Et hårdt felt med masser af spændende elektriske nyheder dominerede Årets Bil 2021, så kampen var hård. MEN nu er de syv finalister fundet, fra ...... til ......

Hele 26 kandidater i forskellige varianter udgjorde feltet til Årets Bil 2021. Det var derfor en stor opgave, de i alt 21 jurymedlemmer var sat på. For med forskellige varianter var der i alt 54 forskellige biler, så der har været nok at se til i mandag og tirsdag i uge 43, hvor kåringen af Årets Bil 2021 løb af stablen på og omkring FDM Jyllandsringen.

Årets Bil 2020 – derfor vandt Tesla Model 3

Feltet spænder bredt og vidt, lige fra en 400 hestes Land Rover Defender til en Hyundai i10. Men måske mere end noget andet er elektrificeringen den altdominerende faktor i år. I alt ni forskellige elbiler var repræsenteret fra den helt nye kinesiske elbil Aiways U5 til storfavoritten Volkswagen ID.3. Udover det deltog Honda e, Mazda MX-30, MG ZS EV, Mini Cooper SE, Opel e-Corsa, Peugeot e-208 og e-2008.

”Discount”-modellerne rydder bordet til Årets Brugtbil 2020

Der var også flere hybrider, både traditionelle og plugin-versioner. Honda Jazz Hybrid, Kia Sorrento og Toyota Yaris repræsenterede de traditionelle hybrider, mens Renault Captur, Seat Leon og Volkswagen Golf stod for at byde op til dans med plugin-hybrider.

Finalisterne
Hver journalist skulle stemme på syv forskellige finalister, og dem med flest stemmer går så videre til finalen. Og her er de så i alfabetisk rækkefølge - BMW 4-Serie, Honda e, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Leon, Toyota Yaris og Volkswagen ID.3.  

Favoritterne.
Biltorvets repræsentant havde selv disse favoritter; Hyundai i20, fordi den er overraskende velkørende, fornuftigt prissat og rummelig af en minibil at være.

Seat Leon Sportstourer - viceværten der er kunstmaler

Land Rover Defender er også en favorit. Den er hamrende dyr, og meget anderledes end originalen, men objektivt set er det en fremragende bil, som byder på komfort og terrænevner udover det ordinære. Peugeot får æren af at få to biler med som finalister, både e-208, som er en gedigen og lækker lille elbil, som de fleste danskere kan have råd til. 2008 og specielt e-2008 fortjener også en finaleplads, fordi den er komfortabel, rummelig og velfungerende med el-drivlinje.

Ekspedition Gotland – roadtrip i den nye Land Rover Defender

Seat Leon skal med, fordi den er lige så rummelig som en Skoda Octavia, sjovere end Volkswagen Golf og meeeget billigere end Audi A3. Toyota Yaris fortjener også en finaleplads, fordi den byder på et højt sikkerhedsniveau og nogle sjove køreegenskaber, som vi ikke har set fra Toyota meget længe. Sidst, men ikke mindst har vi Volkswagen ID.3. Den er grundlæggende en Golf til fremtiden. Eldrivlinjen gør den hurtig og lydløs, og batteristørrelsen er stor nok til at de fleste danskere kan klare sig.