Mini Cooper SE er en elektrisk version af den smarte bybil med 184 hestekræfter og en rækkevidde på op til 270 kilometer og de legendariske og underholdende køreegenskaber.

Mini og moderselskabet BMW har introduceret en ny og fremtidssikret version af den lille, hippe Mini. I stedet for en forbrændingsmotor, er der nu kommet en 184 hestes stærk elmotor under den buttede fronthjelm. Det er første gang, det britiske, men tyskejede mærke, får en egentlig elbil på programmet.

Det elektriske hundehus – The classic Mini Electric

Det kommer altså ikke som nogen overraskelse, at mærket nu introducerer en elektrisk model, og Mini forklarer, at den seneste model har været udviklet med tanke på, at drivlinjen kunne være elektrisk. Selve motoren lader til at stamme fra BMW I3s, for de har præcis samme antal hestekræfter, men batteriet i Mini Cooper SE er med en kapacitet 32,6 kWh lidt mindre end i BMW i3. Rækkevidden er ikke fastsat endnu, men Mini oplyser, at den bliver mellem 235 og 270 kilometer. Batterierne udgøres af 12 moduler, som er samlet i et T, og placeret under gulvet i bilen. Hvordan de lige får plads til de i alt 145 kilo ekstra, som elkomponenterne tilføjer, er lidt utydeligt i pressemeddelelsen. Men det lader til, at bunden af bilen rager længere ned, og derfor har man simpelthen hævet bilen 1,8 centimeter i forhold til den almindelige Mini.

Gokart-fart
Mini lover dog, at batterierne ikke stjæler mere plads. De legendariske køreegenskaber skulle også være i behold, da batterierne sænker tyngdepunktet med tre centimeter, og så har ingeniørerne haft mulighed for at lege lidt med elmotoren, så stabilitetsprogrammet reagerer endnu hurtigere end på en traditionel bil. Resultatet skulle være, at den elektriske Mini har mindst lige så sjove gokart-køreegenskaber, som benzinversionen Cooper S.

Privatlease din elbil og spar masser af penge

Med de 184 hestekræfter og 270 Nm fra 0 o/min er der masser af bundtræk, og de første 60 km/t rundes på bare 3,9 sekunder, mens 100 km/t klares på 7,3 sekunder. Topfarten er begrænset til 150 km/t.

Grønne tricks
Cooper SE får en knap, som justerer energiopsamlingen og dermed bremseeffekten, når speederen slippes. Som eksempelvis Nissan Leaf, er det faktisk muligt at køre Mini’en næsten uden at røre bremsepedalen. Endnu et smart trick, som forlænger rækkevidden, er en varmepumpe i airconditionsystemet. Varmepumpen udnytter simpelthen varmen fra elmotor og batterier, og bruger dermed 75 procent mindre energi end et almindeligt elektrisk airconditionsystem.

Elektrisk boost til Leaf – vi kører Nissan Leaf e+

Mini Cooper SE kommer til salg i Danmark til en startpris på 264.900 kroner, hvor standardudstyret tæller blandt andet et to-zoners klimaanlæg, navigation med en 6,5-tommer stor trykfølsom skærm og 16-tommer alufælge.