En afløser til Land Rover Defender har været længe ventet, men nu tør englænderne endelig løfte sløret for lanceringen – legenden lander i 2020. Men nævn ikke den glemte fødselsdag.

Endelig! Verden rundt har entusiaster holdt vejret i spænding – hvornår kommer afløseren til Land Rover Defender. Du kender helt sikkert originalen, som er blevet et af bilhistoriens helt store bilikoner, og som kan spore sine rødder tilbage til den originale Land Rover, der blev lanceret i 1948. Men hvordan skaber man lige en værdig efterfølger til en legende? Meget tyder på, at Land Rover har kæmpet hårdt for at ramme et kompromis mellem superhelt i terrænet og masseappel, og nu skulle den være god nok. Afløseren til Defender introduceres i USA i 2020.

70 år gammel og vildere end nogensinde – Defender med V8-power

Så lad os starte med USA, for det i sig selv er en nyhed. Den originale Defender blev nemlig kun solgt over there fra 1993 til 1997, men Land Rover føler altså, at den nye generation har, hvad der skal til, for at klare den på p-pladsen foran Dunkin’ Donuts. Det fortæller os to ting. Defender kommer helt sikkert med en benzinmotor i form af Jaguar Land Rovers 2-liters firecylindrede Ingenium-motor, som indtil videre yder mellem 200 og 300 hestekræfter med op til 400 Nm. Det fortæller os også, at den skal kunne tage kampen op med hjemmebane-favoritten Jeep Wrangler. Og hvis du har prøvet en Jeep Wrangler Rubicon (og det har vi) så ved du, at den er ret så meget kompetent i terrænet. Så det bliver Defender-afløseren også nødt til at være.

Lygtepæle
Til forskel fra den originale Defender, og Jeep Wrangler for den sags skyld, har Land Rover droppet de stive aksler, der er store som lygtepæle. Fordelen er både bedre komfort på landevejen, og så kan den nye model dele platform med resten af firmaets modeller – altså slipper man for at have en dyr produktionslinje, som kun kan bygge den ene model, og som var med til at slå den gamle model ihjel. Bagsiden er, at der er visse steder i terrænet, hvor stive aksler er en fordel. Men Land Rover lover, at den nye model bliver den mest terrængående model, firmaet nogensinde har produceret – så vi glæder os. Det skal blandt andet ske med elektroniske hjælpesystemer, som Terrain Response systemet, der automatisk kan styre spær, lavgear og højden på luftaffjedringen alt efter terrænet.

Actionhelten fra Jeep

På vores breddegrader kommer der helt sikkert også en dieselvariant, og den firecylindrede Ingenium-motor findes allerede med 150 hestekræfter op til 240 hestekræfter og 500 Nm. Der er rygter om en hybrid-variant, og det er også muligt, at Land Rover klemmer deres 3-liters V6’er med enten benzin eller diesel i snuden på bilen, men intet er officielt bekræftet.

En rund fødselsdag, der blev overset
2018 var faktisk året hvor Land Rover i pomp og pragt fejrede sin egen meget runde fødselsdag. Det er nemlig 70 år siden, at den første Land Rover blev introduceret. Men ballonen var flad allerede inden invitationen blev sendt ud, for hvad havde været mere naturligt at introducere den nye afløser på den runde fødselsdag. Men som et ubetænksomt barnebarn, har Land Rovers ingeniører enten overset flaget i kalenderen, eller også har man på direktionsgangen været bange for, at det produkt, man havde klar til lancering, ikke var godt nok.

Land Rover Discovery - above and beyond

Det forklarer hvorfor, vi har kendt til en Defender-afløser siden 2011. Dengang viste man konceptet DC100, som fik en lunken modtagelse af entusiaster, så vi må håbe, at Land Rover har ramt den rette kombination af rå, mudderædende firehjulstrækker, der er praktisk nok til fåreavleren i Wales, men samtidig er blevet så moderne, at den kan sælges i spandevis til kinesiske neo-kommunister og russiske instagram-fruer. Det vil tiden vise, når Land Rover afslører alle detaljer i 2019.

Historietimen
Den originale Land Rover blev introduceret i 1948 og er senere blevet kendt som Serie 1. Den var meget inspireret af Jeep’en, der var efterladt adskillige steder i Europa efter krigen. Sidenhen byggede Land Rover Serie 2, så Serie 3, og i 1983 introducerede man 110 og 90. Teknisk adskilte de sig blandt andet ved at have skruefjedre, men først i 1991 fik de navnet Defender. Produktionen af Defender stoppede officielt i 2015.