Mercedes beviser, at diesel absolut stadig har sin berettigelse. En bedre rejsekammerat end den nye C 300d er svær at finde, men mindre kan faktisk gøre det.

Forestil dig at køre fra København til Silkeborg på alt for kort tid og med al for høj fart, og når du kommer frem, fortæller bilen, at den stadig har 800 kilometers rækkevidde tilbage i tanken. Indtil videre har vi ikke et drivmiddel, der kan slå diesel, når det kommer til at flytte sig hurtigt over lange strækninger. Derfor tror Mercedes, modsat mange andre bilproducenter, stadig fuldt og fast på, at dieselmotoren har en plads i fremtidens samfund.

Halv elbil, halv benzinbil – her er den nye Mercedes C-Klasse

Problemet er, at diesel har fået et beskidt ry, der har fået både lovgivere og købere til at vende brændstoffet ryggen. Mercedes har derimod taget udfordringen op, og mærkets ingeniører har videreudviklet motoren OM654, som nu har et M for Modified. Trods modelbetegnelserne 220 og 300, er motoren i C-Klassen grundlæggende den samme og stadig på to liter. En ny krumtap gør dog slaglængden længere og øger dermed slagvolumen en smule. Det mest interessante er dog, at den er så ren, at den nærmest kan efterlade luften i København mere ren, end da den blev suget ind. Det sker med hjælp fra et NOx-filter, et nyudviklet partikelfilter og to Selective Catalytic Reduction (SCR) katalysatorer, som anvender Adblue.

Resultatet er, at C 300d har et officielt forbrug på 19,2 km/l og en CO2-udledning på 136 g/km. Det er til trods for, at motoren yder 265 hestekræfter og 550 Nm. Både 220d og 300d er såkaldte mildhybrider, hvor en mindre elmotor bidrager med 20 hestekræfter og 180 Nm under start og acceleration, og som opsamler og lagrer energi under nedbremsning, men som dog ikke kan drive bilen alene.

Tysk luksus på tilbud – Mercedes C300

Vi har testet både C220d og C 300d, og over 797 kilometer med masser af hurtig motorvejskørsel og tæt bykørsel, endte vi på et forbrug på 17,85 km/l i C 220d. Det er ret gedigent. Her må du så ’nøjes’ med 200 hestekræfter og 440 Nm, men kun hvis du kører på Autobahn jævnligt, mangler du de ekstra kræfter.

Mini S-Klasse

Den nye C-Klasse er både teknisk og visuelt en mini-S-Klasse. Platformen deles mellem de to modeller, og specielt sedan-versionen ligner en S-Klasse, der har fået en kogevask. I kabinen betyder det også, at den er opdateret, og er blevet proppet med avanceret udstyr. Det gælder blandt andet den store 11,9 tommer store skærm i midterkonsollen, som er en del af Advantage-pakken. Den er standard, og du får også den 12,3 tommer store skærm i instrumenthuset med. I tillæg er også blind spot og bakkamera standard samme med MBUX-navigation, hvor systemet, ligesom Siri på Iphones, forstår mange kommandoer.

En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse

Kabinen ser lækker ud, men plastikkvaliteten i midterkonsollen matcher ikke helt den tidligere model. Det knager mere og føles en smule mere klejnt, uden at det føles sådan for alvor plastik-agtigt.

Mercedes vil bygge elbil med over 1.000 km rækkevidde takket være vild aerodynamik

Akselafstanden er vokset 2,5 centimeter i forhold til den gamle C-Klasse, og selvom det ikke lyder af meget, er det kommet bagsædet til gavn, og opleves af mere end de 2,5 centimeter. Bagsædepladsen var ikke imponerende i den gamle udgave, så det fungerer noget bedre i den nye udgave, hvor man nu kan sidde komfortabelt, selvom man også måler over 185 centimeter.

Super-cruiser

C 300d kommer som standard med AMG-pakke, hvor du både får flotte 18-tommer fælge, sportsbremser og sportsundervogn. Det strammer køreegenskaberne op, så affjedringen bliver mere fast. Den er heldigvis ikke fast, så den slår plomberne ud, men jeg foretrækker faktisk den lidt mere slaskede og bløde affjedring i 220d, som ikke har AMG-pakken. Affjedringskomforten er en smule bedre, og i kombination med et meget lavt støjniveau, selv ved høj fart, gør det C 220d til et sublimt motorvejsmissil. Så var det ikke fordi, at prisen mellem 220d og 300d er på bare 56.000 kroner, så ville jeg sige, at du sagtens kunne nøjes med C 220d. Men nu er prisforskellen bare minimal, alene AMG-pakken koster 35.000 kroner, som du jo får gratis med 300d. Så bør du købe 300d, som giver mest valuta for pengene.