En af de bedst sælgende, og absolut også mest prisvindende SUV’er i nyere tid, er Volvos oprindelige udgave af deres XC90 model. Både amerikanske og europæiske kunder elskede den kombination af sikkerhed, kvalitet og komfort, som XC90 lagde for døren. Men XC90 er så også en af de biler i Volvos historie, der har kørt længst tid, før en helt ny model kunne tage over. Det er så sket nu, og vi tager et kig på topmodellen, nemlig XC90 T8, der med sine to motorer har en samlet effekt på 407 hk.

XC90 T8 er den absolutte topmodel hos Volvo. Bilen er en Plug-in-Hybrid, hvilket betyder, at den har både benzinmotor og el-motor, og hvor sidstnævnte kan lades op fra en stikkontakt eller ladestation. Den samlede effekt fra de to motorer er 407 hk, hvilket er nok til at sende den mere end 2,3 tons tunge SUV forbi de 100 km/t på blot 5,6 sekunder.

Kabinen i XC90 er et orgie i luksus og teknik. Alt er gennemført ned til mindste detalje – og vælger du Inscription modellen, er detaljerne uendelige. Alt kan styres fra den store touch screen i midten af instrumentpanelet – og selv om opsætningen kræver en smule tilvænning, så fungerer det glimrende, for det du vælger, er det du får – forstået på den måde, at hvis du trykker på uret, så kommer du ind i menuen for uret.

Du har flere forskellige muligheder rent køreteknisk, hvor du via skærmen vælger den type kørsel, du måtte ønske. Skal det være rent øko eller fuld power – få tryk og bilen er klar. Dette fungerer super nemt, og dit valg mærkes med det samme på bilen.

 

XC90 er en stor bil – eller nok nærmere enorm. Den har de rigtige SUV former og skiller sig mærkbart ud i trafikken. Specielt den enorme grill og motorhjelm får virkelig bilen til at se godt ud. Det er rart, at Volvo er gået tilbage til det klassiske SUV udseende, hvor flere andre producenter ellers får deres SUV’er til at ligne stationcars med lidt ekstra frihøjde. XC90’s længde fejler bestemt ikke noget, og selv med 3. sæderække i brug er der god plads i bagagerummet.

 

Køreegenskaberne er fremragende, og XC90 T8 ligger suverænt på vejen. Den laver ingen unoder overhovedet, men sender dig frem for fuld skrald, når du dasker lidt til de mange hk. Du kan dog godt glemme alt om V8 bulder, for den 4-cylindrede motor med 320 hk og den 87 hk stærke el-motor siger ikke meget. De to motorer er koblet sammen med en fremragende 8-trins Geartronic automatgearkasse.

Med en køreklar vægt på over 2,3 tons er XC90 virkelig stor – men 360 graders bird view og diverse sensorer hjælper selv den mindst erfarne bilist med at kommer sikkert rundt på begrænset plads.

Takket være et officielt brændstofforbrug på hele 47,6 km/l og en CO2 udledning på kun 49 g/km, er XC90 T8 prissat til 1,4 millioner kroner. Vores testbil havde en del ekstraudstyr i form af bl.a. Bowers og Wilkins musikanlæg til godt 62.000, læder til 35.000, head-up-display til 24.000, 21” fælge til 29.000,- luftaffjedring til 47.000, og en masse andre herligheder, der får den samlede pris op på 1,74 millioner kroner. Det er faktisk samme prisniveau som Audi Q7 e-tron, Mercedes-Benz G500e og BMW X5 xDrive40e. Tidligere har vi kritiseret XC90 med de mindre motorer for at være for højt prissat – men med topmodellen har Volvo ramt plet.

Jeg må ærligt sige, at jeg er blevet ret vild med XC90. Alene bilens look er imponerende. Men, det er under skallen at vi finder de rigtig imponerende detaljer. Selvom benzinmotoren kun er 4-cylindret, så gør den det imponerende godt. Og overganen mellem benzin og el er virkelig imponerende. Her har andre hybridmodeller det engang imellem svært, og skiftet fra el til benzin er meget kluntet og markant.

Kvaliteten er suveræn, og man skal virkelig være et skarn, hvis man begynder at kritisere den finish, som Volvo disker op med her. Det er hamrende godt lavet!