GTS-modellen af Porsche 718 får lov at låne storebror GT4’s boxermotor med seks cylindre. Kan det være Porsches allerbedste bil nogensinde?

Nogle entusiaster mener med rette, at Porsche kørte sin ene fod over, da de droppede den sekscylindrede boxermotor i deres mindste modeller 718 Boxster og Cayman. Men nu kan vi alle klappe i hænderne. For den nye GTS-version får en 4-liters sekscylindret boxermotor med hele 400 hestekræfter, lånt fra den hidsige Cayman GT4.

Anmeldelse: Porsche 718 GTS Boxster med ekstra brøl

Mange rynkede på næsen, da Porsche præsenterede deres nyudviklede boxermotor med bare fire cylindre og en stor turbo. Effekten og momentet fejlede ikke noget, men lige så omdrejningsvillig og ivrig som den gamle motor uden turbo, er den ikke. Og så er der lyden – en firecylindret motor kommer bare aldrig til at lyde så eksotisk som en med seks cylindre. Alt det kan vi heldigvis forvente af den nye motor, som gladelig roterer 7.800 o/min, og på vejen dertil fylde dine øre med en mekanisk symfoni.

GTS – en mellemvare
Porsches GTS-versioner har altid været lidt af en mellemvare. Hurtigere end den almindelige udgave, men ikke hurtige som Turbo-varianterne eller ekstreme som Cayman GT4. Og selvom du måske ikke har den allerhurtigste Porsche, så kunne den nye GTS godt gå hen og være den perfekte Porsche. Se, det er nemlig velkendt hemmelighed, at Cayman og Boxster grundlæggende har et bedre design fra et teknisk perspektiv end 911, som jo bekendt har motoren helt ude over bagakslen. Lillebroren har centermotor, som er den optimale placering for en sportsvogn, og det gør 718 til en ekstremt velkørende bil, uagtet om den er topløs som Boxster eller med fast tag som Cayman.

Evolutionens mester – her er den nye Porsche 911

Med 400 heste runder den lille sportsvogn 100 km/t på 4,5 sekunder med manuelt gear. Det er 0,1 sekund hurtigere end den gamle GTS. Men den gamle GTS kunne også fås med PDK-automatgearkasse, og så var den faktisk bare4,1 sekunder om at runde 100 km/t.Til gengæld er den nye GTS stadig hurtigere på toppen - altså med tre km/t, så den nye GTS kører 293 km/t. Så det er altså ikke farten, der for alvor gør en forskel mellem den nye og den gamle GTS. Til gengæld er den nye sekscylindrede motor udviklet, så den reagerer på selv den mindste speederbevægelse, og det giver altså en mere dynamisk og frisk bil, når man vil lege i svingene over Monaco eller på en racerbane.

Bæstet fra Michigan – Ford Mustang GT

GTS har som standard Porsches Active Suspension Management (PASM), hvor man kan justere hårdheden på støddæmperne. Samtidig er GTS sænket 20 millimeter i forhold til den almindelige 718. Det er nok til at gøre den skarpe bil endnu skarpere, uden at du får slået plomberne ud, bare fordi du kører over et fartbump. Sammen med Porsche Torque Vectoring (PTV) og et mekanisk spær, burde den nye GTS køre, så selv baby-Jesus ville få en fugtig øjenkrog.

Så er den her endelig – Porsches elbil når 100 på 2,8 sekunder

Indvendigt har Porsche for en gangs skyld ikke været nærrige med Alcantara-indtrækket. Det er både på instrumentbord, sportssæderne og dørsider. Du kan også tilkøbe en interiørpakke, hvor alle syninger så er røde eller grå, mens baggrunden på omdrejningstælleren er rød, og dele af instrumentbordet er i kulfiber.

Den nuværende Porsche 718 Cayman GTS starter ved 1.431.882 kroner, men ifølge den danske importør, skal vi nok forvente, at den nye udgave bliver lidt dyrere, når den kommer til salg i Danmark til foråret.