MG ZS EV er mere rummelig og komfortabel end en Nissan Qashqai. Ja faktisk er den en positiv overraskelse, på trods af at den både er kinesisk, elektrisk og billig.

De kinesiske biler, jeg har haft med at gøre, har ikke ligefrem imponeret. Og det bliver absolut ikke bedre af, at man tager navnet fra en nobel engelsk sportsvognsproducent og sætter på fronten. Ja, kort sagt er mine forventninger til MG ZS EV meget små. Det er en crossover, der kører på strøm, bygget af den kinesiske gigant SAIC Motor, men lad os starte med de basale fakta.

Stor og blød Kia e-Niro

Den elektriske MG har en startpris ved 220.000 kroner, har en størrelse og en vis lighed med Nissan Qashqai, og et batteri på 44,5 kWh som officielt giver en rækkevidde på 263 kilometer. Det kan enten lades med 7,2 kW eller op til 80 kW, så batteriet kan lades fra 0 til 80 procent på 40 minutter. Vi kører Luxury-varianten, som er topmodellen til 249.079 kroner, og den har udstyr som LED-kørelys og automatisk fjernlys, nøglefri adgang, regnsensor, kunstlæderindtræk og 6-vejs justerbart førersæde, panoramasoltag, og otte tommers trykfølsom skærm med blandt andet Apple Carplay, men lige her møder vi det første problem.

Træls elektronik
Multimediesystemet er noget af en gåde, og det tager mig de første 20 minutter at regne ud, hvorledes jeg betjener klimaanlægget, som er noget af en selvmodsigelse. Generelt ser systemet billigt ud og er ikke synderligt brugervenligt. Heldigvis kan man jo så bare bruge sin telefon, da der er Apple Carplay. Problemet er bare, at der ikke er noget USB-stik. Det er gemt væk helt nede i bunden af midterkonsollen, og så er der lavet et hul i den konsol, hvor man normalt lægger sin telefon. Hullet er dog dækket af en gummimåtte, igen ikke ligefrem brugervenligt.

Trods høj pris: Peugeot e-208 skal nok blive et hit

Det er også her, irritationerne stopper. Bagagerummet er 18 liter større end Nissan Qashqai, og gulvet på bagsædet er helt fladt, så det er nemt at komme ind og ud ad bilen. Til gengæld er der ikke så meget plads til høje personer deromme, og nakkestøtterne kan ikke trækkes langt nok op, til at de gør en forskel.

Komfort i højsædet
Det er på komforten MG virkelig imponerer. Elmotoren har 136 hestekræfter og 353 Nm, som får den til at rykke ganske godt fra stilstand. Du savner ikke kræfter, og det øjeblikkelige moment giver fornemmelsen af et kraftoverskud, og så er elmotoren nærmest lydløs, så du kan rulle afsted i stilhed. Stilheden passer godt til den meget bløde undervogn. Her bliver bump opslugt og spyttet ud som små krusninger på en blank sø. Overordnet er den kinesiske elbil virkelig komfortabel.

Så vild, at den blev forbudt - rallybil fra 1986 med bare 11 kilometer på tælleren

En så blød undervogn betyder som regel også, at bilen krængninger voldsomt i sving og i sidste ende føles usikker. Sådan er det ikke med den elektriske kineser – måske fordi batteriet er placeret i bunden af bilen, så tyngdepunktet er lavere end i en traditionel benzin- eller dieselbil.

Så er der lige det med rækkevidden, som jo er ganske relevant for en elbil. Vi brugte kun MG ZS som pendlerbil til Høje Taastrup fra Østerbro i løbet af ugen, og ladede hver aften, så vi fik ikke testet rækkevidden, men en normal tur frem og tilbage via Motorring 3 er i alt 66,3 kilometer, og her indikerede bilen, at den havde brugt 79 kilometer rækkevidde, så du kan godt regne med, at der er over 200 kilometer rækkevidde, selv hvis du kører friskt.

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

En af fordelene ved en elbil er jo, at den kan opsamle energi, når man bremser, og her har MG ZS en KERS-knap, som nogen måske kender fra Formel 1. Helt så vildt er det ikke, for du vælger blot mellem tre trin for, hvor voldsomt bilen opsamler energi og dermed bremser, når du letter speederen. Jeg foretrækker den kraftigste indstilling, for her er det sjældent nødvendigt at bruge bremsepedalen. Problemet er bare, at den funktion ikke er tilgængelig, når batteriet er helt fyldt – der er simpelthen ikke noget sted at putte energien hen. Men det er irriterende, når man nu har vænnet sig til at køre på en bestemt måde. Specielt fordi selve bremsepedalen er lige så slatten som en våd gulvklud.

Peugeot bygger pickup til tredjeverdenslande

MG ZS er altså langt fra perfekt, men overrasker positivt ved at være overordentlig komfortabel, rummelig og kvik. Og så kommer den til en pris, som er svær at slå. Måske er det på tide at overveje en bil, der er Made in China?