Qashqai er uden tvivl Nissans største succes – måske nogensinde, og med god grund. I tredje generation, er den ikke kun velkørende og praktisk. Vores brugttest viser også, at den er solid.

Nissan Qashqai er den der slags bil for folk, som egentlig er ret ligeglade med biler, men som alligevel synes, at netop deres bil er skidesmart. Og i tilfældet med den seneste, tredje generation af Qashqai, har de faktisk ret. J12 hedder den internt, og da den blev lanceret, rykkede luksusfornemmelsen en klasse op. Kabinekvaliteten blev bedre, der er mere udstyr, så alle varianter har fuld LED-forlygter og adaptiv fartpilot, mens trådløs ladning af mobilen findes fra næstbilligste variant Acenta. De praktiske indslag er mange, og børneforældre vil juble over bagdørene, der åbner op i 90 grader, så det er mindre besværligt at bakse et tungt barnesæde ind på bagsædet. Ligeledes vil du juble over rumfordelingen i bagagerummet, der gør, at Netto-poserne ikke eksploderer med Stryhns-leverpostej til alle sidder.

Franske overraskelser – brugttest af Renault Clio

Kort sagt er Qashqai familiens ven, men hvad med alt det under den smarte indpakning. Hvad med mekanikken, når bilen har rullet nogle kilometer. Og hvad skal du egentlig holde øje med, hvis du drømmer om et brugt eksemplar. Det forsøger vi at hjælpe med her, og til formålet har vi lånt en Qashqai Tekna+ med 158 hk fra 2022, som har kørt 32.000 kilometer. Den er til salg hos Andersen Biler på Nørrebro i København for 349.900 kroner.

Solid motor

Siden tredje generation blev lanceret i slutningen af 2021, er det begrænset, hvor mange erfaringer der er med bilen, men vi skal alligevel forsøge at guide dig. I Danmark kan du kun vælge en motor – en 1,3-liters benzinmotor med enten 140 eller 158 hestekræfter. Motoren er internt kendt som HR13DDT, har været i produktion i flere år, og deles med Renault og Mercedes. Det betyder, at der findes rigtig mange motorer derude, og det generelle indtryk er, at den er solid. Motoren kører med kæde, som i princippet aldrig skal skiftes, og det eneste der kan være, at de bruger lidt ekstra olie.

Billig elbil - brugttest af Kia e-Niro

Der findes også en hybridvariant, men ikke på det danske marked, da den ikke får nogen afgiftsrabat. Så det eneste, du skal forholde dig til, er, om du vil have manuelt gear eller automatgear, kaldet X-Tronic. X-Tronic er at anbefale, også selvom det ikke er et traditionelt automatgear, men et CVT-gear, som er mest berømt/berygtet fra Toyota. Det er også kendt som milliongear eller elastikgear, fordi det ikke har traditionelle gear. I Qashqai har man dog simuleret gearskift, og det fungerer godt.

Der kan dog være en ting med X-Tronic gearet, for flere ejere klager over, at bilen kan hakke eller springe frem, når man sætter farten ned mod eksempelvis et sving, eller når man sætter i gang igen. Problemet opstår, fordi motoren er en såkaldt mildhybrid, hvor energi, som opsamles fra startermotoren, lades på et lille litiumbatteri. Så når du aktiverer bremsen, slukkes motoren, og den opsamlede energi driver alle bilens systemer. Når der sættes i gang igen, hjælper startermotoren, og det er altså i sammenspillet mellem benzinmotor, startmotor og gearkasse, der nogle gange kan opstå ryk.

Brugttest af Peugeot 3008 - en fransk vinder?

Vi har talt med Søren Kastrup, som er værkstedschef hos Andersen Biler Nissan på Nørrebro i København. Han forklarer, at man kan afhjælpe problemet med en softwareopdatering, men at det ikke er et mekanisk problem, og derfor skal man ikke være bange for, at der er noget, der bliver slidt i stykker.

Nissan har en anden generel udfordring, som også ses på Qashqai. Knappen på rattet til at aktivere den adaptive fartpilot, som Nissan kalder Propilot, kan stoppe med at virke. Og i det tilfælde skifter man simpelthen hele rattet. Der er lavet en servicebulletin fra Nissan, men det er ikke et reelt tilbagekald, og i løbet af bilens tre års fabriksgaranti, dækker Nissan det uden omkostninger.

Generelt virker den nye Qashqai – indtil videre – kernesund. Der er ingen grund til at tro, at der er hverken generelle mekaniske eller elektriske fejl på modellen. Så du kan med sindsro købe den brugt og køre rundt og tænke, at du er skidesmart.