Toyota er klar med priserne på den firecylindrede Supra. Den er under et sekund langsommere end den sekscylindrede storebror, og den er op til 240.000 kroner billigere.

På Biltorvet er vi ret vilde med den nye Toyota Supra. Det er en rigtig herrevogn med baghjulstræk og magtfuld sekscylindret motor, som føles stærkere end de opgivne 340 hestekræfter. Men en rigtig sportsvogn koster desværre også rigtig mange penge, og Toyota forlanger nu 1.029.990 kroner for GR Supra Premium med den 3-liters motor.

Det er jo de færreste, der har den slags penge, men Toyota har selv en løsning på problemet. Okay, det er heller ikke en billig løsning, men trods alt en billigere løsning. For nu er Toyota klar til at lancere den firecylindrede version af Supra. Så i stedet for at have en sekscylindret rækkemotor fra BMW-motor, kan du få en firecylindret, 2-liters BMW-motor, og samtidig ’nøjes’ med 258 hestekræfter i stedet for 340.  

Supra med fire cylindre – blasfemi eller vejen til køreglæde

Selv om den sekscylindrede motor er et vidunderligt kraftværk, skal du ikke umiddelbart rynke på næsen af den mindre motor. Den yder 400 Nm allerede fra 1.550 o/min, og vi har senest kørt den samme motor i BMW 3-serien. Det er en rigtig fin og smidig motor, som både har solidt bundtræk og er omdrejningsvillig nok til at komme i nærheden af 7.000 o/min. Og så betyder den mindre motor, at der 100 kilo mindre over forakslen, som burde give endnu bedre køreegenskaber.  

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Mange penge at spare
Toyota lancerer den firecylindrede model i tre forskellige udstyrsniveauer. Startprisen er 789.990 kroner for billigste variant Live eller 240.000 kroner lavere end storebroren. Live byder på særlige sportssæder med Alcantara-indtræk, elektrisk lændestøtte og sædevarme, 18 tommer alufælge, LED-for- og baglygter, 6,5-tommers multimedieskærm, en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, vejskiltegenkendelse, advarsel for vognbaneskift og fartpilot.

Næste udstyrstrin hedder Sport, og her får du masser af lækkerier til at køre hurtigt med. Du får en adaptiv undervogn, sportsbremser og et aktivt differentiale. Derudover er Sport-versionen også udstyret med en 8,8 tommer multimedie touchskærm med integreret navigation som standard. Prisen på GR Supra 2.0 Sport lyder på 839.990 kroner.

Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra er en fest fra fortiden

Højeste udstyrsvariant af GR Supra 2.0 har ligesom storebroren fået navnet Premium. Her får du el-justerbare lædersæder, trådløs opladning af smartphone og et JBL-lydsystem med 12 højttalere. Samtidig får du head-up display i farver. Prisen for GR Supra 2.0 Premium er 889.990 kroner, eller  140.000 kroner mindre end storebroren.

Udsolgt! Toyota har solgt samtlige nye Supraer

Og så kommer dagens vigtigste spørgsmål. Er det værd at give 70.000 kroner for hver af de ekstra cylindere, storebroren har? Specielt fordi lillebroren bruger bare 5,2 sekunder på at runde 100 km/t, eller kun 0,9 sekunder mere. Vi kender ikke svaret endnu, men vi glæder os til at finde svaret.