne er bløde og har både varme og køling, og affjedringen er på grænsen til slatten, og til sammen betyder det, at komforten er høj, så længe det går lige ud. Kort sagt kan Nexo nemt bestå den daglige kø-rutine til og fra arbejdet.

På langfart
Nexo består ganske vist, men udmærker sig ikke som sådan i forhold til sine fuld-elektriske konkurrenter. Nej, der hvor Nexo burde have sin fordel, er på langturen, så da weekenden oprinder, er det på tide at pakke den 3-årige og 5-årige ind på bagsædet sammen med 43 kilo labrador, som dog bliver henvist til det 461 liter store bagagerum. Bagagerummet bliver hurtigt fyldt ud og har en høj læssekant, da brinttankene er placeret her. Der er i alt tre, som kan indeholde 156,6 liter brint, hvis ellers det kan pumpes ind med højt nok tryk, men mere om det om lidt.

Årets Bil 2020 – derfor vandt Tesla Model 3

Heldigvis er der god plads på bagsædet, og muligvis er det bilen, muligvis ikke, men der var ingen brok derommefra på hele turen fra København til Fredericia. Der er dog nogle enkelte nøkker fra forsædet. Den bløde affjedring er så blævrende, at bilen krænger meget i sving, og ved et tidligere arrangement på Jyllands-Ringen har køreegenskaberne ikke imponeret i ekstreme situationer, som en undvigemanøvre. Styretøjet er irriterende syntetisk, så det er dødt og uden kontakt til omverdenen. Det betyder, at du kan have svært ved at fornemme, hvor forhjulene peger hen, og specielt i strid vind kræver det meget arbejde at holde bilen midt i sin vognbane – Lane Following Assist eller ej.

Brint på tanken
Men nu er det jo interessante jo først og fremmest rækkevidden og evnen til at kunne fylde bilen med energi markant hurtigere end en elbil. Så turen begyndte selvfølgelig med en tur til brinttanken. Der er lige nu otte brinttankstationer, to af dem i hovedstadsområdet, men ingen af dem kan levere højere tryk end 350 bar. Det er ret meget, men for at udnytte Nexos fulde kapacitet, skal man helt op på 700 bar. Så adskillige gange i løbet af ugen forsøger jeg at tanke en halvtom bil uden at kunne fylde ret meget brint på - pænt irriterende. Og det viser, at en brintbil har andre ulemper. Alle tre tankstationer, jeg prøver i løbet af ugen, har samme antikvariske system, hvor du får adgang til at tanke med en nøglebrik, så en kode, og så skal du aktivere selve standeren. Alene at få tankpistolen ud af sin holder kræver kræfter og tankegymnastik, og man efterlades med indtrykket af, at der er nogen, der har glemt at indtænke brugeren, da de har designet brinttanken.

Elektrisk Folkevogn – e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Da det endelig lykkes mig at få fyldt tanken helt op ved stationen i Korsør, melder bilen om 522 kilometer rækkevidde udregnet på baggrund af mit kørselsmønster. Det er altså med mindst 130 km/t på motorvejen, noget de færreste elbiler kan matche. I alt kører vi over 460 kilometer frem og tilbage, og jeg kører turen fra Østerbro til Høje Taastrup næste morgen, alt sammen uden at tanke. Samme afstand kunne måske havde ladet sig gøre i en af de store Teslaer, men ikke hvis jeg havde kørt på samme måde, som jeg kørte Nexo. En anden fordel er, at brinttankene er meget lettere end et stort batteri. Nexo vejer 1.814 kilo, mens alene batteriet i en Audi e-tron vejer 700 kilo.

Brint mod el
Den store anke ved brint er, at energieffektiviteten er lav. Typisk er det nemlig strøm, man bruger til at lave brint – måske husker du elektrolyseforsøgene fra fysik og kemi i skolen. Men der er også et energispild ved at omdanne brinten tilbage til strøm. Så kigger vi udelukkende på energieffektiviteten, er den traditionelle elbil faktisk mere energieffektiv.

Vi har talt om tankene, som opbevarer brinten i stedet for et batteri, men for at kunne virke har brintbilen brug for en brændselscelle, der kan forvandle brint til strøm. Det er brændselscellen, der er vanvittigt avanceret og derfor dyr. Da Hyundai introducerede deres seneste brintbil i 2013, IX35, kostede den dobbelt så meget som Nexo. Så vi kan håbe, at Hyundai klør på, så prisen kommer endnu længere ned, for som det er nu, så er Nexo stadig for dyr.

Volvo vil garantere bæredygtige batterier med ny computerteknologi

Efter en uge i selskab med Nexo er jeg bestemt ikke skræmt væk af brintkørsel – den øgede rækkevidde og meget lavere lade/tanke-tid giver en fleksibilitet sammenlignet med elbilen, som er værdsat i en travl hverdag. Men selvom brintdelen faktisk virker, er Nexo som bil ikke specielt imponerende. Testbilen med Premium-udstyr koster fra 629.995 kroner, og selvom det jo er mere realistisk end næsten 1,2 millioner kroner, så kan du få rigtig meget bil for pengene andre steder, og er dit hjerte grønt, findes der også oplagte elektriske alternativer.