Porsche-specialisten Singer har bygget den ultimative 911, hvis du elsker at blive snavset. Den er designet til at klare Dakar-rallyet og har hele otte støddæmpere, kulfiberpaneler, firehjulstræk og 456 hestekræfter.

Hvis du er vild med Porsche, men ikke kender Singer Vehicle Design, så har du snydt dig selv for en oplevelse. Firmaet holder til i Los Angeles i USA. Her har de gjort det til deres ting at forvandle 911'ere med modelkoden 964 - den sidste luftkølede 911'er - til rullende kunstværker. Hver eneste detalje er lavet med det ypperste håndværk. Det betyder, at bilerne er så dyre, at selv grundlæggeren Rob Dickinson ikke har haft råd til at eje dem. Der findes en enkelt bil i Danmark, og den skulle efter sigende have kostet omkring 12 millioner kroner at bygge om. Så Singer laver specielle biler, men den seneste er klart er mere speciel end alle de tidligere biler.

Guddommelig Porsche - Singer

All-terrain Competition Study eller blot ACS, er som navnet antyder, ikke målrettet mod hurtige omgangstider på racerbaner eller at se godt ud på Venice Beach i Los Angeles. Den er bygget til ræs langt væk fra asfalten. Ideen kommer fra en kunde, som gerne ville have en Singer-model, han kunne deltage i løb, der minder om Paris Dakar og Baja 1000. Altså rå rallyløb, hvor høj fart udover ørkenen specielt sætter store krav til bilens affjedring.

Porsches Dakar-legende kan blive din

Derfor har man redesignet hele undervognen ved at starte med at forstærke en 911’ers skal, også kendt som monocoquen. Derfra har man lavet en overordentlig avanceret affjedring med ekstremt lang fjedrevandring og voldsom frihøjde. Og så har man tilført to støddæmpere til hvert hjul. Al denne udvikling har ikke kun Singer stået for. De har nemlig fået hjælp af rallyspecialisten Richard Tuthill, som i 80’erne var med til bygge den hvide og blå og nu legendariske Rothmans 911 SC/RS, som kørte det berygtede gruppe B-rally. Og netop gruppe B-rallybilerne har været den overordnede inspiration til Singer ACS. 

Turbopower
Gruppe B-bilerne var berygtede for at have voldsomme ildspyende turbomotorer og effektivt firehjulstræk. Og også her følger ACS-konceptet fortidens helte, og bryder med tidligere Singer-biler, som alle har haft baghjulstræk og sugemotor. ACS har derimod en 3,6-liters boxermotor med to turboer, som i udgangspunktet yder 456 hestekræfter og 569 Nm. Der er dog mulighed for at skrue effekten op på den luftkølede motor, hvis rallyprøven kræver det.

Tre hjul og smadret front – denne Porsche koster 3 millioner kroner

Selve firehjulstrækket er permanent, og har hele tre spær, både i for- og bagaksel og mellem de to aksler. Der er altså ingen undskyldning for at sidde fast. Specielt ikke fordi, bilen er monteret med 16 tommer smedede aluminiumsfælge monteret med de grove og effektive BF Goodrich All-Terrain-dæk. Gearkassen har bare fem trin, men er sekventiel, så det er bare at hive i håndtaget uden behov for at løfte speederen. Så selvom Singer ikke opgiver nogen accelerationstid eller topfart, tør vi godt lægge hovedet på blokken og garantere, at ACS bliver svinehurtig – uanset underlaget.

Fremtiden lige nu – Porsche Taycan Turbo S

Uanset fartressourcerne kan man altid komme ud for et uheld i rally. Derfor er ACS udstyret med et FIA-godkendt bur, godkendte racersæder, og så er der blevet plads til to reservehjul i fuld størrelse – et foran, og et bag ved fører og passager. De udvendige paneler er skabt i kulfiber, og er designet, så de hurtigt kan afmonteres, så man kan komme til de vigtige dele, eller udskifte skadede paneler. Og fordi bilen er designet til at kunne deltage i ørkenløb, er der indbygget et system med vand til fører og co-driver.

Tysk effektivitet - Porsche Panamera GTS

Hvem der bare havde pengene og tiden til at deltage i ørkenrallys rundt om i verden – det er svært at forestille sig en federe bil til opgaven end Singer All-terrain Competition Study.