Ford Mustang Mach E er vældig amerikansk, stor og duvende, men den også underholdende, på sin særegne måde. Desværre skal den lades op en gang i mellem. 

”Strømmen er langsom i dag,” oplyser manden i den hvide varevogn og sætter sit Chademo-stik tilbage i laderen.

Jeg har ventet en halv time bag duggede ruder på at komme til og selv om Mustang Mach E, som vi har saftet ned på strøm i ugens test, bruger CCS-stik, så kan der kun lynlades én bil ad gangen.

Navigationen fortalte, at der var ledigt på stikket, hvilket jo passede, men den tager så ikke højde for om et andet stik på ladestationen er i brug.

Læs alt om de forskellige elstik her

Det regner virkelig meget nu og jeg er pænt fugtig, mens jeg kigger langt efter benzinstanderne, der jo altid er under tag. Ladestationer er af uvisse årsager mest placeret i det fri på en p-plads. Som om elbilsejere kun er vandtætte vestjyske fiskere i sydvest med egen kutter, hvis yndlingsprogram er Nak og Æd, eller økologiske gartnere, hvor ordrebogen jo bare bliver større, des mere det pisser ned og derfor elsker at mærke de kolde stråler i håret.

I morgen skal jeg til Sjællands Odde små 100 km væk og der er kun 37 procent eller 174 km på tanken. Nok til ud, men ikke hjem. Der er ladere undervejs, fx i Holbæk, men hellere tanke præventivt, end at blive mødt af en lader på vejen, der strejker eller er optaget. Tænker jeg.

Noget er galt
På en time kommer jeg fra 37 procent til 45 procent opladet og har nu strøm til 215 km siger App’en, FordPass, der installeres på din mobil. App’en gør, at du kan låse Mach E op uden nøgle, altså blot ved hjælp af mobilen og det er jo smart og det virker.

FordPass-appen gør det også muligt at tanke strøm hos forskellige udbydere, faktisk 155.000 ladesteder, hvilket er 80 procent af alle ladestationer i Europa, oplyser Ford.

Klumme: Nej, elbilen er ikke sjov, bare fordi den er hurtig

Vi tester naturligvis om app’en så rent faktisk kan bruges til at lade med, men må opgive i denne omgang og ender med at bruge min medbragte ladebrik.

Strømmen ER langsom i dag. På en time får jeg 9,0 kW. Fra en 50 kW-lader. Noget er galt, men nok om det – eller næsten. For kommer vi til Sjællands Odde og hjem? Finder vi en lader med mere strøm i strømmen? Få svaret senere.

Vi elsker Mustang
Mustang – navnet er jo taget fra 60’ernes legendariske åbne og lukkede sportsvogn med V8 og bliver brugt, ligesom BMW har brugt Mini, Fiat - 500, VW - Beetle osv. Det handler om at skabe gode vibes ved at udnytte et brand, som folket allerede elsker.

Så allerede elsket, stiger vi op i Mach E’eren, der jo kører som en båd i andensals højde. Affjedringen er skumgummiblød, og man sidder højt. Vi bliver dog i testugen alvorligt glade for den gode plads i vognen, hele familien med venner og habengut finder let plads, uanset antallet af oppustede badebolde, pavilloner, liggestole, bordgrills, træstubbe og andet feriegods.

Med til det praktiske hører en frunk på 100 liter i forenden, der også kan rumme flydende ting som smeltet is, eller du kan vaske dit sportstøj der. Der er bundprop til at aftappe vandet.

Giver du fuld gas i et sving kvitterer Mustangen med piv og en lille dans med bagenden. Ligesom en ægte Mustang. Sådan skal det nok være. Vi sidder i versionen med firehjulstræk og et stort batteri på 99 kWh, hvor prisen starter ved 479.900, men du kan også få den med baghjulstræk og et lille batteri på 77 kWh til 399.900 kroner og kombinationer.

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Vil du have lang rækkevidde, kan du fx vælge en baghjulstrækker med stort batteri, der kan indeholde strøm til 610 km for 439.900 kroner.

Den lovede rækkevidde på 540 km, viser sig i praksis at ligge omkring de 480 km, hvilket er ganske fint, da rækkevidden gør, at der er langt mellem vi skal oplade.

Åh, nej, hvor er knapperne?
I kabinen har Mustang været over skuldrende på især en enkelt amerikansk konkurrent, som begyndte at lave elbiler for små tyve år siden i stedet for at stole på egne meritter som bilproducent, der jo i runde tal strækker sig til præcist 100 års længere erfaring. Kopieret har de. En stor lodret skærm på 15,5 tommer i midten styrer alt. Der er få knapper. Kun en enkelt nederst på den store skærm, lidt smart bygget ind, men den føles som billig plastik at betjene. Det er irriterende.

Præcist som det er irriterende i en Tesla. Trods store knapper på skærmen, er Fords system tilmed ikke altid lige intuitivt. Fx bøvlede vi med at skifte radiostation. Der er knapper i rattet til at hjælpe navigeringen, men her skifter knapperne ikke fra en radiostation til den næste, men bånd, fx fra FM-DAB til AM-mellembølge, hvilket man jo aldrig har brug for.

Når lyden spiller, sker det med tilkøbet af ti B&O-højttalere nogle arrangeret som en soundbar på instrumentbordet og det er præcist så lækkert at se på, som det lyder. Det koster dog mindst 17.240 kroner.

Se alle elbiler til salg på biltorvet.dk her

Smart er ”one pedal drive”, hvor regenereringen af strøm er på det maksimale, når man slipper speederen og vognen derfor motorbremses ret kraftigt. Så behøver man ikke bruge bremsen, og tak for det. Den er nemlig fuldkommen umulig at dosere, i en grad så hustruen råber og slår, fordi hun tror chaufføren bremser hårdt med vilje. Det kunne han jo aldrig finde på.

Den er bare fed
Hver gang jeg parkerer det røde monster, får jeg at vide, hvor lækker bilen er. Fra fremmede.

”Den ser bare fed ud,” siger de med blanke øjne og vil vide, hvordan den kører.

Tja, den lovede acceleration fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder føles meget mindre dramatisk end specifikationerne antyder, måske fordi vognen er så stor og blød. Det er klart mere SUV end en sportsvogn.

De lange stræk på motorvej, glider dog bare lige ind, kabinen er stille også når fartvinden tager til, kun er der lidt fra sidespejlene og Lane assist viser sig udfordret af regnvejr – dækkene fra bilerne foran laver striber i vandet på asfalten, som vognen gerne vil følge.

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

Der er tre køreprogrammer, der ikke hedder øko, standard og sport, men Whisper, Active og Untamed. De kan noget med navne de amerikanere. Forskellen på de tre programmer er ikke voldsom stor, men i untamed skal man ikke trykke så dybt på speederpedalen, før vognen rykker med alle 351 hk og 580 Nm.

Besøget i Havneby på Sjællands Odde er overstået. Men Mustangen er ved at løbe tør. For mange ærinder dagen før. Der er 70 km i tanken, og jeg har 100 hjem.

Nærmeste ladestation er rastepladsen Springstrup Syd et sted mellem Holbæk og Molslinjen, altså midt i ingenting. Men der er ingen stander ved den forblæste toiletbygning, så kører igen. Spotter nu den firkantede stander på sidste p-plads, tættere på udkørslen end indkørslen.

App’en får endnu en chance. Nu virker det.

Højdepunktet, mens jeg venter, er en ægte levende hare, der hopper forbi kun ti meter væk, men ellers er her kun marker, så langt øjet rækker. Jeg er sulten. Hvorfor hulen er her ikke en kiosk eller noget?

Ringer til konen, jamen de har spist. Hvor jeg bliver af?

Har lyst til forloren hare.

Begejstringen for en elbil er langsomt afladet. Trods en ret flot rækkevidde på omkring de 500 km, så fungerer opladningen af elbil ikke optimalt, medmindre du har et hus med en ladestation eller bor i lejlighed, hvor bilen kan lade på en p-plads i byen om natten. Denne uge er jeg i coronakontor i en kolonihave uden egen indkørsel og må derfor forlade mig på de nærmeste ladere i nærheden. Dem er der ikke mange af. Og de er ofte optaget, selv om diverse app’er mener noget andet.

Uperfekt er godt
Denne gang går jeg fra 8,0 procent til 48 på kun en time eller 3735 sekunder, som skærmen i bilen fortæller. Den fortæller også at det var 190 km, som jeg fik tanket og jeg nu har 222 km i alt. Nu kan jeg da komme hjem.

Mach E kan teoretisk sluge 150 kWh og få 107 km på ti minutter. Det vildeste vi opnåede i testugen, var 124 km på en halv time ved en 50 Kwh-stander og det er jo egentlig også flot, men det var jo ikke hver gang, det gik så glat.

Det er den slags alle elbilsejere må døje med, uanset vogn. Og det tager glæden lidt fra Mustangen, der ellers ikke sætter mange af sine 19-tommer-hjul forkert.

Feltet af SUV-elbiler er lige nu ret skarpt, især er trioen VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq, samt Hyundai Ioniq 5 og Volvo XC40 Recharge Twin konkurrenter, du skal tage alvorligt. Mustangen byder ind med sin uperfektionisme og kan til tider synes utæmmet og det giver den en charmerende personlighed, som jo også kan noget. Havde den dog bare lidt flere knapper i kabinen.

Så: Mach E er dejlig hurtig, praktisk og lidt levende, så kørsel i den er spændende. Men strømmen er langsom.


UPDATE: Ford har oplyst, at de ikke kan genkender problemerne med at skulle aktivere ladere via app'en. De oplyser derimod, at app'en skulle gøre det helt automatisk - altså i med stikket, så foregår resten automatisk, uden at man behøver aktivere laderen. Vi skylder også at oplyse, at vi ikke testede lynladning på en Ionity-ladestation.

 

Se alle elbiler til salg på biltorvet.dk her

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron

Skoda sætter skarpe priser på Enyaq, ny elektrisk SUV

Den grønne svensker – Volvo XC40 Recharge Twin

Så billig bliver den - her er priserne på Hyundai Ioniq 5

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Revolutionen fra øst – vi tager et første kig på Kia EV6