Den legendariske Corvette havde nået grænsen for sit potentiale, og den klassiske opbygning med en stor V8’er i fronten er død. Fremover bliver Corvette en 495 hestes supersportsvogn med centermotor.

Den kører bedre end nogen anden Corvette. Sådan lyder beskeden fra General Motors øverste chef Mark Reuss om den helt nye Chevrolet Corvette Stingray C8. Den helt nye model adskiller sig nemlig markant fra sine forgængere på et meget centralt punkt. Motoren er flyttet fra næsen af bilen og om bag kabinen, så Corvette nu får centermotor.

Ford Mustang GT – ti trin til himlen

Det er der nok et par amerikanerbils-entusiaster, som mugger over, for det med centermotor er typisk noget, man ser på eksotiske italienske sportsvogne, og ikke på muskelbiler fra USA. Sandheden er dog, at Corvette over de seneste generationer har udviklet sig fra at være netop en muskelbil til at være en habil sportsvogn, som kan følge med de bedste i Europa. Og beslutningen om at flytte motoren, burde altså gøre køreegenskaberne endnu bedre, så Porsche, Ferrari og co. bør nok gøre sig klar til en knivkamp mod den amerikanske bølle.

Centrum
Fordelen ved at rykke motoren ind i midten af bilen er en bedre vægtfordeling, som er central, når det går rigtig stærkt. Fordi man har lavet så essentiel en ændring, har man været nødt til at starte fra et blankt stykke papir. Corvette C8 er da også bygget anderledes end de fleste moderne sportsvogne. Fælles for både en Porsche og en Ferrari er, at de har et selvbærende chassis, hvor motor og gearkasse monteres i skallen, og så monterer man døre og så videre på chassiset. Den nye Corvette er derimod opbygget med en rygrad i aluminium, som motor og gearkasse monteres i forlængelse af. Det er sværere at gøre bilen så stiv som et selvbærende chassis, men til gengæld kan man gøre eksempelvis adgangsforholdene meget nemmere, fordi der ikke behøver at være nogle kraftige bjælker, der løber under døren, og det er der sikkert en masse overvægtige, golfspillende amerikanere, der vil sætte pris på.

En legende er død – vi hylder Burt Reynolds og hans biler

Og apropos golf, så skulle der være plads til hele to golftasker, og i det mindre rum ude foran er der plads til en trolley, som dem man kan tage med på et fly. Bunden til bagagerummene er lavet i en særlig type glasfiber, der er så let, at det kan flyde.

American power
Det amerikanske ophav fornægter sig ikke trods de europæiske tendenser. Motoren er selvfølgelig stadig en V8’er – og en ganske stor en. 6,2 liter, som i alt yder 495 hestekræfter og 637 Nm. Det er ganske respektabelt. Chevrolet lover, at den nye Corvette kan komme under tre sekunder fra 0 til 60 miles per hour (96 km/t). Motoren har blandt andet fået tørsumpsmøring, en rigtig racerdetalje, som sørger for at motoren får olie – uanset hvor mange G, bilen trækker i sving. Tørsumpen gør det også muligt at sænke motoren, så den sidder 2,5 centimeter lavere, sammenlignet med den forrige generation.   

Overkill – Ford Ranger Raptor er sublim

På trods af alt den avancerede teknik holder General Motors, som ejer Chevrolet, fast i, at Corvette ikke skal være en bil for de få. Derfor er startprisen for centermotor-vidunderet 60.000 dollars eller 399.000 kroner. I USA selvfølgelig.