Salget af Renault biler i Danmark stiger ganske imponerende, hvilket vi bl.a. kan takke designerne og ingeniørerne i Frankrig for. Den seneste generation af Renault biler er nemlig finpudset i en sådan grad, at man næsten bør kigge forbi den lokale forhandler, inden man beslutter sig omkring sit nye bilkøb. Specielt Laguna er strøget til tops på mange ønskelister, og mon ikke den nye Mégane gør det samme - specielt i denne lækre coupé udgave.
 

Fordele og ulemper
Der er både fordele og ulemper ved at købe en coupé, specielt når det er i den lille klasse, som det er tilfældet med Mégane. Den åbenlyse fordel er naturligvis designet, hvilket man på ingen måde kan være i tvivl om, når man ser Mégane coupé. Bilen er ekstremt elegant og sporty på samme tid - specielt lige forfra, samt skråt bagfra er det lykkedes at fremtrylle nogle helt vidunderlige linjer. Forfra er Mégane meget futuristisk at se på, hvilket vi bl.a. kan takke de store og meget markante luftindtag for. De ser tæske godt ud - specielt når bilen er brændt orange, som det var tilfældet med vores testbil.
 

Bagenden tager sig bestemt også godt ud, og fuldender et på alle måder gennemført udvendigt design. Desværre gør det smarte design at åbningen til bagagerummet er meget lille og læssekanten meget høj. Men vi kender det fra så mange andre modeller - man må lide for skønheden!


Interiør
Indvendigt er det en ren fornøjelse at opholde sig. Pladsen foran er god og man føler at alt er placeret korrekt. Desværre er de digitale instrumenter ikke suveræne, hvis solen står ind i kabinen - her havde analoge instrumenter været at foretrække. Men Renault har sikkert valgt de digitale for at lave en sammenhæng med det futuristiske udvendige design. Sæderne måtte gerne være en smule mere på den sportslige side - specielt i denne topmodel.
 

På bagsædet dukker en anden af coupé designets ulemper op - nemlig plads og adgangsforhold. Pladsen er rimelig, men det er besværligt at komme ind og ud. Samtidig er udsynet for bagsædepassagerer minimalt, og for chaufføren er den lille bagrude og de små sideruder ikke just optimale, hvis der er intens trafik og mange cykellister i f.eks. et byområde.
 

Kvaliteten af materialerne er imponerende god og Renault viser lige præcis, hvad de er blevet så gode til. Vi så det først med Laguna og nu også i Mégane - man kan nemlig godt lave en lækker kabine med imponerende materialer, uden at det skal koste en formue. Her træder Renault virkelig i karakter!

 

Som chauffør...
Bag rattet er der flere ting der imponerer. Den 2,0 liters turbomotor med 180 hk er imponerende god - og gearskiftet ligeså. Bilen er nem at køre, takket være en behagelig kobling og de præcise gearskift - rigtig godt gået! Undervognen er strammet op til leg, hvilket gør Mégane coupe turbo yderst morsom på små veje. Går det ligeud, har bilen dog en tendens til at virke svævende og lettere urolig i styretøjet - forstået på den måde, at man har god acceleration, men at følelsen af at have 100 % kontakt med underlaget ikke helt er intakt.


Samlet set
Mégane Coupé turbo er en ekstremt smuk bil, der imponerer på bedste vis. Der følger nogle naturlige ulemper med ved køb af en sådan bil - men det er noget man ved på forhånd. Motor og gearkasse er imponerende og kvaliteten af kabinen ligeså. Køreegenskaberne er gode, men ikke så sporty, som vi havde håbet. Til daglig brug er det dog på ingen måde noget du som chauffør bider mærke i.


Bedst af alt er prisen, der på imponerende vis holder sig på 299.000,- kroner. Det er ekstremt godt gået for en 180 hk coupé med så frækt et udseende og så lækker en kvalitet. Mégane coupe er absolut anbefalelsesværdig, hvis du er på jagt efter en smuk sports coupé!

 

Af