Trænger du til lidt dansk/svensk nostalgi? Volvo har i mange år været et af de største bilmærker i Danmark, og nu hædres mærket af Sommers Automobile Museum over vinteren. Her kan du blandt andet se verdens måske ældste Volvo.

Broderfolkets eksportstolthed, Volvo, har lige nu sin egen særudstilling i Danmark, sært nok for allerførste gang i den tidligere Volvoimportørs eget museum, der jo naturligt nok rummer mange Volvo'er. Men museumsstifter og importør, den nu afdøde Ole Sommer, mente ikke, man kunne lave en ordentlig Volvo-udstilling uden den allerførste Volvo-model ÖV4, også kaldet Jakob, navngivet efter den første af ti prototyper.

Det kan han jo have ret i, men i 2017 kom ÖV4 så til museet via en af Ole Sommers personlige venner, der også havde et stort Volvomuseum, men som nu er lukket. Desværre døde Ole Sommer i 2018, 87 år gammel, men nu er det så lykkedes at realise Volvoudstillingen, behørigt med verdens første Volvo-model, og endda måske verdens allerældste Volvo. Det viste sig nemlig, at den gamle veteranbil fra 1927 nok er ældste overlevende af de 275 produktionsmodeller. 

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

Fra Jakob bevæger udstillingens sig frem i tiden over 29 udstillede vogne, heraf 10 fra eget bilhus, mens resten er lånt. Over de store amerikansk inspirerede førkrigsmodeller til PV 444 og 544, den kendte Amazon, den rasende kønne P1800 sportsvogn, de firkantede klassiske kampvogne, 140 og 240-serien, til de første forhjulstrukne og hollandske Volvo’er, da de ejede DAF, frem til den fesengule voldsomvolvo 850 T5 R herregårdsvogn fra 1994.

Der er også en enkelt lastbil med i hyldesten, for Volvo overlevede på et tidspunkt kun ved at sælge den slags. Lastbilen er fra 1933 og restaureret til bedre end ny, kun ud fra samtidens fotos. Den er meget flot og imponerende, og på ladet er der en Penta-påhængsmotor, en sjov detalje, da den svenske skibsmotorfabrikant faktisk leverede motoren til den første Volvo - altså Jakob.

Det ruller
Den svenske kuglelejefabrik SKF støttede Volvo-eventyret økonomisk, og de kom også med navnet Volvo, der på latin betyder Jeg Ruller. Det var et patenteret navn, som SKF egentligt ville have brugt på en serie kuglelejer, men ikke havde fået brugt. 

Bomærket startede med at være tegnet for hankøn - bortset fra, at det jo ikke var hankønstegnet, men symbolet for den romerske krigsgud Mars, altså hans skjold med spyd, der også er et alkymisk symbol på jern. Den svenske jern. Symbolet blev angivligt sat fast på køleren med en liste fra hjørne til hjørne, og den skrå liste blev sjovt nok en fast del af Volvos genkendelige bomærke op gennem tiderne. Det samme gælder for skrifttypen Egyptienne, som teksten Volvo er blevet skrevet i fra dag ét. 

Derfor skal din bil undervognsbehandles

Sådan er der så mange små historier, man kan dykke ned i på udstillingen. En anden pudsighed er den smukke sportsvogn P1800, som de italienske designhuse Frua og Ghia blev sat i sving med at tegne, fordi Volvos daværende direktør Gunnar Engellau insisterede på, at den skulle designes i Italien. I spidsen for projektet stod Volvos konsulent Helmer Petterson. Der kom en række bud, og ordren endte hos Frua. Designet var tegnet af nysansat, 25-årig, der netop var hjemvendt fra USA, og derfor var der godt med krom og halefinner på vognen. Designeren hed Pelle Petterson, og han var såmænd pæresvensk.

Men der var endnu et twist. Helt tilfældigt var det nemlig ikke - hans far var Helmer Petterson, og det var vist også farmand, som havde sneget designet med til bestyrelsesmødet den dag. Men P1800 blev en stor eksportsucces til USA, og det var jo netop meningen med den.

Tjen penge på din klassiske bil

På museet kan man også nyde P1800'erens sjældne forløber P1900, som ledelsen virkeligt ikke kunne lide, og som var grunden til at Italien blev involveret. Udstillingen rummer også Ole Sommers egenudviklede specialbiler med Volvoteknik, sportsvognen OScar, strandbilen Jokeren og en coupéting bygget over Amazon. 

Der er også firkantafdelingen, hvor Volvoerne, som så meget andet i 80'ernes design, blev tegnet med linial, og det eneste, man måske mangler, er en politibil fra den tid, men der er dog en lang fætter med blåt blink - en spændende forlænget 760'er, der har tilhørt Stasi i DDR.

Hold Dem til Volvo – den holder til Dem
Lød sloganet dengang Volvo virkelig slog på sikkerheden, hvilket de jo stadig gør, men i gamle dage var sikkerhedsgabet til andre bilmærker større. 

Syv trin til et trygt brugtkøb

Volvo havde og har stadig et renomé som et fornuftigt og sikkert bilvalg. Da der blev råd til bil i slutningen af halvtredserne, var målet for rigtig mange dengang en Volvo i carporten, et typehus i pipkvarteret og en golden retriever: Villa, Volvo og vovse.

Alt i alt er det en pudsig og spændende udstilling, der får smilet og genkendelsens glæde frem. Det er en gedigen hyldest til et mærke, der kan bære opmærksomheden, hvor du også skylder dig selv at dykke ned i det omfattende historiske materiale, som kustoderne har lavet på plancher og i kataloget. Udstillingen kører frem til 28. marts 2021.

Fakta:
Sommer’s Automobile Museum
Nærum Hovedgade 3, 2850 Nærum.
Åbningstid: Søndage 14.00 - 17.00.
Onsdage 18.00 - 21.00
Entré: Kr. 50,- pr. person. Børn under 18 år gratis ifølge med en voksen.

Sommer’s Automobile Museum er en privat samling af biler og motorer, som repræsenterer bilmanden Ole Sommers livslange passion for design og mekanik.

Læs mere på hjemmesiden sommersautomobilmuseum.dk