Klart den mest sælgende elbil hos MG er MG4, som nu får en storesøster på samme platform. Den får det ikke så mundrette navn MGS5 EV og en startpris på en krone under 230.000 kroner. Men den skal du ikke købe.


Indstigningsmodellen hedder Standard Range Comfort og lokker med sin lille prisseddel, men du må finde dig i 49 kWh batteri og en opgivet rækkevidde på 340 kilometer. Endnu værre er det, at den kun kan lade med 3,6 kW i dit private ladestik, så en fuld tank tager mindst 14 timer, og der er ingen varmepumpe.

Det kan man alt sammen måske lære at leve med, men gør dig selv blot 20.000 kroner fattigere, og din MGS5 EV så meget bedre – du får batteri på 64 kWh og 480 kilometers rækkevidde, hjemmeladetiden halveres til 7,0 timer, og oveni en stærkere motor på 231 hestekræfter, så 0-100 km/t-tiden falder til 6,3 sekunder, mod indstigningsmodellens 170 hestekræfter og otte sekunder.

Årets Bil – lever KIA EV3 op til forventningerne?

Du får også 139 kW max-ladehastighed, mod standardmodellens 120.


Lynhurtig motor langsom
Biltorvet testede topversionen Long Range Luxury, der koster 269.999 kroner, og som har varmepumpe som standard, samt en masse elektriske goder, som regnsensor, elbagklap, trådløs opladning, elektrisk indstilleligt førersæde, vehicle to load og læderkabine med armlæn, for at nævne noget.

De mange kræfter kommer ud på baghjulene, og det giver i sig selv friske, nær sportslige køreegenskaber, og giver frirum til at forhjulene kan koncentrere sig om kun at skulle dreje, og det sker ganske skarpt, med en lille venderadius.

MG4 er sjov, billig og praktisk – men langtfra perfekt

Har du kørt en MG4, har du næsten også kørt en MGS5 EV, for de opfører sig nogenlunde ens, kun er der ligesom i Cyberster lidt forsinkelse på speederen ved stilstand – det er som om, du ikke får alle kræfter serveret med det samme, selv om MG praler med, at elmotoren yder det maksimale moment på under 50 millisekunder.

Dumme saksedøre skærer glæden ud af MG Cyberster


Den store sluk-knap
Glimrende er også, at MGS5 har fået et nyt menusystem med store, tydelige ikoner, som er let at hitte rundt i. Man skal trykke bestemt, for at skærmen reagerer, og der er en ganske lille smule forsinkelse i forhold til, hvad du er vant til fra din mobil, men ellers er det blevet svært sådan rigtigt at klage over noget – væk er tidligere tiders 1000 gnidrede informationer med lille tekst. Til er kommet Tik-Tok, Youtube og andet lir, som du får gratis internet til i det første år.

Helt almindelig er ikke altid dårligt – Hyundai Kona Electric

Tilmed er der indført en såkaldt MG pilot Custom-knap, hvor du ved at swipe ned på skærmen, og klikke på funktionen, kan slå en række systemindstillinger fra eller til, på én gang – vi brugte det med held til at slå både vejstribealarm og hastighedsalarm fra på en let måde. Du kan andre steder i menusystemet vælge, om den bestemte funktion skal være en del af custom-knappen.

Det er jo smart, når EU kræver, at mange af de mest irriterende systemer skal være slået til, hver gang bilen tændes.

Vovse, Volvo og tiny house – Volvo EX30

Kabinen er også et helstøbt sted at væremed faste knapper til klima og volumen, god samlekvalitet og fine materialer – og en midterkonsol, hvor din mobil bliver liggende i sving, modsat MG4, hvor den tit fløj ud.

Vognen er også flot lyddæmpet, hvor vinden bliver hørbar ved 115 km/t, og dækstøj er der ikke rigtigt noget af, selv ved høj fart.

Tyndfed sikkerhed
Vi skal også lige vende sikkerhed, ikke kollisionssikkerhed, hvor MG’eren klarer sig ganske fint, med den maksimale rating ved den seneste NCAP-chrashtest, og introduktion af en syvende airbag mellem forsæderne, men den lidt diffuse elbilsfrygt for at skidtet skulle bryde i brand. Batteriet er en ny slags, hvor de enkelte celler ligger ned, mod normalt, hvor de står op – det giver et fladere batteri, 11 centimeter højt kun, og dermed mere plads i kabinen, men nok så vigtigt, rører de enkelte celler dermed ikke hinanden med hele siden, men kun toppen – den mindre berøringsflade gør det lettere at holde hele balladen kølig og minimerer risikoen for overophedning, påstår MG. 

Ny lav pris gør Honda e:NY1 ret spændende

MG kører ind på en ret fyldt plads af elektriske SUV’er i det såkaldte B-SUV-segment, så der er mange alternativer fra stort set alle andre bilmærker, selv om de fleste er fysisk lidt mindre. Du skylder derfor dig selv at granske størrelsesforhold, udstyr og pris ganske nøje, for MG’eren vil i de fleste tilfælde byde på mere, eller ganske lidt mindre for færre penge. Så hvis du er på jagt efter en Skoda Elroq, Hyundai Kona, Renault Megane, Kia EV3, Volvo EX30, Toyota Urban Cruiser, Suzuki Vitara e, Opel Mokka, Peugeot e-2008 og sikkert andre, der er kommet til, mens disse linjer skrives, behøver MG’eren ikke gemme sit hår under kasketten, for den bør seriøst være med i dine overvejelser – det er kun et spørgsmål om du vil køre kinesisk af politiske årsager, for materielle undskyldninger er der ikke rigtig nogen af længere, er vores umiddelbare indtryk, men det kan jo være det ændrer sig, når vi får den til stortest.

BYD Atto 2 – lever op til alle fordomme om en kinesisk elbil

Men som sagt, lad nu være med at gå efter den billigste model, fordi du mener, en Kinavare bare skal være billig og så kan resten være lige meget.

BYD Dolphin Surf – så ringe er Danmarks billigste elbil