Fords nye elvarebil E-Transit må laste næsten to tons, og Mester vil glæde sig over, at driftsomkostninger er 40 procent lavere end en tilsvarende diesel-Transit.

Ford er ikke ligefrem en frontløber, når det kommer til elbiler. Vi venter stadig på at se Mustang Mach E i live, og i virkeligheden er det på deres varebiler, at det rykker mest med omstillingen. Seneste skud på stammen er en ordentlig eldreven bamse. E-Transit er en elektrisk version af den store Transit, og skal man tro Ford selv, står fordelene i kø, hvis man udskifter den gamle dieselklump med en elmotor.

Ford og fremtiden

Ford oplyser endnu ikke prisen for bilen, men vi kan nok forvente, at den ikke bliver billig. Til gengæld lover Ford, at E-Transit har betydeligt lavere driftsomkostninger sammenlignet med en tilsvarende dieseldrevet Transit. Driftsomkostningerne er faktisk reduceret med omkring 40 procent, som for en flådeoperatør bør kunne mærkes.

Kan stadig slæbe
En af problemerne ved hidtidige elvarebiler har været, at de ikke har måtte laste ret meget, da vægten af batteriet har slugt lasteevnen. Sådan er det ikke med E-Transit, hvor man forventer, at Van-modellen får op til 1.616 kilo nyttelast, mens nyttelasten i chassis-modellen forventes at blive op til 1.967 kilo. Fordi batteriet er placeret under varerumsgulvet, er der op til 15,1 kubikmeters plads, den samme som i en tilsvarende dieseldreven Transit-modeller med baghjulstræk. Til gengæld må E-Transit ikke trække nogen anhænger, hvilket afskriver den blandt mange håndværkere.

Grønt håb til håndværkerne – Ford Transit Custom PHEV

Der er sikkert også mange svende, som vil glæde sig over det, Ford kalder Pro Power Onboard. Det er en funktion, der gør E-Transit til en rullende strømkilde, som leverer op til 2,3 kW til elværktøj og –udstyr. Det betyder, at du ikke længere behøver at køre rundt med en larmende generator, hvis du arbejder steder uden adgang til strøm. Blandt fordelene kan man også kridte elmotorens effekt op. Den yder nemlig 269 hestekræfter og 430 Nm ,og med baghjulstræk skal E-Transit nok føles rigtig kvik.

Fornuftig rækkevidde
Batteriet i den nye E-Transit har en anvendelig kapacitet på 67 kWh, som giver en anslået rækkevidde på op til 350 kilometer (WLTP). Ifølge Ford skulle det være en fornuftig rækkevidde, da den svarer til omkring tre gange den afstand, den gennemsnitlige europæiske varebil tilbagelægger på en dag. Med AC-opladning på 11,3 kW kan varebilen via almindeligt ladestik med ladeboks oplades til 100 procent på omkring otte timer via ladeboks. Med DC-lynopladning på op til 115 kW kan E-Transit lades op fra 15 til 80 procent på omkring 34 minutter, hvilket passer fint med længden på en dansk frokostpause.

Amerikansk ikon trækker næsten 500 tons – med elmotor

E-Transit leveres med en basisgaranti på to år uden kilometerbegrænsning. På batteriet og højspændingskomponenterne følger otte års garanti eller 160.000 kilometer kørt, alt efter hvad der kommer først.

Modem i bilen
E-Transit kommer med et indbygget FordPass Connect-modem som standard. Modemmet sikre at varebilen altid er online. Det giver samtidig mulighed for trådløse softwareopdateringer og gør det nemt at finde opladningspunkter på farten. Andre funktioner via FordPass-appen inkluderer overblik over varebilens vigtigste statusinformationer, varebilens placering, fjernstart og fjernlås. Derudover har E-Transit Fords nye infotainmentsystem SYNC 4. Systemet er skræddersyet til E-Transit med 12 tommer touchskærm, forbedret stemmegenkendelse og cloud-optimeret navigationssystem.

Endelig er Ford med – bygger elektrisk Mustang

E-Transit kommer med avancerede førerassistanceteknologier, der bl.a. inkluderer skiltegenkendelse og intelligent fartpilot, som samarbejder om at registrere gældende fartgrænser og giver flådeoperatører mulighed for at indstille egne fartgrænser i varebilen. Yderligere teknologier omfatter Pre-Collision Assist, Blind Spot Information System og 360 graders kamera med Reverse Brake Assist. Alle teknologierne arbejder sammen med varebilens adaptive fartpilot.

Den nye Ford E-Transit forventes at blive lanceret i Danmark i første halvdel af 2022. Danske priser vil blive offentliggjort tættere på lanceringen.