Nye måder at have bil på

|

Skal du købe ny eller brugt bil, eller skal du lease din nye vogn? Eller kan du nøjes med at dele den, leje den kortvarigt eller have bil på abonnement? Det er nye tider for bilejerskab, og her får du overblikket, så det bliver lettere for dig at vælge den helt rigtige løsning.

 

Ny bil
En ny bil giver dig den bedste komfort, bedste brændstofsøkonomi og den sikreste vogn at køre i med den nyeste teknologi til rådighed. Det gør livet som bilist lettere, sjovere og sikrere. Men købsprisen kan være svær at hive hjem, når du sælger bilen igen. Det kalder man for værditabet, og det kan blive en stor post på budgettet.

Derfor skal du købe ny bil:
• Der er garanti på vognen og vedligeholdelsesomkostningerne er lave. Det varer nogle år før sliddele skal skiftes. Mange bilmærker tilbyder også gratis autohjælp og forlængelse af fabriksgarantien.

• Den kører som udgangspunkt længere på literen end en ældre bil, og er derfor mere økonomisk at køre i, hvis du skal køre langt.

• Nye biler overholder de skrappeste krav til miljø og sikkerhed.

• Du kan selv vælge bilmærke, farve og udstyr.

• Værditabet betyder mindre, hvis du beholder vognen i mange år, hvor omkostningerne omregnet til kroner pr. kilometer kan sammenlignes med at købe brugt eller at lease.

… men vær opmærksom på:
• Værditabet kan blive en stor post på budgettet. Det er lidt mindre for populære, praktiske biler og størst for specialbiler. Værditabet afhænger af alder og antal kørte kilometer, foruden den generelle stand. Også farven og populariteten på bilen kan have indflydelse.

• Det er vigtigt i dit bilbudget at indregne alle udgifter, som forsikring, grønne afgifter, finansieringsudgifter og servicepriser - og ikke kun fokusere på nybilsprisen. Der kan gemme sig overraskelser her.

Du kan læse mere om bilforsikringer her

 

 

Brugt bil
Den åbenlyse fordel ved at købe en brugt bil er, at den naturligvis er billigere at købe end en helt ny. Du slipper bedst fra at købe en nyere brugt bil, hvor der stadig er garanti på diverse ting, som fx rustgennemtæring. På biltorvet.dk finder du det største udvalg af nyere brugte biler.

Derfor skal du købe en brugt bil:
• 
Prisen er selvsagt lavere end ved en ny bil. Værditabet kommer dig til gode, i og med, at værditabet er størst I de første år på en ny bil. Du kan altså få mere bil for pengene i forhold til at købe en ny vogn.

• Kører du få kilometer om året, kan du med fordel købe en vogn med et eller to år og få kilometer på bagen. Bilen vil holde prisen godt.

… men vær opmærksom på:
• 
Går du efter en bestemt farve eller udstyr skal du bruge lidt længere tid på at finde den rette vogn. Biltorvet.dk har dog knap 47.000 biler at vælge imellem, og søgefunktionerne er gode, så chancen for at finde drømmebilen er stor.

• Som udgangspunkt får du ikke den nyeste teknologi eller sikkerhed til rådighed. Nogle bilmærker er dog meget langt fremme i forhold til andre, så det kommer an på, hvilket bilmærke du har forelsket dig i.

• Der er to års reklamationsret, når den er købt hos en forhandler, men dette gælder nødvendigsvis ikke på almindelige sliddele, som fx koblinger og tandremme.

• Brugte biler skal synes. Første gang når bilen er fire år gammel, derefter hvert andet år. Det kan medføre øgede udgifter til værksted og reservedele.

• Husk at tjekke for restgæld, når du køber privat. Du kan tjekke hos bilbogen her 

• Er du i tvivl om dit stelnummer, så slå det op via nummerpladesøgningen på biltorvet.dk her
Køber du den brugte bil hos en forhandler vil den være tjekket allerede.

Find din brugte bil på Biltorvet.dk her.

 

Leasing af ny bil
Det er populært at lease, og det er efter den model, som før var kendt under navnet flexleasing. Princippet er, at man ved leasingstart, beregner en forventet restværdi på bilen efter perioden, og så betaler man af på bilen ned til dette beløb, plus registreringsafgift for den givne periode.

Derfor skal du lease en vogn:
• Hvis du kan lide at køre i helt nye biler og gerne vil skifte vogn ofte, er leasing en god løsning, da du kender dine udgifter og ikke overraskes af fx et ekstraordinært stort værditab.

• Hvis ikke du lige har 20 procent af købsprisen til udbetaling af en ny bil. Nogle leasingselskaber tilbyder førstegangsydelser på nul kroner.

• Du slipper for at tænke på serviceudgifter og andre vedligeholdelsesudgifter, da det ofte er en del af leasingaftalen. Nye dæk eller fx et skift til vinterhjul er dog ofte ikke inkluderet. Forholdende varierer fra aftale til aftale, så læs din kontrakt godt igennem.

• I de fleste tilfælde af leasing er man uafhængig af ændringer i registreringsafgiften.

… men vær opmærksom på:
• Du kan godt ændre i det tilladte kilometerantal, hvis du får behov for at køre længere end din kontrakt lyder på, men det koster. Der er en højere sats for flere kørte kilometer end for færre kørte. Der bliver i udgangspunktet kun betalt registreringsafgift til staten for de kilometer, der er aftalt i kontrakten. Kører du længere koster det ekstra, og det kan blive ret dyrt. Alternativt kan du tegne en ny leasingaftale på vognen.

• Standen, når den afleveres. Restværdien er fastsat efter, at bilen er i god stand. Derfor hæfter du for buler og andet slid, der går udover normalen. Det er beskrevet i kontrakten, hvordan standen skal være, og hvis leasingselskabet vurderer, at det ser slemt ud, hænger du på regningen.

• Du skal som regel selv betale forsikring, ejerafgift, brændstof, dæk og vask af bilen.

• Mange selskaber forlanger, at du har leaset vognen i minimum 12 måneder, før du kan få lov til at opsige kontrakten. Dette sker så med en måneds varsel.

 

 

 

Leasing af brugt bil
Når man leaser en ny bil betaler man 2,0 procent af registreringsafgiften de første tre måneder, derefter 1,0 procent. Når bilen er tre år gammel betales kun 0,5 procent af afgiften pr. måned. Det udnyttes, når man leaser en brugt vogn.

Derfor skal du lease brugt bil:
• Det vil typisk være billigere at lease en brugt bil end en helt ny, og du har de samme fordele, hvor du kender dine udgifter og kan skifte bil tit.

• Ofte er der tale om importerede vogne, derfor er udvalget af biler stort og de er typisk spækket med udstyr.

… men vær opmærksom på
• Når bilen er over tre år gammel er der sjældent fabriksgaranti på vognen. Derfor er det vigtigt at service og reparationer ikke er dit eget ansvar. Tjek kontrakten grundigt. Hvis det er en tidligere leaset vogn, kan du måske overtage den gode udvidede serviceaftale.

• Vognen har allerede en del kilometer i hjulene, så du undgår nok ikke et dækskifte. Den udgift står du som regel selv med.

• Ældre biler har et lavere sikkerhedsniveau, forurener mere og bruger mere brændstof. Det skal selvfølgelig med i dine overvejelser, om du kan leve med det.

• Er bilen importeret fra udlandet kan instruktionsbogen være på et udenlandsk sprog og bilen er måske ikke født med kørelys.

 

 

Sæsonleasing
Dette er en leasingtype, hvor man har bilen i et antal måneder og kun betaler registreringsafgift af disse måneder. Resten af året står bilen stille og uden plader på. Det er oftest specialbiler, man sæsonleaser.

Derfor skal du sæsonlease en bil:
• Hvis du drømmer om at cruise sommeren væk i en Ferrari eller Jaguar, og på ingen måde alligevel kunne drømme om at køre i sådanne fine vogne om vinteren - og samtidig ikke helt har de likvide muskler, det kræves.

• Omvendt kan du også lease din drømmefirehjulstrækker, så du kan komme flot igennem vintermånederne.

… men vær opmærksom på
• Du har selvsagt kun vognen i de måneder, kontrakten lyder på. Resten af året står vognen uden plader på, men du betaler stadig den månedlige ydelse – nogle gange er denne ydelse dog lavere.

• Førstegangsydelsen kan være ret heftig, og den skal du beregne med i de samlede udgifter.

• I nogle kontrakter skal du selv hæfte for at bilen rent faktisk er det værd, som blev aftalt ved leasingperiodens start. Bliver bilen solgt for mindre, skal du betale differencen. Dette finder man typisk i en såkaldt finansiel leasingaftale, som normalt kun er for specielle biler eller erhvervskunder. Det modsatte, hvor leasingselskabet står for restværdien, service og alt det andet, kaldes en operationel leasingaftale.

• Det er traditionelt sådan, at sæsonleasingaftaler med drømmebiler, er finansielle leasingaftaler, hvor man selv skal anvise en køber, som vil købe vognen til restværdien ved endt leasingperiode. Hvis restværdien er sat for lavt, kommer din tegnebog til at bløde voldsomt.

 

 

Splitleasing
Kaldes også deleleasing. Hvis du ikke vil betale skat af din frie firmabil, kan du vælge at splitlease den. Det betyder at firmaet leaser vognen, og det gør du også. Leasingaftalen splittes altså op i to identiske kontrakter, så du i princippet kører i vognen til halv leasingpris – og samtidigt halverer udgiften for firmaet.

Derfor skal du splitlease din firmabil:
• Hvis du har firmabil og et privat kørselsbehov på cirka 40 procent af din erhvervsmæssige kørsel, kan det betale sig at splitlease.

… men vær opmærksom på
• Du skal føre kørebog, så der er fuldstændigt styr på, hvilke kilometer der er private, og hvilke der er for firmaet. Nogle leasingselskaber kan som en del af aftalen tilbyde en elektronisk kørebog med indbygget GPS, der holder styr på det.

 

 

Abonnement
Nyeste stilk på ratstammen indenfor bilejerskab, er, at man kan tegne et abonnement på sin bil, ligesom med en avis eller et bilmagasin. Det minder meget om at lease, men alt bøvlet er fjernet. Man skal kun betale for benzin og et månedligt beløb, så klares resten automatisk - lige fra den grønne afgift til forsikring.  

Derfor skal du abonnere på en vogn:

• Det er let at hitte ud af, da du kun skal betale et fast månedligt beløb. Resten er klaret.

• Du kan skifte bil, som du skifter underbukser. Fx leje en cabriolet om sommeren og en firehjulstrækker om vinteren. Indtil videre er udvalget dog begrænset.

… men vær opmærksom på
• Der er en bindingsperiode på tre måneder.

• Der er begrænsning på det antal kilometer, du kan køre hver måned. Overskrides det, koster det ekstra.

• Husk at læse forsikringsvilkårene og læg mærke om selvrisikoen er umanerlig høj. Er du under 24 år gammel, bliver det dyrere for dig, da forsikringen her er dyrere.

• Vinterdæk koster ekstra.

 

 

Delebil
Her er man flere om at eje den samme bil eller flere biler i en forening. Priser og vilkår varierer fra ordning til ordning, men som regel betaler man et mindre abonnement og en pris for vognen, når man skal bruge den. Man booker biler via en webside eller en app.

Derfor skal du have en delebil:
• Hvis dit kørselsbehov kun er sporadisk.

• Ofte kører man i helt nye biler, der maksimalt er tre år gamle.

• Man har kun udgiften, når man skal bruge vognen. Alt, inklusive benzin, er inkluderet i lejeprisen.

… men vær opmærksom på
• Der betales ofte både for de timer man har vognen og en pris for det antal kørte kilometer man har kørt. Det betyder, at en weekendtur tværs over landet sagtens kan lande på et par tusinder kroner.

• Du kan ikke forvente, at der er en delebil parkeret lige foran din gadedør.

• Vil du være sikker på, at der er en ledig bil, når du skal bruge den, kræver det, at du booker i god tid. De fleste ordninger har opstillet garantier for, hvornår man er helt sikker på at få en bil, hvis man har booket indenfor et bestemt tidsrum. Aflyser du i sidste øjeblik, er der ofte forbundet med en økonomisk straf.

 

 

Lejebil
Er dit kørselsbehov akut stigende i en periode, kan du langtidsleje en bil i fx en måned. Mange biludlejningsselskaber tilbyder langtidslejeaftaler, hvor man fx lejer en bil i en måned ad gangen. Det er lidt en blanding af at lease og abonnere på en vogn, da alt er inklusive. En del leasingselskaber tilbyder lejelignende vilkår, hvor det så kaldes mini-lease eller korttidsleasing.

Derfor skal du langtidsleje en vogn

• Der er ingen udbetaling og du kender alle udgifter. Forsikring, ejerafgift, serviceeftersyn mm. er alt sammen inklusive.

• Du kan leje i korte perioder på en måned.

… men du skal være opmærksom på
• Det koster et depositum, som du først får tilbage, når bilen afleveres i den samme, pæne stand, som da du fik den.

• Ofte kan du kun leje op til et halvt år ad gangen, hvorefter kontrakten skal fornys.

 

 

Ingen bil
Gider du ikke bøvle med biler og er du ikke til taxa eller lejeaftaler, så findes der er en række firmaer, som tilbyder brug af biler på nye moderne måder. Her skal du blot booke vognen i det tidsrum, du skal bruge den. Disse ordninger er koncentreret omkring de større byer. Herunder er en liste af de største tjenester.

Greenabout Move
I de større byer kan man her leje elbiler på timebasis. Tjenesten tilbyder også firmaer at have en aftale, hvor de ansatte lejer biler, når de skal bruge dem - både i forbindelse med arbejdet og som privat.

Drivenow, tuxi og GreenMobility
Her kan du leje en elbil med en app på din telefon eller via nettet. Man betaler pr. minut eller time. Bilerne er tilgængelige i København.

GoMore og SnappCar
Her kan du leje biler af private, og derfor er prisen lavere end hos et traditionelt lejeselskab. Variationen af bilmærker og priser er store. Man lejer biler på time- eller dagsbasis.

AlphaCity 
Her har firmaet en aftale, hvor firmabilen lejes af de ansatte, når der er behov for den. Bilerne kan også lejes til privat brug gennem firmaet.

 

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev