E-tron GT Concept er Audi’s seneste bud på en elbil, men denne gang er der 590 hestekræfter og et tyngdepunkt så lavt som sportsvognen R8. Og med 800 volt kan den nye elbil lade 320 kilometer på bare 20 minutter.  

I disse dage ruller de første produktionsudgaver af Audis elektriske SUV ud på udvalgte gader og stræder, men Audi hviler ikke på laurbærrene. De har netop løftet sløret for deres tredje elmodel – en hurtigt, sportslig GT, som i en snæver vending kunne ligne en konkurrent til Tesla Model S.

Den elektriske maskerade – Audi e-tron

E-tron GT er lav, bred og med lang akselafstand med sine 496 centimeter, 196 centimeter bredde og en højde på 138 centimeter. Fordelen her er et vindglat design, som skærer sig gennem luften som et lyn. Den lave vindmodstand er opnået med blandt andet luftindtag i hjulkasserne og en massiv hækdiffusor. Selv de store fælge på 22 tommer er designet, så de giver optimal ventilation af bremseskiverne og samtidig reducerer luftmodstanden.

I konstruktionen af karrosseriet er der brugt flere forskellige materialer. Det omfatter et tagparti af kulfiber samt talrige aluminiumskomponenter, mens de bærende elementer er af højstyrkestål. Denne teknik samt ladningen er udviklet i tæt samarbejde med Porsche.

Lynladning
Batteriet i Audi E-tron GT Concept kan lades op på flere måder: For det første via kabel, som tilsluttes bag klappen i venstre forskærm, for det andet kontaktløst via induktion ved hjælp af den såkaldte Audi Wireless Charging. Her bliver en ladeplade integreret i bilens parkeringsplads og tilsluttet elnettet. Nu bliver det så lidt nørdet, for ladepladens magnetiske vekselfelt inducerer en vekselspænding til bilens sekundærspole, som er monteret i bilens bund. Med andre ord lidt samme teknik som induktionsladning til din mobil. Med en ladeeffekt på 11 kW kan elbilen lades fuldt op natten over.

Rivian R1T – en cowboys grønne drøm

Opladningen via kabel går markant hurtigere, for den firedørs coupé er udstyret med et 800 volt-system. Det giver en markant reducering af ladetiderne i forhold til konventionelle systemer, som er almindelige i dag. Eksempelvis tager det blot cirka 20 minutter at lade batteriet op til 80 procent af dets kapacitet, svarende til en rækkevidde på omkring 320 km (WLTP). E-tron GT Concept kan dog også oplades ved ladestandere med en lavere spænding.

Rækkevidden for konceptbilen er over 400 km ifølge WLTP-normen, takket være et litium-ion-batteri på over 90 kWh, som med sin flade konstruktion udfylder hele området i bilens bund mellem for- og bagakslen. En afgørende fordel ved denne konstruktion er bilens ekstremt lave tyngdepunkt, som er sammenligneligt med Audi R8.

Sportslige præstationer
Den nye model har elmotor på både for- og bagakslen med en samlet effekt på 590 hestekræfter. De to har ingen mekanisk forbindelse mellem for- og bagaksel, så i stedet styres fordelingen af moment digitalt mellem for- og bagaksel, ligesom mellem venstre og højre hjul. Det skulle gerne give nogle vældig dynamiske køreegenskaber.

Hyundai Kona EV – kan en elbil virkelig blive Årets Bil?

Acceleration fra 0-100 km/t klares på 3,5 sekunder, og 200 km/t rundes på cirka 12 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 240 km/t til fordel for rækkevidden, og så påstår Audi, at deres elektriske drivlinje er overlegen i forhold til konkurrenterne – læs Tesla – fordi den tyske elbil kan tåle gentagende accelerationer uden at batterierne bliver for varme.

Audi for veganere
Designerne har til konceptbilen bevidst valgt konsekvent at gøre brug af bæredygtige materialer. Ingen steder finder du produkter af animalsk oprindelse, så sæder og andre beklædningsflader er beklædt med syntetisk læder. På sædehynderne, armlænene samt på midterkonsollen er stoffet fremstillet af genanvendte fibre. Til loftets og rudestolpernes beklædning anvendes der mikrofibermateriale. Selv den bløde bundbeklædning er fremstillet af bæredygtigt Econyl-garn, som er genanvendte fibre, der fremstilles af brugte fiskenet. Med hele to bagagerum udnytter Audi e-tron GT concept, at der ikke er nogen forbrændingsmotor i fronten, så udover 450 liter plads i bagagerummet, er der ekstra 100 liter under fronthjelmen.

E-Tron GT er indtil videre stadig kun et koncept, men Audi lover, at en serieproduceret model følger i slutningen af 2020.