Volkswagen kaster rigtig mange penge efter virksomheden QuantumScape, der udvikler solid state-batterier. Volkswagen håber på længere rækkevidde og meget hurtigere opladning.

Solid state-batteriet er elbilernes enhjørning. Et mytisk produkt, som skulle kunne løse alle elbilens ulemper med et trylleslag. Det skulle nemlig give en meget længere rækkevidde og hurtigere genopladning. Men indtil videre er solid state-batterier stadig et relativt teoretisk koncept. Men det håber Volkswagen at gøre noget ved.

Dansk top-designer vil slå Tesla på deres egen banehalvdel

Den tyske bilkoncern har netop øget sin aktiepost i QuantumScape, så de investerer yderligere 1,3 milliarder kroner i den amerikanske batterispecialist. Målet er sammen at udvikle solid-state-batteriteknologi. Volkswagen-koncernen og QuantumScape har siden 2018 samarbejdet i et joint venture med henblik på at udvikle solid-state-batterier til masseproduktion.

Volkswagen skruer op for ambitionerne – vil nå én million elbiler allerede i 2023

For Volkswagen er målet klar – når teknologien er moden, vil de være først med produktet.

Vi sikrer vores globale forsyning med effektive producenter, en gradvis opbygning af produktionsapparatet og driver udvikling af avanceret solid-state batteriteknologi. Vores fokus i denne sammenhæng er på langsigtede strategiske partnerskaber, forklarer Frank Blome, Chef for Battericelle-fremstilling i Volkswagen Group Components.

Ikke alene om at tro på solid state
Volkswagen-koncernen har allerede samarbejdet med QuantumScape siden 2012 og er i forvejen den største aktionær i virksomheden, og har allerede investeret 664 millioner kroner. En yderligere investering og en øget aktiepost i QuantumScape er stadig underlagt forskellige betingelser. Begge partnere planlægger at etablere et pilotanlæg, og planerne forventes at blive mere konkrete i løbet af dette år.

Volvo vil garantere bæredygtige batterier med ny computerteknologi

Volkswagen er dog ikke ene om at se mulighederne i solid state-batterierne. Toyota er den virksomhed i verden, der holder flest patenter, og de arbejder tæt sammen med batteriproducenten Panasonic. Men også BMW, Honda, Hyundai og Nissan arbejder med at udvikle teknologien.

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Solid state-batteriers antages at have en energitæthed, der er 2,5 gange højere end et tilsvarende litium ion-batteri, men det er prisen, som indtil videre sætter begrænsningerne. I 2012 vurderede man, at med den teknologi, der var tilråde på daværende tidspunkt, ville det koste over en halv milliard kroner at producere et batteri til en elbil. Lad os håbe Volkswagen og de andre bilproducenter, kan gøre noget ved den pris.