Nu har du muligheden for at blive ejer af en meget speciel rallybil – MG Metro 6R4. Den har kørt bare 11 kilometer og plastikken er endnu ikke trukket af sæderne.

Gruppe B rally er både kendt som den gyldne æra i rally – og den mest blodige. Klassen eksisterede fra 1982 til 31. december 1986, efter en sæson som var fyldt med ulykker. I marts 1986 skred Joaquim Santos ud med sin Ford RS200 og ramte adskillige tilskuerne. Tre blev dræbt og 31 såret. I maj fløj Henri Toivonen udover en klippeside sammen med sin co-driver Sergio Cresto i deres Lancia S4. Bilen landede i en skov og brød i brand. På grund af de bugtede veje og tætte underskov, tog det redningsmandskabet mellem 15 og 30 minutter at nå frem til vraget, der på dette tidspunkt var fuldstændig udbrændt. Det var tragisk og fik FIA, den internationale løbsorganisation, til at stoppe serien.

Fabriksny million-drøm - verdens måske dyreste McLaren F1

Det var særligt ærgerligt for British Leyland, som først i 1984 havde introduceret deres bud på en gruppe B-ræser. Den hed MG Metro 6R4 og var baseret på den lille indkøbsvogn MG Metro, men delte kun døre og få andre paneler med produktionsmodellen. 6R4 var en forkortelse for seks cylindre, rally, firehjulstræk, og bilen var udviklet af Williams Racing, som nok bedst kendes for deres mange sejre i Formel 1.

Genbrug af motor
MG byggede en særlig Clubman-version til gadebrug. I alt skulle der produceres 200 eksemplarer for at leve op til krav fra FIA, hvis modellen skulle kunne deltage i rallyløb. I Clubman-version ydede den 3,0-liters V6’er 253 hestekræfter, selvom rallyversionen havde op til 416 hestekræfter til en egenvægt på bare 960 kilo. Fordi gruppe B sluttede så brat, blev stikket trukket på projektet, og alle dele blev solgt til Tom Walkingshaw Racing. De fandt heldigvis andre måder at bruge motoren på. Man monterede to turboer, og så klemte de den ned i den fantastiske Jaguar XJ220.

Tre hjul og smadret front – denne Porsche koster 3 millioner kroner

Netop denne bil, du her ser på billederne, blev afhentet den 5. december 1986 af den første ejer, direkte på fabrikken. Den har produktionsnummer 189 ud af 200, og den har boet uberørt i ti år med den originale voks fra fabrikken og plastikovertrækket til sæderne. I 1996 blev den udstillet på Donington Museum, hvor den stod frem til 2002, hvor den så blev solgt til den anden ejer. Her stod kilometertælleren på bare otte kilometer, og de sidste tre kilometer er ikke blevet kørt på asfalt, men er sket, mens bilen har været på bukke. At dømme ud fra billederne, kunne bilen godt trænge til en klargøring, men ingen har nået at overklistre bilen med sponsor-klistermærker, så de vilde vinger viser stadig den bare glasfiber.

Uzi-sikker Peugeot 205 GTI

Hvis du nu kunne tænke dig at blive ejer af denne bid af en blodig, men glorværdig motorsportshistorie, så er bilen til salg på Silverstone Classic Auction den 27. og 28. juli, og den er vurderet til mellem 1.700.000 og 2.000.000 kroner.