Den lange vej hjem

|

Alfa Romeo Veloce tigger og beder om at tage en omvej på vej hjem. Med 280 hk, firehjulstræk og et næsten telepatisk direkte styretøj er Veloce ægte italiensk køreglæde.

Alfa Romeo tog verden med storm, da de introducerede Giulia Quadrifoglio – en vanvidsmaskine med 510 hk og kardanaksel i kulfiber. Den er fantastisk og berusende på samme måde, som en smuk femme fatale, der knuser dit hjerte og efterlader dig ruineret. På en dansk landevej i Gajol-vejr er den direkte livstruende i utrænede hænder, og det er på en og samme tid, det, der gør den så fantastisk og farlig. Men det er ikke hver dag, man har lyst til at have fugtige håndflader, bare fordi det regner på vej til børnehaven. Heldigvis står Alfa Romeo selv klar med en mellemvare, der meget vel kan vise sig at være det gyldne kompromis.

Alfa Romeo Giulia Veloce har kun det halve antal hestekræfter og trækker på dobbelt så mange hjul. Nu tænker du måske så, at al fornøjelse må være fordampet, men ude i virkeligheden kunne den fordom ikke være mere forkert. Giulia Veloce er en køremaskine, der sætter et smil på læben uden at slå dig ihjel eller ruinere din økonomi.

Latinsk passion
Den to-liters turbomotor yder 280 hk, og med firehjulstrækket og den 8-trins automatgearkasse kan du runde 100 km/t på 5,2 sekunder. Det er hurtigt nok til at sætte sig i respekt hos de fleste sportsvogne, og på min omvej på vej hjem fra arbejdet er der rigeligt med effekt til at slynge bilen mod næste sving. Drejningsmomentet på 400 Nm er til rådighed fra 2.250 o/min, og gearkassen skifter beredvilligt i Dynamic-indstillingen, men jeg savner dog de lækre alu-skiftepaler bag rattet, man får i Giulia Quadrifoglio, så jeg nemmere kan kontrollere motor-gearkassesymfonien.

Det er dog langt fra motoren, der får Giulia Veloce til at skinne. Som en rigtig Alfa handler det her om køreegenskaberne, og lad os starte med det bedste først. Styretøjet er næsten telepatisk og knivskarpt, og det er en fryd at kaste Veloce fra sving til sving. Veloces andet trumfkort er Alfas nyudviklede Q4-firehjulstræk, der med aktivt differentiale fordeler kræfterne mellem for- og baghjul. På fedtede landeveje, kan du holde hårdt på i svingene uden frygt for pludselige udskridninger. Du får aldrig skyggen af understyring, og provokerer du bevidst, kvitterer Veloce med en baghjulsudskridning. Selv om det ikke er livsfarligt som i storebroren Quadrifoglio, så er det stærkt vanedannende, og med nøglerne i lommen til Veloce, vil du altid komme for sent hjem, fordi du bare liiiiige skulle.

Italiensk på godt og ondt
Men er der slet ikke fluer i gazpacho-suppen, tænker du. Jo, for det er jo en italiensk bil, så hver gang du slukker bilen, kører forsæderne til bagerste position. Det er selvfølgelig smart for en chauffør, der har spist for meget pasta, men det betyder også, at du ikke kan komme til bagsædet, som i forvejen er en smule forkrampet. Åbningen til bagagerummet er for lille, og airconditionen fungerer bedst til at lave meget kold eller meget varm luft, nøjagtige justeringer som forskellen på 21 og 22 grader kan ikke forventes at blive opfyldt. Blandt de lidt mere alvorlige fejl tæller en irriterende vindstøj over 130 km/t, steder i kabinen hvor materialekvaliteten halter, og et gearskifte, der kan være kluntet ved lavere hastigheder. 

Selvom motoren har masser af kræfter, har den ikke den store personlighed. Den skal ikke piskes for at yde ekstra, og effekten eksploderer aldrig. I stedet leverer motoren sin effektiv lineært, som en tysk familiebil. Største mangel er dog en mere passioneret og arrig lyd. 

Så er der jo også lige det med prisen. Alfa forlanger 661.695 kroner for Giulia Veloce. Nærmeste konkurrenter er BMW 330i og Mercedes C300, som begge må nøjes baghjulstræk og omkring 250 hk. Til gengæld er Veloce så omkring 100.000 kr. dyrere. Alternativt findes der også de kraftigere og dyrere BMW 340i xDrive til 820.000 kr. og Mercedes C400 4Matic til 744.000 kr., som begge har omkring 330 hk.

Sammenligner man med storebroren Quadrifoglio, så er bliver valutaen lige pludselig helt fornuftig. Quadrifoglio koster nemlig over det dobbelte med en pris på 1.400.000 kr. Det er meget muligt, at Quadrifoglio giver dobbelt så meget underholdning, men det gør ikke Veloce mindre sjov. Den er lækker, hurtig, meget italiensk, og så lokker den dig til at tage en omvej – hver gang. 

Biltorvets vurdering

menu Fantastiske køreegenskaber Potent motor Italiensk forkælelse
menu Ikke særlig rummelig Vindstøj Materialekvalitet i kabinen

Specifikationer

R4/16v
1.995 ccm
280 v. 5.000 o/min
400 Nm v. 2.250 o/min
Firehjulstræk
8A
240
5,2
15,6
152
1.605
740.195 kr. (Som testet)

Alfa Romeo Giulia på biltorvet.dk

Alfa Romeo Giulia 2,2 JTD 180 Super aut.
1.000 km År 2017 6760 Ribe
DKK 569.000
1.000 km År 2017
6760 Ribe C.B.Auto Ribe ApS
1.000 km År 2017 180 HK 26,3 km/l Sedan
Alfa Romeo Giulia 2,2 JTD 150 Eco
5.000 km År 2017 6760 Ribe
DKK 459.900
5.000 km År 2017
6760 Ribe C.B.Auto Ribe ApS
5.000 km År 2017 150 HK 25,0 km/l Sedan
Alfa Romeo Giulia 2,0 T 200 Super aut.
19.000 km 2017/2016 6760 Ribe
DKK 564.900
19.000 km 2017/2016
6760 Ribe C.B.Auto Ribe ApS
19.000 km 2017/2016 200 HK 16,9 km/l Sedan
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev