Renault har manglet en elbil til at tage kampen op mod konkurrenterne – nu er Megane E-Tech Electric klar med skarpe danske priser og verdens tyndeste batteri.

Renault har faktisk masser af knowhow, når det kommer til elbiler. Både Renault og søstermærket Nissan har bygget biler med stik i ti år, men de store nyheder er udeblevet i takt med, at konkurrenterne har spolet op for lanceringerne af nye batteribiler. Det viser sig, at det bare er fordi, Renaults ingeniører har været i kælderen og finpudse det sidste – så nu er Megane E-Tech Electric endelig klar, og det tilmed med danske priser.

0 stjerner – Renault Zoe dumper med et brag i ny crashtest

Den elektriske Megane lanceres som udgangspunkt i to versioner. Den billigste begynder ved 266.990 kroner med 40 kWh batteri og 130 hestekræfter/250 Nm, mens prisen for den kraftige version med 60 kWh batteri og 220 hestekræfter/300 Nm begynder ved 303.990 kroner. Selve motoren er nyudviklet, og er derfor 10 procent lettere end motoren i Renault Zoe.

Op til 450 km rækkevidde

Selve batteriet er kun 11 centimeter højt, og Renault påstår, at det er det tyndeste på markedet. Det har været en gave for designerne, som har kunne holde den overordnede højde af Megane E-Tech Electric på 150 centimeter.

Renault genopfinder 5 som charmerende elbil

Samtidig er batteriet mere effektivt, så man kan proppe mere effekt ind på samme plads – 600 Wh per liter, eller 20 procent mere end Zoe. Effektiviteten opnås blandt andet med en anden kemisk sammensætning, så man blandt andet bruger mindre af det meget lidt bæredygtige kobalt.

Det er jo alt sammen meget fint, men hverken rækkevidde eller lademuligheder sætter nogen standarder for klassen. Det 40 kWh store batteri har en rækkevidde på op til 300 kilometer, mens Megane med det store batteri har en rækkevidde på 450 kilometer.

I versionen med det lille batteri er der mulighed for 22 kW AC-opladning derhjemme og 85 kW DC-opladning, mens man i 60 kWh udgaven også lader standard med 22 kW AC, men op til 130 kW DC-ladning, som heller ikke skræmmer konkurrenterne, hvor mange kan lade med 150 kW eller mere.  

Techno med det hele

Bilen fås i tre udstyrsvarianter. Mindste version hedder Equilibre, næste Techno og det højeste niveau er Iconic. Equilibre har som standard blandt andet 18 tommer alufælge, Fuld LED, bakkamera og fuld sikkerhedspakke.

Elbil til under 100.000 kroner – vi finder fem solide bud

Technoversionen er spiffet yderligere op med 20 tommer alufælge, klimaanlæg, mens der er skruet helt op for luksusfølelsen i Iconic. Her er der specielle 20 tommer fælge, ægte træ på dørsider og instrumentbord, lædersæder og Harman Kardon lydsystem for blot at plukke i de mest iøjnefaldende elementer. Topmodellen med stort batteri koster fra 347.990 kroner.

Stærke privatleasingpriser

Andelen af bilkøbere, der ønsker at privatlease, er stødt stigende, og netop derfor har det været væsentligt, at kunne have skarpe tilbud på privatleasing af den elektriske Megane. Logikken her, er at det koster 100 kroner ekstra om måneden at gå fra det lille til det store batteri, og 300 kroner om måneden at gå et udstyrsniveau op. Som altid er det i tre år og med 15.000 kilometer om året.

Elcyklen eller den her – vi kører Dacia Spring, Danmarks billigste elbil

Billigste version – altså Equilibre med 40 KWh batteri koster 3.495 kroner om måneden, mens det blot koster 100 kroner ekstra om måneden at få den med 60 kWh batteri, hvilket også gør, at det er den, der forventes at være mest efterspørgsel efter.

Vil man op i Technoversionen koster den 3.795 kroner med 40 kWh batteri og 3.895 med det store batteri. Ønsker man Iconic koster den 4.095 kroner med 40 kWh batteri, mens den koster 4.195 kroner med det store batteri.

Elbilerne stormede frem, men lille diesel løb med sejren som Årets Varebil 2022

Desuden har man som noget helt nyt introduceret en forsikringspakke med faste priser for alle uanset alder og bopæl. Megane med 130 hestekræfter koster 5.600 kroner per år, mens 220 hestekræfter koster 5.995 kroner. Det er for ansvar, kasko og glasforsikring med en selvrisiko på 3.000 kroner.

Der åbnes for ordrer den 1. februar, og de første kunder forventes at modtage deres nye Megane E-Tech Electric til april.