Den engelske rigmand Sir Jim Ratcliffe har præsenteret det færdige design til hans bud på en åndelig efterfølger til den gamle Land Rover Defender. Ineos Grenadier hedder den, og der er vist ingen tvivl om, hvor inspirationen kommer fra. 

Sir Jim Ratcliffe er en britisk milliardær, som har tjent styrtende på kemikalier, olie og plastikprodukter, og nogle af de mange penge har han brugt på sin store passion – Land Rover Defender. I 2016 var han, ligesom mange andre, trist over, at Land Rover havde stoppet produktionen af den legendariske britiske firehjulstrækker. Så Ratcliffe tilbød simpelthen Land Rover at købe rettighederne til at fortsætte produktionen af Defender. Den var Land Rover dog ikke lige med på, som jo siden har præsenteret en ny Defender.

Land Rover Defender – to tons dynamik

Men sådan en britisk milliardær er ikke lige at vifte af. Så han gik i gang med at bygge sin egen bil, og det er resultatet, du kan se her. Lidt atypisk har Ineos Automotive besluttet sig for at vise det færdige design frem meget tidligt i forløbet. Det forklarer Dirk Heilmann, der er CEO.

Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender

Vi er glade for at kunne dele designet af Grenadier så tidligt i processen. De fleste bilproducenter ville have holdt tilbage, men vi er en ny virksomhed, der skal bygge et brand op, så vi vil tage folk med på en spændende rejse. Ved at vise designet nu, for vi mulighed for at fokusere på næste fase af udviklingen, hvor vi skal teste Grenadiers evner og holdbarhed. Vi har et meget udfordrende program forude, hvor vi skal have akkumuleret omkring 1,8 millioner testkilometer i det kommende år. Så det er en fordel at kunne teste bilen uden behov for camouflageindpakning.

Defender-dobbeltgænger
Selve designet er meget tæt på den originale Defender. Tag eksempelvis bulen på dørsiden, ja hele døren ser ud til at kunne løftes ud af Grenadier og ind i en Defender. Forskærme, motorhjelm og selv udformningen af hjelmens hængsler og placering er næsten identiske med en Defender. Og når man hører Sir Jim Ratcliffe forklare tankerne bag projektet, så kan man sagtens fornemme, at han taler om Defender.

Første test af Land Rover Defender – kan den forsvare titlen?

Grenadier-projektet startede med at identificere et hul i markedet for en praktisk firehjulstrækker, som blev efterladt af en række producenter, da de trak sig ud. Dette gav os en teknisk plan for en holdbar og pålidelig firehjulstrækker, der er bygget til at håndtere de værste situationer.

Mens vi venter på afløseren – ’kør hurtigt’-kit til din Land Rover Defender

Teknisk er Grenadier opbygget på samme måde som den gamle Defender. Så modsat den nye Defender har Grenadier en separat chassisramme og stive aksler med skruefjedre. Det giver mulighed for at lave både en stationcar og en pickup – en variant som savnes ved den nye Defender.

Da projektet udvikles i samarbejde med østrigske Magna Steyer, må man håbe, at de tysktalende ingeniører sørger for at rustbeskytte den nye model bedre end den originale Defender. Ineos Automotive har også taget den fornuftige beslutning, at man bruger benzin- og dieselmotorer fra BMW.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Ineos forventer, at Grenadier går i produktion i slutningen af 2021, og den skal bygges på en, til den tid, opført fabrik i Wales.