Foråret er på vej, og det er på tide at overveje, om ikke bilen og familien fortjener nye sommerdæk – FDM’s seneste sommerdæktest viser nemlig, at der stadig er markant forskel på den bedste og værste dæk.

Det er ikke mange uger siden, at vinterdæk var guld værd, og de få, som satsede på sommerdæk i vinterhalvåret fik så røde ører, at de kunne afise en forrude. For det er den evindelige diskussion hvert forår og efterår, og vi hører den typisk fra dem, der er enden særligt nærige eller dovne – hvorfor kan man ikke altid køre på sommerdæk. Fordi pludselig bliver det alligevel -18 graders frost. Nu viser temperaturen til gengæld tocifrede plusgrader, og så er det ved at være tid for sommerdæk.

FDM: Gode vinterdæk er også bedst, når vinteren er våd

Med sine hårdere gummiblandinger og anderledes slidmønster er sommerdæk nemlig et sikkert og komfortabelt valg, når temperaturen begynder at stige. Det viser årets store test af sommerdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.

Tjek dybde på dit dækmønster – det er let nok
 
I år er der testet 15 dæk i størrelsen 16-tommer (205/55), der er den mest solgte dækstørrelse i Europa. Det er dæk, der passer til biler som eksempelvis Volkswagen Golf, Kia Ceed og Skoda Octavia. Derudover er der testet 17 dæk i størrelsen 17-tommer (225/50), der passer til biler som Audi A4, Mercedes C-Klasse og BMW 3-serie.

Det er i regnen, forskellen ses
Ligesom på racerbanen, er det når regnen falder, at man kan se forskel på de gode og de dårlige dæk. Eksempelvis skulle det dårligste 17-tommerdæk bruge over ti meter mere end det bedste for at bremse ned fra 80 km/t. til 0. Det betyder, at det sted, hvor bilen med det bedste dæk på våd vej, Semperit, holdt stille, passerede bilen med dækket fra Firestone med knap 36 km/t. Så man skal være opmærksom på egenskaberne i vådt fører, forklarer FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Den oversete fare: Kører du også med forkert dæktryk?

Som tidligere år viser testen, at moderne sommerdæk ofte giver et glimrende vejgreb på tør vej, mens vi stadig kan opleve ret store forskelle i dækkenes evne til at sikre et godt vejgreb, når vejen er våd. Derfor er det vigtigt, at man i Danmark med mange våde dage går efter et dæk, der har gode egenskaber på våde veje.

Faktisk er det ikke så slemt, som det tidligere har været, forklarer Søren W. Rasmussen.

FDM slår fast: Helårsdæk er dårligst

Tidligere så vi flere dæk falde igennem i vores test, men af årets 32 testede dæk er der kun to dæk, der dumper – et i hver dækstørrelse. Til gengæld placerer en meget stor gruppe af dæk sig i midten med karakterer, der er gennemsnitlige.

FDM fraråder disse dæk
Ikke desto mindre er der altså to forskellige dæk, som FDM ligefrem fraråder. Det gælder King Meiler Sport 1 i størrelsen 205/55 R16 V, som får kommentaren: Et meget skuffende resultat på våd vej trækker alvorligt ned og gør, at vi fraråder køb af dette dæk. Det samme gælder Firestone Roadhawk i størrelsen 225/50 R17 Y, om FDM siger: Egenskaberne på våd vej er så ringe, at vi fraråder køb af dette dæk.

Test af sommerdæk – er større dæk bedre
 
Stor forskel på slidstyrke
Igen i år er dækkene testet på flere parametre som støj, rullemodstand (brændstofforbrug) og holdbarhed. Men hvor forskellen i rullemodstand begrænser sig til 0,3 l brændstof pr. 100 km blandt de 32 dæk, er der anderledes stor forskel på slidstyrken. I testen kunne det mest slidstærke 16-tommerdæk køre over dobbelt så langt, 55.300 kilometer, som det mindst slidstærke dæks ’bare’ 24.800 kilometer. Det er noget, der kan mærkes på pengepungen.