Porsche bryder lydmuren med syvende generation af den altid fantastiske 911 GT3. Overraskende er motoren stadig en gammeldags sugemotor, og du kan få den med manuelt gear – det er nemlig køreglæden, der er i førersædet.

Porsche er en af de helt store beskyttere af køreglæde, og deres model GT3 er det tætteste, du kommer en racerbil med nummerplade. Sådan har det været siden den første version blev lanceret i 1999. Nu er vi så nået til syvende generation, og det mest imponerende er, at Porsche har formået at holde fast i den grundlæggende opskrift.

Fremtiden lige nu – Porsche Taycan Turbo S

Her er ingen elmotorer, batterier eller turboer. I stedet er der en klassisk fireliters sekscylindret boxermotor, som yder 510 hestekræfter ved imponerende 8.400 o/min. Momentet er tilsvarende heftige 470 Nm, men de er først til rådighed fra høje 6.100 o/min. Det er meget anderledes end en moderne turbomotor, hvor der er oceaner af bundtryk og kedelig lyd. Her skal motoren piskes, men til gengæld får du en skønsang, som gemte der sig et symfoniorkester i hver af de seks cylindre.

High tech og oldschool køreglæde
Selvom motoren lyder en anelse gammeldags, så er den proppet med masser af lækker kør-stærkt-tech. Motoren har eksempelvis tørsumpsmøring, som en rigtig racerbil, hvor olien pumpes rundt i motoren via et eksternt reservoir, i stedet for en sump i bundkaret. Det sikrer, at motoren altid får den rette smøring, uanset hvor langt svinget og g-påvirkningen er. Og så er det jo altså 2021, så motoren har et partikelfilter, der kvæler de værste syndere fra udstødningen.

En Porsche der kan klare ALT – Singer All-terrain Competition Study

Porsche overrasker ved at lancere den nye GT3 med valgfrihed mellem en 7-trins PDK-dobbeltkoblingsgearkasse eller en old school 6-trins manuel gearkasse. Overraskende fordi der har været tidligere GT3-modeller, som kun kunne fås med PDK-gearkasse. Vælger du den nemme løsning, runder GT3 100 km/t på 3,4 sekunder. Vælger du den manuelle gearkasse og endnu mere køreglæde (i vores optik), tager det 3,7 sekunder at runde 100 km/t.

Opdrættet til ræs
GT3 er som sagt, noget af det tætteste du kommer en baneracer med nummerplade. Og i syvende generation har man optimeret aerodynamikken, så der er endnu mere downforce end tidligere, uden at det går ud over vindmodstanden.

Kongen – her er den nye Porsche 911 GT3 RS

Undervognen er ligesom de tidligere modeller slebet og optimeret til at være endnu hurtigere, og resultatet taler for sig selv. Den nye GT3 runder Nürburgringens Nordschleife på 6:59.927 minutter, eller over 17 sekunder hurtigere end den gamle version. Det er i sig selv ganske imponerende. Det er prisen også – den starter ved 3.256.688 kroner.