Jeg husker tydeligt da den første nyfortolkning af den klassiske Beetle blev lanceret. Jeg var i USA og teste bilen og var overbevist om, at den mængde positive tilkendegivelser jeg fik på min uge i den lille blå bil, også ville afspejle sig i bilens globale succes. Desværre blev det ikke tilfældet, og VW Beetle led salgsmæssigt under høje priser i forhold til tilsvarende modeller på markedet, bl.a. VW’s egen Golf, som Beetle jo er baseret på.

Nu forsøger VW så igen, og denne gang håber jeg virkelig at det kommer til at se anderledes ud, for VW har lyttet til kritikken og Beetle er ”rettet til” på adskillige punkter.

Design
VW Beetle har fået en helt ny profil i forhold til tidligere, hvor taget var højt og buet, som på den klassiske model. Nu har man trykket bilen lidt mere flad, og ser du bilen i silhuet, så sendes tankerne straks hen på Porsche 911 modeller fra slutningen af 60’erne og starten af 70’erne. Specielt i topmodellen, som vi har testet her, hvor den smarte hækvinge får bilen til at skille sig ud.

Forfra er der også hentet inspiration fra Porsche, hvor de store runde øjne dominere, sammen med den brede sorte mund. At vores testbil samtidig er udstyret med Turbo stafferinger hen langs siden (et Porsche kendetegn, red.) gør bare sammenligningen endnu mere interessant.

En rigtig lækker detalje på vores testbil er de store 18” Tornado fælge, der virkelig klæder bilen. Med mindre du går efter et rent retro look og vælger Disc fælgene, så er Tornado det bedste valg – uden sammenligning. Prisen er selvfølgelig også derefter – men det taler vi ikke om.

Indvendigt er der også sket ting og sager. Mange elementer er naturligt nok hentet direkte fra lagerhylden med skiltet Golf, men Beetle er alligevel 100 % sin egen i kabinen. Specielt effekten med instrumentbordet i karrosseriets farve er en fed detalje, sammen med det ekstra handskerum, hentet direkte fra den klassiske model.

Power
Topmodellen, som vi her har testet, er i bund og grund en Golf GTI, hvilket også mærkes bag rattet. Beetle er på ingen måde en ”blød hat” bil, der sejler rundt i svingene. Tværtimod! Beetle æder sig ind i ethvert sving og nærmest borer snuden ned i asfalten for at give mere vejgreb. Den gør det faktisk så elegant, at den fortjener ekstra ros på netop dette område – et område, hvor den virkelig skiller sig ud fra den tidligere model.

Beetle 2,0 Turbo er udstyret med VW’s velkendte TSI-motor med 200 hk. Sammen med den 6-trins DSG-gearkasse leverer den en køreoplevelse udover det sædvanlige. Masser af muskler, suveræne gearskifte og ikke mindst en fed lydoplevelse ved fuld acceleration, giver virkelig noget for pengene. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på blot 7,5 sekunder og topfarten er 223 km/t. VW lover 13 km/l i gennemsnit, hvilket vi næsten kan bekræfte dem i, da vi ramte 12, 8 km/l i snit.

Golf?
En sammenligning af Beetle og Golf GTI er absolut relevant, og her bliver det ganske interessant. VW Golf GTI koster nemlig 486.000,-, hvor en Beetle Turbo koster 386.000,- kroner. Du sparer altså 100.000,- på at købe en Beetle, der ser bedre ud og absolut tiltrækker mere opmærksom (hvis man er til den slags, red.).

Varianter
Beetle fås i tre udstyrsvarianter, Beetle, Design og Sport. Du kan derudover vælge tre benzinvarianter og én diesel. Motorerne er alle velkendte fra det eksisterende VW-motorprogram og yder 105 hk (1,2 TSI), 160 hk (1,4 TSI) og 200 hk (2,0 TSI). Dieselmotoren er på 1,6 liter og yder 105 hk. Den udmærker sig ved et gennemsnitligt brændstofforbrug på 22,2 km/l og en pris på 296.996,- med Design-udstyr. Billigste model er den 122 hk benziner, der koster 259.994. Ja, det er et 2-tal der står forrest! Eneste model med det lækre DSG gear er 2,0 Turbo.

Samlet set
Jeg har helt klart set mig lun på den nye Beetle. Den har designet, køreegenskaberne og de små ekstra detaljer, der gør den yderst interessant. Samtidig er priserne nu mere end acceptable – og jeg vil hver en tid vælge en Beetle Turbo frem for Golf GTI 3-dørs.
Er du pendler og vil du gerne være lidt retro, så er dieselmodellen i Denim blå og med 18” Disc-fælge et oplagt valg.

Super godt gået VW!