Finalisterne til Årets Bil 2018 er fundet – Biltorvet afslører sit bud på en vinder. Minibilerne Polo og Fiesta får kamp til stregen af trendy mini-SUV fra Seat og en mellem-SUV fra Volvo. Praktisk og velkørende mellemklassebil fra Opel blander sig også, sammen med en frækkert fra Honda. 

Der blev gået til karrosseristålet i de to dage, hvor 23 motorjournalister skulle udvælge fem finalister blandt 31 forskellige bilmodeller, der havde stillet op til Årets Bil 2018. Der skal køres rigtig meget bil, men det lykkedes den danske motorjournalist-stand at beslutte sig til sidst. Helt enige blev de dog ikke, for det endte med seks nomineringer, i stedet for de fem foreskrevne.

Feltet er benhårdt i alle klasser, lige fra de klejne små by-SUV’ere og mini- og mellemklassen til luksuskampvogne som Range Rover Velar. Også tilnærmelsesvis deciderede racerbiler som Kia Stinger og en storspruttende Hyundai i30 N stillede op.

Favoritterne
Favoritterne til finalen må man hævde var Peugeot 5008, hvis lillesøster 3008 vandt sidste år. Også Citroën C3 Aircross har vinderblod i årene, da den viderefører mange gode takter fra C4 Catcus, der vandt i 2015. Ingen af dem klarede dog cuttet. Specielt ærgerligt er det, at Peugeot 5008 ikke gik videre. Den syv-personers crossover imponerede ellers med et lækkert og anderledes interiør og masser af plads.

Motorjournalisterne stemte og testkørte på asfalten i og omkring Jyllandsringen og selv om Kia stillede med hele fem forskellige modeller, nåede heller ingen af dem i finalen – lidt synd for fx Kia Niro, der er en lækker og velkørende mellemklassehybrid til en temmelig god pris. Den starter ved 264.000 kr. Hybriden har et unikt design og mulighed for at vælge mellem en traditionel hybrid eller plugin til en merpris på bare 20.000 kr.

Til gengæld sørgede den flotte Stinger i toppen af Kiahierarkiet for god underholdning. Den kom med 370 hk og firehjulstræk pakket med udstyr til en pris af 830.000, men kan fås for 619.694 kr. for en bil med 255 hk og baghjulstræk.

En bil som næsten er fra en anden planet er smækre Volvo XC60. Forgængeren var en succes og storesøster XC90, bygget på samme platform, er det lige nu – så hvad skulle dog tale mod XC60? Hvert fald ikke kabinen, der er finere designet end et nyt speltvenligt køkken på Østerbro i København. Det skandinaviske design er himmelsk lækkert, og så kan man endda køre rundt i det. Prisen er også næsten himmelsk, nemlig på små 662.000 kroner, hvilket nok ikke er så galt for en luksus-SUV, men galt nok for de fleste danskere.

Sejlende undervogn
Vil man et trinbræt op i den klasse kan man kigge på Range Rovers Velar eller Land Rovers Discovery, der begge stillede op til Årets Biler i versioner til 1,7 mio. kroner – de dyreste på dagen. Retfærdigvis skal det siges, at startpriserne er omkring millionen. Velaren udmærkede sig ved at have en luftundervogn, der sejlede duvende over de snoede landeveje som en vandseng på hjul. Den havde karakter, og undertegnede tilhørte et mindretal, som var tosset med den. Man kan læse mere om Velar og den fabelagtige kabine, som har nye former for skærme her

Til gengæld var undertegnede en kende skuffet over, at Alfa Romeo Stelvio, der med en startpris på 570.000 ikke kunne kile sig ind forbi Volvoen i finalen, når nu Stelvioen kører så godt. Den lyder og kører som en racerbil. Men det er jo det en Alfa kan – og en Volvo kan så nok lidt mere.

Hyundai i30 klarede den heller ikke, men kom til gengæld med en racerbil, vildbassen i30 N. Den har en decideret racerbilsknap, som forvandler vognen. Undervognen bliver strammere end en poledansers lårmuskler, den giver selv mellemgas, får et superdirekte styretøj og så sprutter den gevaldigt ud af udstødningen ved gearskifte – klart den mest underholdende bil, for de som kan lide at køre bil, når de kører bil.

 

Finalisterne

Volkswagen Polo er selvskrevet til finalen som grundlægger af Polo-klassen, og den nye generation imponerer med masser af plads og høj kvalitet i kabinen. Den starter nøglen ved 156.000 kroner.

I Biltorvets optik var det dog søsteren Seat Ibiza, der med næsten ligeså fin en kabine og en lavere pris, der burde have vundet nomineringen.

Opel vandt sidste år for sin Astra og i år kan det være, den nye, rummelige og ganske kønne Insignia kan gøre det. Den kan være billig – 293.000 kroner i startpris, men den kan også være dyr. En af testbilerne kostede 640.000 kroner. Opel Insignia Grand Sport er vi overordnet begejstrede for på Biltorvet, for den byder både på gode køreegenskaber, masser af plads og en stærk startpris, men Insignia er også en model, som ikke bringer noget nyt, og derfor var den ikke med i Biltorvets nominering. Læs mere om den her.

Det samme gælder for Volvo XC60, som heller ikke var med i Biltorvets nominering. Den har måske klassens lækreste kabine, men køreegenskaberne er ikke på højde med de bedste konkurrenter, og så er XC60 prismæssigt bare uopnåelig for mange danskere. 

Alle kan nå den
Ford Fiesta er til gengæld med en startpris på 130.000 til at nå for de fleste danskere, og hvis vi alle kørte i den, ville der måske være færre sure miner i trafikken – Ford Fiesta er i hvert fald skøn at køre. På en våd og fugtig Jyllandsringen er der ikke meget andet, der kan køres så bredt – og dermed sjovt – som den lille forhjulstrækker, der har klassens mest legesyge bagende og det bedste, mest direkte styretøj. Samtidig kan den nye generation af Fiesta læsses med så meget luksusudstyr, at du kan gøre større og meget dyrere biler misundelige. Den var en af Biltorvets nominerede. En alvorlig lille kriger i finalen, som de andre bør ryste lidt i lakken over.

Årets store overraskelse kom fra Seat og deres mini-crossover Arona. Det er en model, der er baseret på Ibiza, og dermed også den nye Polo-platform. Den starter ved 169.900kr. for en 1.0 TSI med 95 hk. I kabinen er det svært at kende forskel på Arona og Ibiza, og det er en god ting. Til gengæld betyder designet, at taget er lidt højere, så vinduerne er større, og det giver en mere rummelig fornemmelse i kabinen. Seat Arona er en god bil, der kører godt, og så er den nyskabende – derfor er den Biltorvets bud på Årets Bil 2018.

Sidste hug i finalen er den frækt udseende Honda Civic. Den har et markant design, som man kan let kan beslutte sig for er indenfor ens egen gode smag, men man behøver ikke beslutte sig for, om den kører godt, for det gør den. Startprisen på 242.000 kroner kan også sagtens tygges. Sæt dig i den, og du vil overraskes over den gode plads kabinen har. Læs mere om Type R-versionen her.

Årets Bil 2018 bliver kåret den 30. november.