Den er bygget til at klare 800 kilometer på otte timer på den tyske Autobahn, må trække 1.500 kilo, og så er den både hurtigere, mere rummelig og mere lækker end din Qashqai. Vi tager et nærmere kig på den nye elbil Nissan Ariya. 

Nissan var indtil for få år siden det bilmærke, der havde produceret flest elbiler i verden, og modellen Leaf var den første reelle elbil, som faktisk kunne bruges som elbil. Men verden har rykket sig siden, og Leaf virker forældet med sit luftkølede batteri i forhold til konkurrenterne, som opruster heftigt i disse år. Men det gør Nissan også, og vi har fået lov at se deres helt nye model, som skal holde ulvene fra døren – OG få dig til at glemme alt om benzinbiler.

Nissan Qashqai får elektrisk storebror

Ariaya hedder den, og sammenlignet med Nissan Qashqai er den 20 centimeter længere og har en 13 centimeter længere akselafstand. Det giver masser af plads i kabinen, hvor bagsæderne er hævet en smule. Teknisk er det fordi en del af batteriet er placeret under bagsæderne, men det gavner så samtidig også mindre børn, som har et bedre udsyn. Og heldigvis er der stadig plads nok til, at en voksen mand på omkring 185 centimeter kan sidde deromme komfortabelt, specielt er der god benplads og en helt flad bund uden kardantunnel. Foran er instrumentbordet relativt simpelt uden ret mange knapper. De få er trykfølsomme og er placeret som en del af panelet, men lyses op. I stedet klares de fleste opgaver fra en 12.3 tommer skærm i midterkonsollen. Selve instrumentbordet udgøres af en lige så stor 12,3-tommers skærm, og da bilen, vi prøvede, kun er en prototype, var det ikke muligt at prøve systemerne.

Fords elektrisk Mustang koster under 400.000 kroner

Et headup-display hjælper med at gøre informationerne overskuelige, og så har Nissan opdateret deres fartpilot, kaldet Propilot, så den også får noget kaldet Navi-link, som rykker bilen tættere på at være selvkørende. Fartgrænsen afpasses, ligesom navigationen kan fortælle fartpiloten om skarpe sving eller rundkørsler, hvis farten skal sænkes.

Langturssikret
Skal man tro Nissan, behøver du heller ikke at gå på kompromis med langtursegenskaberne. De billigste varianter får et 63 kWh stort batteri, mens de kraftigere modeller får et 87 kWh stort batteri – og det er altså den reelle kapacitet og ikke bruttokapaciteten, som flere andre bilproducenter opgiver. Og til forskel fra Leaf’ens batteri, er batterierne i Ariya væskekølede. Det betyder, at batteriet kan modtage meget større strømmængde uden at smelte. Faktisk kan Ariya lade med op til 130 kW, og det får Nissan til at love, at du kan tage en tur ned gennem Europa på Autobahn, og hvis du sætter fartpiloten på 130 km/t, kan du køre 800 kilometer på otte timer. Batteriet kan nemlig lade op til 300 kilometer på 30 minutter.

VW’s elektriske SUV skal omvende danskerne

Mindste batteri og to elmotorer har en rækkevidde på 340 kilometer, mens mindste batteri og mindste effekt på 215 hestekræfter giver en officiel rækkevidde på 360 kilometer. Med stort batteri og 239 hestekræfter er rækkevidden op til 500 kilometer. Kraftigste version har 389 hestekræfter og 600 Nm fra to elmotorer om det store batteri, som er eneste mulighed, er rækkevidden 400 kilometer. Mange elbilejere vil sikkert også blive glade for at høre, at de fleste varianter kan lade med tre faser og op til 22 kW, så bilen hurtigt er ladet fra hjemmeladeren.

Praktisk
Så Nissan lover altså, at du ikke behøver at gå på kompromis med fremkommeligheden, men du behøver heller ikke at gå på kompromis med de praktiske egenskaber. Med forhjulstræk rummer Ariya 468 liter, og med to motorer og firehjulstræk er der plads til 415 liter. Til sammenligning klarer en Qashqai 430 liter. Ligeledes må en Qashqai trække mellem 1.300 og 1.500 kilo – gæt hvor meget en Ariya må trække. Ding ding, lige præcis 1.500 kilo.

Enyaq iV er Skodas elektriske SUV, der skal gøre Kodiaq overflødig

Du skal nok spænde traileren af, inden du prøver accelerationen. Langsomste variant er opgivet til 7,6 sekunder, mens den hurtigste klarer disciplinen på 5,1 sekunder. Hurtigste Qashqai skal bruge 8,9 sekunder.

Men der er et punkt, hvor Qashqai endnu slår Ariya – på prisen. Billigste, og relativt skrabede Qashqai koster fra 218.182 kroner. Vores prisindikationer peger på, at billigste Ariya starter ved cirka 360.000 kroner og fortsætter til lige over 500.000 kroner. Det er noget mere end Qashqai, men det overraskende er, at springet mellem billigste og dyreste model er relativt lille, og du skal altså ikke lægge ret meget mere for at få en rigtig kvik elbil med lang rækkevidde, som på nærmest alle parametre får dig til at glemme Qashqai.