Det er ikke hver dag, at der kommer en ny konkurrent på markedet i Golf-klassen, men Skoda Scala er klar til at tage kampen op, og den er skarpt prissat med en startpris under 200.000 kroner.

Skoda har introduceret en ny model, som skal klemme sig ind mellem Fabia og Octavia. Scala hedder den, fordi den ifølge Skoda selv repræsenterer et trin op i kvaliteten for hvad man kan forvente af en mellemklassebil, der skal kæmpe med fx Volkswagen Golf, Ford Focus og Peugeot 308.

Men for at kunne gøre en god figur i netop Golf-klassen, skal man både kunne byde på høj kvalitet, avanceret teknik og skarpe priser. Så når Scala får danmarkspremiere i midten af juni, bliver det med en startpris på 189.995 kroner for en Scala 1.0 TSI Active. Det gør den billigere end de tre konkurrenter, hvis man ser bort fra et meget fint lagertilbud, Peugeot kører på deres diesel-308’er.

Skoda Scala - tjekken snobber op

Hvis du vælger den billigste Scala, så får du 95 hestekræfter og ikke ret meget andet. Aircondition, to USB-C-stik i midterkonsollen, infotainmentsystem med DAB+ og bluetooth er dog standard. Derudover har udstyrsniveauet Active fx lysassistent med coming home/leaving home-funktion samt basis LED-lygter for og bag. Og som en rigtig Skoda, er Scala selvfølgelig både rummelig og praktisk, så bagagerummet sluger hele 467 liter, 87 liter mere end Volkswagen Golf, og på indersiden af tankdækslet finder du en isskraber, som også kan måle dækmønsterets dybde. Sprinklervæskebeholderen har tilmed en praktisk folde-ud-krave, så man ikke spilder ved påfyldning.

Sammenlignet med Ford, som sælger Focus Trend Edition til 191.585 kroner, så får du her fem ekstra hestekræfter, 16 tommer alufælge og Apple Carplay.

Høje ambitioner
Næste udstyrsniveau er Ambition, hvor priserne starter ved 209.995 kroner med samme 95-hestes motor. Her får man LED-baglygter med animerede blinklys og den unikke forlængede glasbagklap, som får Scala til at skille sig ud. Tågeforlygter, klimaanlæg, multifunktionslæderrat, fartpilot med hastighedsbegrænser, træthedsregistrering, 12 V-stik i bagagerummet og en paraply i førerdøren er standard, men en adaptiv fartpilot koster 5.000 kroner ekstra. 

Familien Rummelig – Skoda Fabia Combi

Udstyrsniveauet Ambition kan fås med flere forskellige motorer. Således der en 115-hestes version af samme 1,0-liters turbomotor til 216.995 kr., 1.5 TSI med 150 hestekræfter til 241.995 kr. og dieselmotoren 1.6 TDI med 115 hestekræfter til 234.995 kr. De tre motorer fås desuden med syvtrins DSG-automatgear til 20.000 kr.

Style er Scalas højeste udstyrsniveau, og dér starter priserne ved 239.995 kroner for en 1,0 TSI med 115 hestekræfter. Udover Ambition-udstyret har Style blandt andet Bolero-infotainmentsystem med otte tommer stor trykfølsom skærm, Apple CarPlay og otte højttalere. Den store skærm viser også billedet fra bakkameraet, og der er parkeringssensorer bag.

LED-forlygterne er adaptive, så de automatisk tilpasser lyset til køresituationen, ligesom en fjernlysassistent automatisk blænder ned og op for det lange lys. Derudover har Style nøglefri start/stop, 16-tommer alufælge og vinduesrammer i krom-look. Udstyrsniveauet Style fås også til motorerne 1.5 TSI 150 hestekræfter til 264.995 kroner og 1.6 TDI 115 hestekræfter til 257.995 kroner. Til sammenligning koster billigste Volkswagen Golf Comfortline fra 270.095 kroner med samme 115-hestes dieselmotor.

Tillykke til et ikon – Volkswagen Golf fylder 45 år

Et digitalt cockpit koster 6.400 kroner, en parkeringsassistent koster 8.000 kroner, og el-bagklappen kan tilkøbes for 4.600 kroner. Panoramaglastag koster 9.500 kroner, men det kan også fås som en del af en Emotion-pakke med LED-forlygter og sorte sidespejlkapper til 19.000 kroner til Ambition. Med Dynamic-pakken får man sportssæder og sports-multifunktionslæderrat for 5.900 kroner.