Med Jeep Compass kan du rulle dig i sand, vand og asfalt med stil – vel at mærke amerikansk stil med stor grill, firben og slange.

Amerikanske Jeep, som herhjemme sælges af din lokale Fiat-forhandler, er kendt for at skabt firehjulstrækkeren, som vi kender den, men der er langt fra den originale Willys Jeep til Compass, som er en moderne, kompakt og ganske køn SUV. Den er på størrelse med konkurrenter som Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan og og Audi Q3.

Den store forkromede grill på Jeep Compass er et amerikansk touch, og generelt er designet helstøbt og særegent med sine firkantede skærmkanter.

Jeep Wrangler Rubicon

Compass er en SUV og ligner en vogn, du kan køre til verdens ende i på en komfortabel måde, endda uden at der nødvendigvis er en vej, og det er da også næsten rigtigt - hvis verdens ende er under tre timer væk. På længere ture støtter de ellers fremragende lædersæder til 29.000 kroner nemlig dårligt din egen ende, men til gengæld er sæderne kønne, og vognen er jo høj, så indstigning i dem er let og overblikket i trafikken stort.

Alvorlige underbenklæder
De sidste to ting er årsager til, at SUV trender noget så vildt. Men i Jeep Compass får du en ægte SUV. Her er SUV-begrebet nemlig angrebet fra en anden vinkel – det er ikke en forhøjet personvogn tilsat plastikskærme, men en terrænbil, som er luksusagtigt. Luksusfornemmelsen får du, fordi materialerne i kabinen er lækre at se og røre ved. Du får altså en ægte firehjulstrækker, som rent faktisk tager sine høje underbenklæder alvorligt.

Det gør Jeep også en dyd ud af at fortælle dig. Instrumentering og menusystem er fyldt til randen med referencer til militær, trekking og Willys Jeep, som er den du kender fra krigsfilm.

Eksempelvis er navigationssystemets kort army-grønt, og vandet på kortene bliver vist med en animation, så det rent faktisk ligner vand, der bevæger sig. Skærmen i midten er på 8,4 tommer, men kort og andre menuer er overfyldt med informationer, så det kræver lidt tilvænning, før man får overblikket. Det reagerer dog hurtigt og er funktionelt. Det er rart, at man altid kan se, hvor man er, og hvor langt der er til nærmeste tankstation, motel, café og andre interessepunkter.

Firben i plastik
Den store skærm er imidlertid ekstraudstyr til 27.000 kroner, hvor du også får navigation og et lydanlæg med i rygsækken. Standard leveres Compass med en skærm på syv tommer.

Men det stopper ikke der. Den adaptive fartpilot viser afstanden til den forankørende med et bilsymbol, der er en Willys Jeep. På bagruden er en figur af en slange i kanten af vinduet og ved vinduesviskeren er der indstøbt et firben i plastikken. For meget? Egentligt ikke, det er blot amerikansk humor og reference til fortiden.

En praktisk ting, som måske kun Jeep praktiserer, er, at der er knapper på bagsiden af rattet, hvor du kan styre forskellige ting som lydstyrke til radioen. Det fungerer ganske fint.

Familiens nye favorit – Toyota RAV4

Vi drønede til måske verdens ende i Danmark, øen Rømø, for at køre i lidt sandklitter – vi behøver her heller ikke være bange for vandpytter på stranden, da den klarer at køre i dybder på 40 cm vand. Turen gik fra København, så vi fik lejlighed til også at teste både bytrafik, motorvej og landevej, inden vi ramte sandet.

Selv om det er en amerikaner, ligger der ikke en fuldfed benzin-V8’ere og trækker foran, men en firecylindret diesel på 170 hk og 380 Nm. Den version koster fra 523.980 kroner, men du kan få din Compass fra 358.981 kroner med 1,6 liters diesel med 120 hestekræfter eller 1,4 benziner med 140 hestekræfter, hvis du lider af tålmodighed.

Trafikprop overhalet i sand
Accelerationen er ret moderat både på papiret med sin 0-100-tid på knap ti sekunder og i virkeligheden, hvor du på ingen måde aktiverer nakkemusklerne. Måske fordi nakkestøtten er usædvanligt tæt på baghovedet. Eller måske fordi de ni trin i ZF-gearkassen får vognen op i fart umærkeligt. Gearkassen er lækker, men der er dog lidt rumlen ved nedgearinger. Hverken diesellyd eller vindstøj er generende i kabinen ved motorvejshastigheder, ligesom vognen er fint retningsstabil trods sin høje undervogn og et ret letgående styretøj.

På stranden var der meget belejligt amerikanertræf. Det viste sig, at den også kunne trække opmærksomhed, trods konkurrencen fra fantastiske flydere og buldrende V8’ere. Vi greb flere i at kigge gennem ruderne i den, da den stod parkeret. Apropos trække, så kan den trække 1.500 kilo på krogen.

Vi legede lidt i klitterne og fandt, at det er noget lumsk noget. På vej ned ad en bakke, bliver hældningen pludselig ret stejl, og vi planter forenden i sandet – sådan føltes det, men den fine frihøjde på 20 cm gør, at vi klarer frisag. Pyha.

Træffet trak til gengæld trafikprop på stranden, og der er altid nogen, som sidder fast i sandet, så køen ud på den eneste vej væk fra stranden bliver tit blokeret. Vi kan vælge mellem alenlang kø, eller skyde genvej i hvad der ligner en halv meter dybt løst sand, hvor der var et par biler, som sad fast på bugen og var ved at blive trukket fri af stolte mænd i store pick-ups med brede dæk. Vi valgte at træde ud af køen og skyde genvej.

Compass har nemlig et brugervenligt firehjulstræk, der styres med en drejeknap. Her skal man blot vælge underlag, så sørger bilen for resten. Det var klart en fordel i klitterne, fordi den også har indbygget reduktionsgear, som gør det mindre dramatisk at komme nedad, hvor underlaget er løst.

Vi kører Europas bedste bil – Volvo XC40

Vi vælger sand, trækker ud og giver godt med gas, da godt med momentum i så meget sand, virker som god idé. For en, der aldrig bevæger sig ud i yderkanten af asfalt, er det naturstridigt og skræmmende, og enhver anden mode-SUV ville hostende give op, men Jeep’en okser igennem de 100 meter genvej med et flot spray af sand og mange hoveder, der kigger, og måske forventningsfuldt håber, vi fejler. 

Det gør vi ikke. Den klarer det som en Michelinkok, der laver et spejlæg. Altså uden at blive stresset eller virke udfordret. 

Efter at have vendt ved verdens ende i Danmark helt uden knubs, må vi konkludere, at vi blev en smule vilde med amerikaneren, der er et ret begavet mix i en god kompakt størrelse. Den rummer snildt den lille familie med habengut på langtur og formår at være fars kompetente legetøj i tykt snevejr eller på en strandtur. Compass skal hverken skamme sig i Hellerupvillaen eller i grusgraven. Mærket som helhed er lidt overset herhjemme, og det går også ud over Compass, der er en ufortjent overset perle i den store bilverden af mellem-SUV’er. 

 

.