Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

| Lars Krogsgaard

Yamaha har endelig præsenteret den længeventede Ténéré 700. Det er lige nu bedste genvej til en sjov, simpel og velfungerende motorcykel, du kan lave masser af ballade på i skoven, uden at den tager magten fra dig eller tømmer din bankkonto.

Sjældent har en motorcykel skabt så store forventninger som det T7 koncept, Yamaha præsenterede for tre år siden. Faktisk er den blevet forsinket ad flere omgange, og det har Yamaha vendt til deres fordel, fordi den skulle være helt perfekt, før de vil sende den på gaden. Specielt efter prisen blev offentliggjort, har forudbestillingerne rullet ind hos Yamaha. Nu er Ténéré 700 her endelig, men kan den så leve op til sin egen hype?

Den perfekte mellemvej – Yamaha Tracer 900 GT

Hvis vi lige tager basics først: Det er 204 kilo tung motorcykel med Yamahas tocylindrede rækkemotor med 270 graders crossplane teknologi, som spytter 72 hestekræfter ud til baghjulet. Det er ikke nogen revolutionerende motor, men til gengæld så trækker den i hele omdrejningsskalaen uden at kny. Gasresponsen er ikke superskarp, men det gør den faktisk overraskende nem at dossere i terrænet, og når det bumler under kørslen. Der er ikke nogen tænd-og-sluk fornemmelse over gassen. Og på sporet i skoven, er det altså rigtig fedt. Crossplane teknologien gør, at motoren lyder godt for en standard fabriksopsætning – dog ville jeg nok gå efter den Akrapovic udstødning, som man kan få til billige penge. Så skulle motoren gerne få den bulder, den fortjener.

Simpelt, men godt
Hele pointen med Yamaha Ténéré 700 er keep it simple. Den har ingen smarte elektroniske partytricks, du kan blære dig med nede i klubben. Til gengæld er der fokus på køreglæde og offroadegenskaber fra de grove dæk og op. Og så er alle de avancerede og dyre elementer skåret fra.

Med mange andre adventure-maskiner gælder det, at du skal købe en del ekstraudstyr, før du sådan er rigtig klar til at forlade asfalten. Det gælder ikke her. Ténéré 700 er offroadorienteret fra starten med en god og justerbar affjedring, smalt og fast sæde, brede fodhvilere, kraftigt bundskjold, og så kommer den med offroad dæk fra starten, et sæt Pirelli Scorpion Rally STR. Okay, det er ikke ligefrem enduro-knopper, men de gør det okay på grus og blandet underlag.

Bastarden fra helvede - Ducati Diavel 1260

Også udseendet emmer af offroad. Fronten er stejl som Møns Klint og har fire LED forlygter, som ville gøre en Scania-chauffør misundelig. De to øverste LED’er udgør nærlyset, og de to nederste blænder op for det lange lys, selvom det lange lys ikke giver så meget ekstra lys som forventet. Det bliver bare spredt mere ud, men ikke længere ned ad vejen. Bag den stejle vindskærm, gemmer sig en crossbar, hvor man kan montere GPS og telefon. Igen er det standardudstyr, som er forberedt til offroad. Desværre tror jeg, den er for tynd til, at man rent faktisk kan montere noget på den, så den ender nok med at bare at være til pynt.

Affjedringen fungerer rigtig godt og gør et godt stykke arbejde med at få kræfterne ned i underlaget. Den absorberer det meste, men er som udgangspunkt sat rimeligt hårdt op. Specielt lidt mindre og skarpe ujævnheder, sender affjedringen videre op i cyklen. Men de større ujævnheder flyver den lige over, og du kan altid selv justere den, så den passer til dine behov.

Førerpladsen er spartansk, og der er bare et stort og simpelt display. Igen ingen fancy detaljer her, og der er kun knapper, du skal bruge til noget. De to i toppen er bare til at skifte mellem triptæller og termometer, og det kan du også styre fra styret. Og den anden knap er for at sætte den i offroad program, som dybest set bare frakobler ABS’en på baghjulet. Og det er det. Ténéré 700 føles ikke billig, men det overflødige er bare skåret fra.

Skovstien som hjemmebane
Udover en smuttur i grusgraven, var vi en tur på sporet i Sverige, hvor man må formode at mange Ténéré-ejere kommer forbi i ny og næ. Det regnede en del, og da testen foregik midt i oktober, var det en halvkølig omgang, så vi savnede varme i håndtagene. Det er heldigvis billigt at tilkøbe hvis du vil det, ligesom resten af ekstraudstyret er. Men det ændrer ikke på, at Ténéré 700 gør det virkelig godt på sporet.

Ténéré 700 gør ikke noget overraskende, og du kan sagtens smide bagenden ud til siden, uden at det bliver alt for dramatisk. Den er bare så letkørt, og man stoler på den hele vejen. Det er virkelig en fornøjelse. Det fungerer fremragende, at ABS’en er slået fra på baghjulet, men stadig fungerer på forhjulet, hvis du skulle panikke og hugge bremserne i. Desværre slår den altid offroad-programmet fra hver gang, du slukker motoren. Så du skal holde knappen inde i tre sekunder, før den er i offroad-mode igen, og det er dødirriterende. Der er heller ingen fancy køreprogrammer og traction control. Når den ikke har flere kræfter end den har, behøver du heller ikke så meget elektronik til at tøjle kræfter – det gør du i stedet med din højre hånd. Det fungerer, og du bruger ikke tiden på at tænke over, om du burde indstille den på den ene eller anden måde.

BMW F850 GS - Beredt på eventyr

Også på asfaltvej gør Ténéré 700 det fint, men den er altså lidt mere ordinær her – og man kan godt mærke, at den ikke er sat op til også at kunne klare en god langdistance touring, som for eksempel BMW F850 GS. Det er uden for alfarvej, at Ténéré virkelig stråler!

Så for at summere op, så ja, så er der noget om al den hype, der har været. T7’eren virkede lidt som den enduro-betonede dakar-racer, og det er Ténéré’en trods alt ikke helt. 72 hestekræfter til 204 kilo motorcykel er jo ikke ligefrem noget, man bryder lydmuren med. Konkurrenterne har mindst 15-20 heste mere. Men kræfterne er alt rigeligt i de fleste situationer, og den lave gearing sørger for resten. Og så er der noget sjovt over at kunne give fuld gas, uden at den render fra dig.

Som sagt er motoren ikke noget unikum, og det er resten af cyklen egentlig heller ikke, og måske ville nogle begynde at kede sig lidt i længden. Den er jo på mange måder ret basal, og det er jo forståeligt, når man tager prisen i betragtning. Den koster kun 123.000 kroner, og det er altså billigt for så velkørende en motorcykel. Selv med lidt ekstra udstyr hist og her er det langt under, hvad du kan få hos konkurrenterne fra fx BMW og KTM.

Så har den kunnet leve op forventningerne?
Det korte svar er ja og nej! Når man ser på det koncept, som Yamaha præsenterede, kunne det godt ligne, at den ville være propfyldt med aggressivt og avanceret rally-teknologi. Det er dog ikke tilfældet, da den endelige version er noget mere simpel. Og det giver måske også ret god mening. For hvis du ønsker en mere rally-orienteret adventurecykel med avanceret teknologi, så kan man jo bare gå en tur over til KTM. Tværtimod er Ténéré 700 en køreklar næsten-rally maskine til folket, som er lige til at gå til. Grundesignet fra konceptet er dog bibeholdt, og det ser super skarpt ud.

Dansk Hollywood-historie – en Nimbus til 500.000 kroner

Og det er altså en gylden kombination, hvis du spørger mig. Til den pris, er der ikke meget, der kan være med, når den sætter fra land! Godt gået Yamaha.

Biltorvets vurdering

plus Simpel, men fed Masser af sjov til prisen
menu Motoren kunne bruge flere kræfter

Specifikationer

R2/8v
689 ccm
72 hk ved 9.000 o/min
68 Nm 6.500 o/min
6M
-
-
-
-
204 kilo
122.990 kroner

Yamaha på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Yamaha XJ 6 N
NYHED
49.900 kr.
Yamaha XJ 6
N
Odense M
7.600
2010
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Yamaha FJR 1300
NYHED
239.800 kr.
Yamaha FJR 1300
Rødding
42.000
-
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Yamaha Tracer9
NYHED
179.990 kr.
Yamaha Tracer9
Viborg
-
2021
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev