Vi har længe vist, at Porsche var på vej med en Tesla-konkurrent, og nu er den her med 761 hestekræfter, 450 kilometer rækkevidde – og så bliver den billigere end billigste Panamera med V6-motor

Så er den endelig landet. Porsche viste første gang konceptet for deres elektriske luksuslimousine på Frankfurt-udstillingen i 2015, og nu er de så tilbage med den færdige bil. En bil, som først og fremmest er skabt, fordi tyskerne var trætte af at se, at amerikanske Tesla faktisk havde succes med Model S.

400 km på fire minutter – Porsche-arving vil revolutionere elbiler

Det er nok heller ikke tilfældigt at Taycan, som den hedder, har specifikationer, som ligger meget tæt op ad Tesla Model S Performance. Amerikaneren har 772 hestekræfter fra to elmotorer, en acceleration fra 0 til 100 km/t på 2,6 sekunder, en topfart på 261 km/t og en rækkevidde på 590 kilometer efter WLTP. Prisen er 927.762 kroner.

Hurtigste Taycon hedder Turbo S og har 761 hestekræfter, runder 100 km/t på 2,8 sekunder, en topfart på 260 km/t og en rækkevidde på 412 kilometer regnet efter WLTP. Så umiddelbart ser det ikke så godt ud for Porschen. Slet ikke når man regner prisen ind på 2.120.096 kroner.

Teknisk tour de force
Men nu handler Porsches modeller ikke kun om at være hurtigst i en lige linje, men lige så meget om at være hurtigst i sving. Og her er Porsches ingeniører ikke bange for at smøge ærmerne op, så undervognen er ekstremt avanceret. Porsche har udviklet 4D-Chassis Control, som analyserer og synkroniserer alle undervognssystemer i realtime. Det gælder både den adaptiv luftaffjedring med elektronisk støddæmperregulering, den elektromekaniske krængningsstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control Sport og Porsche Torque Vectoring Plus, som kan kompensere for understyring.

Tysk effektivitet - Porsche Panamera GTS

Som noget ganske unikt har Taycan en 2-trins gearkasse, som er monteret på bagakslen. Hverken Tesla eller andre konkurrenter bruger gearkasser med flere gear. Ideen bag er, at 1. gear giver Taycan en endnu kraftigere acceleration, mens 2. gear med højere udveksling sikrer en høj effektivitet og dermed ekstra kraftreserver. Det gælder også ved meget høje hastigheder.

Elmotor, gearkasse og puls-omformer er samlet i hvert sit kompakte drivlinjemodul. Modulerne har den højeste ydelse (kW per liter kapacitet) af alle elektriske drivlinjer på markedet i dag. En særlig detalje ved elmotorerne er den såkaldte hairpin-vikling på stator-spolerne. Denne teknologi giver mulighed for at bruge mere kobber i statoren, og det ’tuner’ så at sige elmotorerne, så effekten og drejningsmomentet øges, selvom motoren fylder det samme.

800 volts ladning
Taycan er den første serieproducerede bil, som kommer med en systemspænding på 800 volt i stedet for 400 V, som er normalt for elbiler. Det betyder, at på godt fem minutter kan man med jævnstrøm lade op til 100 km rækkevidde på batteriet. Ladetiden fra fem til 80 procent kan overstås på helt ned til 22,5 minutter, og den maksimale ladeeffekt er 270 kW. Selve batteriet er 93,4 kWh stort.

Audi kan lynlade lynhurtig elbil

Porsche Taycan Turbo S får en ’lillebror’, som bare hedder Turbo. Effekten her er 680 hestekræfter, og den accelerarer til 100 km/t på 3,2 sekunder og har en rækkevidde på op til 450 kilometer. Startprisen her er 1.704.874 kroner. Til sammenligning koster billigste Panamera 1.813.392 kroner – men så skal du nøjes med en V6’er med 330 hestekræfter. Skal du i nærheden af Taycan-performance, skal du have en Panamera Turbo S E-Hybrid, som med turbo-V8’er og elmotor samlet har 680 hestekræfter. Men så skal du også betale hele 3.458.967 kroner. Taycan kan bestilles nu.