Piëch Mark Zero er en ny elektrisk sportsvogn med 611 hestekræfter og en ny type batteri, der lader 80 procent på under fem minutter.

En af de mere kulørte nyheder fra årets motorshow i Genève kommer fra Østrig og firmaet Piëch Automotive. Modellen Mark Zero er en køn elektrisk sportsvogn. Dem møder man efterhånden en del af på internationale motorshows, men i tilfældet Mark Zero er det ikke en samlet effekt på 611 hestekræfter, der fanger interessen. Også selvom effekten produceres af én elmotor i fronten og to på bagakslen. Det interessante ved bilen er heller ikke, at batteriet har en rækkevidde på 500 kilometer efter WLTP.

Genève var i stødet – elektrisk beach buggy og 1.900 hestes superbil

Nej, det specielle ved Mark Zero er, at firmaet bag påstår, at bilen vil være i stand til at lade batteriet fra 0 til 80 procent på bare 4:40 minutter. Batteriet skulle kunne modtage den massive mængde energi uden at udvikle ret meget varme – faktisk er batteriet kun luftkølet og ikke væskekølet, som ellers er industristandarden. Det betyder, at man kan spare meget vægt, så Piëch Automotive vurderer, at man sparer hele 200 kilo, så elbilen vejer omkring 1.800 kilo i alt. Selve platformen skulle være nem at ændre på, så en version med forbrændingsmotor, hybrid eller brint også vil være mulig. Selve batterierne er placeret omkring bagakslen og transmissionstunnelen.

Volvo jager Tesla med 400 hestes elbil

De tekniske specifikationer kommer vi ikke tættere på nu, men det er Desten, en kinesisk/tysk virksomhed med base i Hong Kong, som leverer batterierne. Selve ladeinfrastrukturen, som må være lidt speciel, kommer fra et andet kinesisk firma, Qingdao TGOOD Electric Company, som du måske ikke lige har hørt om, men de skulle efter sigende have 210.000 ladestandere i over 300 byer.

Porsche-arving
Hvis teknologien rent faktisk kan realiseres, så klasker Piëch Automotive både Tesla og Porsche, der er på vej med deres første elektriske model, Taycan, som lader til 80 procent på 15 minutter. Og netop Porsche spiller faktisk en rolle i denne historie. CEO Anton Piëch er 40 år gammel og én af 12 børn af Ferdinand Piëch, manden der selv er barnebarn af Ferdinand Porsche. Far Ferdinand er manden, der byggede Audi op i 70’erne og 80’erne og gjorde Volkswagen til den kæmpe, den er i dag – inden han tabte en intern magtkamp i 2015.

Tak Mr. Haynes – en hyldest til manden bag Haynes-manualen

Men for at gøre hele sagen mere krydret, så er Anton Piëch et produkt af en 12 år lang affære mellem hans far, Ferdinand, og kvinden Marlene Maurer – som er gift med Gerhard Anton Porsche, Ferdinand Piëch’s fætter. Et overhoved for Porsche-Piëch familien har understreget, at man ikke er involveret i Piëch Automotive og den nye model, og det giver måske meget god mening.

Hvornår Mark Zero kommer i produktion, eller hvad prisen bliver, er endnu ikke kendt.