Audi lever op til eget slogan om forspring gennem teknik. Konceptet for den kommende elektriske A6 har indbygget projektor, så du kan spille computer, mens bilen lader, og lakken kan afvise solstråler, så du kan spare strøm på klimaanlægget.

Audi er gået amok i et teknikorgie med deres seneste koncept – Audi A6 e-tron concept. Den er selvfølgelig 100 procent elektrisk og baseret på Volkswagen-gruppens helt nyudviklede PPE-platform, der er udviklet under Audis ledelse. Samtidig repræsenterer den også et helt nyt designkoncept – det eneste, den har til fælles med den nuværende A6, er dens dimensioner. Konceptbilen er designet som en Sportback, og dens linjer viser en udvikling af Audis nuværende designsprog. Audi A6 e-tron concept, der præsenteres i Shanghai, er langt mere end en designøvelse - dens eksteriørdesign er en forsmag på Audi's fremtidige produktionsmodeller.

Lakken giver mere rækkevidde
A6 har repræsenteret mærket siden 1968 – i første omgang og indtil 1994 som Audi 100. Først Limousine, Avant, og allroad, og senere Sportback – der blev introduceret som A7. Aerodynamik har altid spillet en central rolle. Cw- værdien for Audi 100 er stadig legendarisk, og på det tidspunkt i 1982 var Audi 100 verdensmester i aerodynamik på tværs af alle klasser med sin Cw-værdi på 0,30.

Mercedes sprænger rammerne for elbiler – 770 kilometer rækkevidde i EQS

Audi A6 e-tron concept har en Cw-værdi på kun 0,22, som udmønter sig i lavere energiforbrug og derfor længere rækkevidde. Det slår dog ikke Mercedes netop introducerede EQS, som har en Cw-værdi på 0,20.

Men Audi har ikke kun slebet formen i vindtunnelen. Heliosilver er navnet på en speciel lakering, der reducerer energiforbruget. Det skyldes, at lakken kan reflektere en betydelig procentdel af den termiske stråling fra sollys, så bilen ikke bliver varmet op på samme måde en varm sommerdag. Ideen er, at man kan bruge klimaanlægget mindre, en af de største kilder til strømforbrug udover elmotoren.

Indbygget spil og projekter
Audi har gjort lys til en af deres varemærker, så A6 e-tron concept byder på digital matrix LED- og digital OLED-teknologi, der gør det muligt at opnå maksimal lysstyrke og en bred vifte af funktioner, selv med et minimalt overfladeareal, samtidig med at man kan tilpasse lyssignaturer.

Den elektriske Audi Q4 bliver fed og får skarpe priser

Tre små højt opløselige LED-projektorer er indbygget i hver side og omdanner jorden under dørene til en scene, når dørene er åbne, hvor små udvidede dynamiske lyseffekter hilser passagererne velkommen. Effekterne kan også bruges som en sikkerhedsfunktion. De små projektorer kan vise advarselssymboler på jorden – fx for at advare cyklister om, at bildøren er ved at åbne.

De digitale Matrix LED-forlygter kan andet end at forvandle nat til dagslys. Hvis for eksempel Audi A6 e-tron concept er parkeret foran en væg under en pause for at genoplade batteriet, kan føreren og passagererne fordrive tiden med at spille et videospil projiceret på væggen. I stedet for på en lille skærm i cockpittet, vil de se spillets landskaber projiceret op på væggen i XXL-format via de digitale Matrix LED-forlygter. Spillerne styrer spillet via deres smartphones og kan stå ved siden af eller direkte foran bilen for en særlig god udsigt over spillet, som er flere meter bredt. Selve spillet er udtænkte og udviklet af Audis designere specielt til Audi A6 e-tron concept.

Endelig! Toyota præsenterer første elektriske model – og et helt nyt mærke

Bagpå har konceptbilen en ny generation af digitale OLED-elementer, der som en kontinuerlig lysstrimmel fungerer som en skærm. De kan også bruges til at skabe næsten ubegrænsede variationer af digitale lyssignaturer og dynamiske lysskærme, der kan tilpasses kundens ønsker. En ny funktion i baglygterne er de digitale OLED-elementers tredimensionelle arkitektur, der gør det muligt at opleve det dynamiske lysshow ikke kun i to dimensioner som tidligere men med 3D-effekt.

Hurtig opladning
Kernen i Audi A6 e-tron concepts drivlinjeteknologi – og i alle fremtidige PPE-modeller – er 800-volt opladningsteknologi. Ligesom i Audi e-tron GT, sikrer dette, at Audi A6 e-tron concepts batteri kan oplades med op til 270 kW. 10 minutter er nok til at oplade batteriet 300 kilometer, og på mindre end 25 minutter kan du oplade Audi A6 e-tron concepts 100 kWh batteri fra fem til 80 procent.

Audi bygger langsommere variant af Porsche Taycan

Audi A6 e-tron concepts to elektriske motorer er i stand til at levere en samlet ydelse på 350 kW, svarende til 469 hestekræfter, og et drejningsmoment på 800 Nm. Takket være det høje drejningsmoment, der er tilgængeligt helt fra start, vil selv modeller designet til effektivitet accelerere til 100 km/t på mindre end syv sekunder, og i højtydende modeller kan denne sprint endda reduceres til et godt stykke under fire sekunder.

Audi melder ikke produktionsdato ud eller priser for den sags skyld, men nu er det jo også foreløbigt kun et koncept, men hold øje med kanalen her, for mere nyt om de elektriske fire ringe.