Salget af el- og hybridbiler har slået rekord denne sommer, og det samme har salget af sommerhuse. Matcher du de to ting, er det en cocktail, der kræver særlig opmærksomhed. 

Elbilens nødlader kaldes ofte for mormor-lader og refererer til, at det går lidt langsomt med at få hældt strøm i tanken, fordi det foregår med et almindeligt stikkontakt. Det kaldes også for et nødkabel, da det kun bør anvendes til nødsituationer, hvor du kan tanke strøm til at komme til nærmeste ladestation.

Risiko for brand
Risikoen ved at bruge en almindelig stikkontakt til at oplade elbil er, at den store belastning øger temperaturen i installationen. Stikkontakten eller ledningerne i væggen kan overophedes og i værste tilfælde bryde i brand. 

Bliv grøn mester i elbil

Det er de færreste af Danmarks godt 200.000 sommerhuse, hvis el-installationer er gearet til elbilers kraftige ladekabler.

Mange sommerhuse har kun en enkelt gruppe på el-tavlen, som trækker al husets strøm. Almindelige stikkontakter kan tåle en belastning på 6,0 ampere. Elbilernes nødladere lader som minimum med 6,0 ampere, men ofte også 10 og 16 ampere. De suger altså bare til og det spiller ikke så godt sammen med samtidig brug af elkedlen og ovnen.

-Vores oplevelse er, at mange elbil-ejere ikke er klar over de begrænsninger, der knytter sig til nødladernes anvendelse. Vi har ikke haft alvorlige skader på denne baggrund endnu, men med mange nye sommerhusejere og et stigende salg af elbiler, kan situationen let udvikle sig. Det vigtigste er, at man ikke pakker mormor-laderen i feriebilen og dermed betragter opladningen som ”problem solved”, oplyser kommunikationschef Birgitte Ringbæk fra If Skadeforsikring, der istemmes af FDM.

- Man skal betragte nødladeren som et reservehjul i bilen. Det skal egentlig bare være der og kun benyttes, hvis der ikke er andre muligheder, og kun hvis elinstallationen, hvor der trækkes strøm fra, er beregnet til el- og hybridsbilopladning, forklarer teknisk konsulent i FDM, Tom Westersø Larsen, og uddyber:

- De færreste ved, hvad der er på den anden side af stikkontakten inde i væggen, og hvor stor en vedvarende strøm elinstallationen kan levere. Hvis der er tynde ledninger med stor strømstyrke, bliver de hurtigt varme. Det kan i værste fald starte en brand i væggens isolering, der ligger omkring ledningerne og kontakten, advarer Tom Westersø Larsen og henviser til en test, hvor FDM prøvede at lade en elbil i et sommerhus med 16 ampere, mens de målte temperaturen på ledninger i væggen. Da de nåede 108 grader, stoppede de forsøget.  

Syv elmotorer og 1400 hestekræfter – sådan har du aldrig set Ford Mustang før

Tjek med eventuelle lejere
Lejer man sit sommerhus ud, så spørg lejerne på forhånd om de kører elbil, og i så fald afstemme, hvor de kan oplade bilen.

Er installationen i huset ikke godkendt til elbiler af en fagmand, bør man slet ikke tillade opladning.

Danmarks billigste elbil er fantastisk – men du kan ikke få den


Opladning af elbil ved ophold i sommerhus

Gør det til en hovedregel at undgå at oplade elbilen ved sommerhuset. Er det nødvendigt, så:

- oplad på tidspunkter, hvor al andet strømforbrug er på et absolut minimum, som fx om natten

- oplad kun et par timer, så du har strøm til at komme til en rigtig ladestation

Er du ikke lokalkendt, så benyt hjemmesider som Plugshare.com, eller fra fx Clever, E.ON eller Tesla til at få overblik over nærmeste ladestation.

De fleste byer og havne har ladestationer, hvor du kan tanke på betalingskort uanset hvem, din normale udbyder er.

Har du brug for at oplade elbil ved dit eget sommerhus, så få installeret en separat elgruppe kun til elbilen på din eltavle og skift eludtaget ved bilen til en CEE-stikkontakt. Installationen skal have en fejlstrømafbryder type B.

Husk, det er ulovligt at lade med en flytbar kontakt, såsom en forlængerledning eller en kabeltromle.

Kilde: FDM og If Skadeforsikring

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8