Ford overrasker med hårdhudet offroad-udgave af Ranger. Raptor får både to-liters diesel med 210 hk, 10-trins automatgear og affjedring, der kan klare Dakar-rallyet.

Det kører for Ford. I hvert fald når man kigger på deres performance-modeller. Herhjemme er det stadig muligt at få fingrene i en Focus RS med 350 hk og hyleskægt firehjulstræk. Vi må ikke glemme den mægtige Ford GT med 647 hk, og i USA har Ford bygget en F-150 pickup med tilnavnet Raptor siden 2010. Den er designet til at håndtere terrænkørsel med høj hastighed i stil med Baja-løbet i Sydcalifornien og Dakar Rally, men nu har Ford også præsenteret en Raptor-version af Ranger.

Tag med på offroad-eventyr på Island i VW Amarok V6

Den nye Ford Ranger Raptor er ikke for svage sjæle. Ingeniørerne har virkelig gjort sig umage med alt. Tag forkofangeren som eksempel. Den er designet, så den giver bilen en bedre indfaldsvinkel, når den skal køre over ting. På normale Ranger måler indgangsvinklen fra forhjul til spidsen af kofangeren 28 grader. På Raptor måler samme vinkel 32,5 grader. Skærmforøgerne er lavet i en plastkomposit, der er langt mere holdbar mod ridser og buler, og forbundet direkte til chassisrammen findes to trækøjer, der er godkendt til 4,5 tons hver. Bagpå findes endnu to trækøjer, som dog kun er godkendt til 3.8 tons.

Overkill
Blandt bilfabrikkerne lader der til at være en trend med, at man smækker et par ekstra lygter på mærkets pickupmodel, og så er den pludselig klar til at tackle en jungle. Sådan er det ikke med Raptor, hvor ingeniører virkelig har lagt sig i selen – ja nogle ville måske kalde det overkill. Hele rammen er redesignet til at tage en ny affjedring og forstærket til at kunne klare flyvehop. Baghjulsophænget er fuldstændig ændret, så væk er de gammeldags bladfjedre, og i stedet er der nu skruefjedre i et såkaldt Watts link-ophæng, der mindsker den sideværts bevægelse i bagakslen, når man stormer ud gennem ørkenen. Støddæmperne er større og specialudviklet af producenten Fox.

Vi begraver Jeep Grand Cherokee Trailhawk i mudder

Forhjulsophænget er stadig uafhængigt, men øverste ophæng er nu i smedet aluminium, mens nederste er i støbt aluminium. Det gør dem stærkere og lettere, klar til at håndtere mange kilometer i sand og sten med høj fart. For at kunne stoppe den store bil, har man forstørret forbremserne, og bagbremserne er skiftet fra tromler til velvoksne skiver. Kort sagt har ingeniørerne opgraderet alt, der har noget med fremdriften at gøre.

Fire er bedre en fem
Det er første gang, vi ser Fords 2-liters dieselmotor i Ranger, og på sin vis er det lidt ærgerligt, fordi den erstatter den fede, vellydende femcylindrede motor, man normalt finder i Ford Ranger Wildtrack. Her er slagvolumen på 3,2-liter, og motoren yder 200 hk og 470 Nm. Du skal ikke forvente samme lyd i den nye motor, som er på fire cylindre. Til gengæld har motoren både en stor og en lille turbo, hvoraf den ene er vandkølet, en rigtig racerteknologi, og Ford påstår, at man har tortureret turboerne ved at varme dem op til rødglødende, og så køre dem i 200 timer uafbrudt.

Vi kører pickuppen Mercedes X-Class

Effekten er på 210 hk og 500 Nm, som kun er lidt mere end den gamle motor. Til gengæld er den så både mere økonomisk og lettere, og så er den forbundet til Fords nyudviklede 10-trins automatgearkasse, som den deler med Ford F-150 Raptor. De mange gear skulle både give bedre acceleration og lavere forbrug.

Eneste problem ved Ranger Raptor – den kommer ikke til Europa og derfor heller ikke Danmark. I første omgang skal modellen nemlig kun sælges i Asien og Australien, hvor prisen er et godt stykke over 400.000 kroner. Øv siger vi, for selvom der ikke er meget ørken i Danmark, så ville vi gerne have fingrene i Raptor.