Verso S er den nye familiebil fra Toyota, og skal løfte arven fra den rummelige Yaris Verso, som kom frem helt tilbage i 1999. Verso S markedsføres som en fleksibel, rummelig mini-MPV med plads til 5, et godt bagagerum, men med en længde på lige under 4 meter skulle den stadig begå sig let og elegant i den tætte bytrafik.

Design
Heldigvis, vil jeg tillade mig at sige, er designet på den nye Verso milevidt fra den første generation. Yaris Verso lignede mest af alt et oppustet badedyr, som ville vælte i først kommende rundkørsel.

Den nye Verso er straks mere harmonisk og elegant at se på. Designet følger Toyotas øvrige biler, hvilket er ensbetydende med et lidt konservativt design med skarpe linier, men alligevel langtidsholdbart design, som ikke kan fornærme nogen.

Plads og indretning
Stilen er den sammen inden døre med det konservative design med skarpe kanter, men uden specielle designdetaljer. Der er fornuftigt med aflæggeplads og gode kop/flaskeholdere. Bilen rummer let 4 voksne, mens 5 sidder lidt klemt. For at være endnu mere fleksibel kunne Toyota godt have ofret et længde justerbart bagsæde, så man kunne give bagsædepassagerne lidt ekstra benplads, når bagagerummet ikke er proppet.

Enkelte steder skulle man dog tro, at 3D design programmet i Japan ikke altid kørte helt korrekt. Der hvor instrument bordet støder op til døren ender det hele i tre forskellige højder - upraktisk, uden formål og ikke særligt pænt – mystisk.

Instrumenteringen er lige i øjet med et stort centralt og letlæseligt speedometer. Radio og telefon kan styres fra rattet og den 6-trins gearkasse betjenes fint fra gearstangen, som sidder i den rigtige højde.

Indretningen i Verso S er som i de fleste andre biler. Der er dog et par enkelte smarte detaljer, som gør glæde i hverdagen. Bagagerummet klarer 437 liter, hvilket er fin størrelse i forhold til bilens længde – men med den justerbare bund kan man selv vælge om man ønsker et helt fladt rum uden læssekant, eller et lidt større og højere rum med en dybere læssekant.

Toyota har også sørget for, at det er super let at udvide bagagerummet, da bagsæderne lægges hurtigt og elegant ned med et enkelt ryk i et håndtag – ikke noget med at løfte sædehynder, fjerne nakkestøtter osv..

Motorerne
Verso S tilbydes kun med benzinmotor på 1,33 liter med 99 hk. Ydelsen er relativt høj, mens det er noget svære at lokke et ordentligt drejningsmoment ud af motoren. Ved 4.000 o/min. er der blot 125 Nm tilstede, og det betyder at der ikke er meget sejtræk at hente. Motoren skal have mange omdrejninger for at bilen flytter sig, og når bilen er godt lastet med 4-5 personer savner jeg en dieselmotor med højere drejningsmoment.

Toyota er selvfølgelig også med på den grønne bølge, og dermed er Verso S også pænt økonomisk, når det kommer til forbrug. Verso S burde under optimale forhold kunne klare 18,2 km/l, og ligger dermed i energiklasse A med en årlig grøn afgift på 1.080 kr.. Forbruget under en uges test endte dog lidt højere nemlig 15,5 km/l, men dette inkluderer også ca. 1.000 km. på de danske motorveje, så det er godkendt. Ved mere jævn kørsel vil du godt kunne nærme dig en forbrug på 18 km/l i snit.

Udstyr og pris
Verso S leveres i 2 udstyrscarianter T1 og T2. Med T1 får du det basale, som elruder foran, fjernbetjent centrallås, og kørecomputer. Først i T2 får du aircondition, sædevarme, el-spejle med varme, armlæn, læderrat og gearknop og det før omtale fleksible bagagerumsgulv.

Sikkerhedsniveauet er det samme for T1/T2 med ABS bremser med bremseassistent, ESP og 7 airbags.

Verso S T1 fås fra lige under 200.000 kr., mens T2 koster 225.995 kr.. Vores anbefaling er klart T2, da de 26.000 kr. er givet godt ud i forhold til det udstyr du får med. Aircondition, sædevarme og el spejle vil man hurtigt savne i hverdagen.

Overall
Den nye Verso mini-mpv er en bil, som ikke gør sig bemærket hverken i bybilledet eller bag rattet – designet er neutralt, og selve køreoplevelsen er ej heller noget du jubler over. Motoren er i den svage ende, især hvis du udnytter bilens rummelighed/lasteevne. Men trods alt leverer motoren et fornuftigt forbrug.

Priserne ligger i den høje ende, som sædvanligt for Toyota bilerne, og dermed er konkurrencen endnu hårdere, da f.eks. de koreanske modeller tilbyder det samme til en lavere pris. Den noget højere pris kan delvis forsvares ved en bedre gensalgspris og lavere reparationsomkostninger, som følge af Toyotas forhåbentligt stadig høje kvalitet.