Nissan har løftet sløret for den helt nye tredje generation af Qashqai, som opruster på det lækre, det praktiske og det grønne – og så lander den i Danmark allerede til sommer.

Danmark står foran en mindre revolution – den tredje generation af Nissan Qashqai er på vej. Det er en model, vi virkelig har taget til os, i en sådan grad at modellen har solgt omkring 36.000 eksemplarer, siden den blev introduceret i 2007. Få andre modeller kan prale af den slags salgstal herhjemme.

Nu er den helt ny model så på vej, og den ser ikke bare mere aggressiv ud. Den har også fået en ny platform, kaldet CMF-C platformen, hvilket for gennemsnitsejeren af den gamle Qashqai lyder totalt ligegyldigt, men du bør alligevel lige lytte med. For det har nogle konkrete fordele for dig.

Elbilen, der får dig til at glemme alt om Qashqai – her Nissan Ariya

Først og fremmest lover Nissan, at kørekomforten er blevet bedre, så noget af den stive affjedring skulle være væk. Samtidig vokser afstanden mellem for- og baghjul to centimeter, og netop mellem hjulene gør de stor forskel. Det er nemlig sådan, der kommer mere plads på bagsædet. Samtidig er bilen også 2,5 centimer højere, som igen gavner pladsen på bagsædet (nu er der faktisk 60,8 centimeter knæplads), så du skal tænke på at skifte bil, bare fordi din søn er kommet ind på det lokale basketball-team.

Nissan Qashqai - Favorittens forsigtige fremskridt

På den nye platform fylder baghjulsophængene også mindre, som giver mere bagagerumsplads. Faktisk er det vokset over 74 liter, så den nye model kan rumme 504 liter. Samtidig er højden på bagagerummet sænket to centimeter – så du ikke skal løfte de tunge tasker fra Thailandsturen så højt, når du lander med jetlag. Forældre med små børn vil tilmed sætte pris på at bagdørene åbner helt op i 90 grader, så det er meget nemmere at komme til en autostol.

Mere luksus
Kabinen har fået en ordentlig overhaling i forhold til kvalitetsfornemmelsen, du får massage i førersæderne i topversionen, og Nissans fartpilot kommer tættere på at køre selv, så den nu selv via skiltegenkendelse og navigation helt kan styre farten, så du rammer 50 km/t, inden du kører ind i byen.

På gadget-fronten er skærmen i midterkonsollen vokset til ni tommer, og Apple CarPlay er nu trådløs. Instrumentbordet udgøres nu af en 12,3 tommer skærm, som kan konfigureres til at vise navigation, underholdning, trafik- eller bilinformationer, og det hele styres via en ny berøringsfølsom drejekontakt på rattet.

Skoda sætter skarpe priser på elektrisk SUV

Du kan også få et nyt 10,8 tommer head-up-display, som leverer segmentets største billede. Vigtige navigations-, førerassistent- og vejinformationer projiceres op på forruden i førerens synsfelt. Med Google Assistant- og Amazon Alexa-apparater, kan du sige en række kommandoer, blandt andet destinationer til bilens navigationssystem.

Grønne toner
På motorfronten er der også sket noget, da den nye Nissan Qashqai får en særlig e-Power-drivline. Systemet er udstyret med et lille batteri og en integreret 1,5-liters motor, som yder 190 hestekræfter. Den fungerer udelukkende som generator for en elmotor på 188 hestekræfter. Det er ikke en plugin-hybrid, men et system vi har set tidligere, hvor benzinmotoren kan holdes i et omdrejningsområde, hvor den er mest effektiv, for på den måde at lave strøm mest effektivt. Vi kender endnu ikke forbruget.

Made in China – elektriske MG ZS EV overrasker positivt

Hvis du er til en mere ordinær løsning, får den 1,3-liters benzinmotor med 140/158 hestekræfter og 12V mild hybrid-system. Her hjælper en lille elmotor, som yder seks Nm, når bilen kører mellem 20 km/t og 110 km/t, og i op til 20 sekunder. Når der køres i frigear frem til et stop ved en hastighed på under 18 km/timen, og bremsesystemet aktiveres, vil motoren slukkes, og den lagrede energi fra mild hybridsystemet tilføres til bilens batteri. Dette gør, at motoren kan være slukket i længere tid og dermed mindske bruget af brændstof. Man anslår, at det sparer op til fire g/CO2 per kilometer.

Klar til sommer
Den nye Qashqai lander allerede i Danmark til sommer, og prisen er endnu ikke fastlagt, men et forsigtig bud er lidt dyrere end den nuværende listepris på 230.000 kroner, så forvent en startpris på omkring 250.000 kroner.