Renault Clio R.S. er en lille spradebasse med masser af lyd, fart og sjov – men pris og udseende gør den til et valg for de få entusiaster.

En Clio til over 300.000 kroner – det lyder som om, nogen hos Renault har spist søm. Men det er altså, hvad du skal slippe for en Clio R.S. 18, men så får du også et lille bæst, og uanset hvor vi kører i løbet af testugen, får den lille franskmand opmærksomhed, som sad selveste Gérard Depardieu på køleren kun iført et par badetrusser.

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Denne Clio R.S. er den særlige R.S. 18-model, som egentlig slet ikke sælges i Danmark, men som til gengæld stiller i en knaldsort lakering, som får Darth Vaders maske til at blegne. Det er dog nok især den knaldgule stribe, der løber i fronten, på siderne af bilen og så Clio R.S. skrevet henover taget med samme gule farve, der fanger folks opmærksomhed. Og hvis ikke udseendet gør det, så gør lyden. Den 1,6-liters turbomotor, blæser afsted med en fanfare, som forstærkes af det særlige Akrapovic udstødningssystem.

Fokuseret
Akrapovic-udstødningen er på mange måder prikken over i’et i Clio R.S., som både ligner, lyder og kører som en baneracer. Styretøjet er super-direkte og lækkert at arbejde med, selvom det kunne bruge mere mekanisk feedback. Clio’en har en R.S.-knap, som lader til at gøre styretøjet mere tungt, men ikke mere direkte. Samtidig gør programmet udstødningen højere og gearkassen mere aggressiv, så den holder hvert gear længere. Faktisk er den hurtige 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse et af stederne, hvor Clio R.S. adskiller sig fra konkurrenter som eksempelvis Volkswagen Polo GTI. Den giver meget mere kontrol til føreren, og vælger du at skifte manuelt, så holdes bilen i samme gear, selvom motoren rammer omdrejningsbegrænseren, og det er faktisk muligt at geare helt ned til 1. gear, selvom bilen kører ved relativ høj fart. Desværre slipper man ikke for en del tøven ved igangsætning ved normal kørsel, eller når man skifter mellem 1. og bakgear ved eksempelvis parkering.

Overlegen – Volkswagen Polo GTI

Undervognen er overordentligt fokuseret, og forståeligt nok. R.S. 18 låner nemlig undervognen fra R.S. 220 Trophy, som i forvejen er en specialudgave af Clio R.S. Undervognen er her sænket 20 mm foran og 10 mm bagved med stivere støddæmpere, og fjedrene på bagakslen er 40 procent stivere end den almindelige Clio R.S. Det betyder, at affjedringskomforten er hård som en kirkebænk, og i kabinen sidder du og hopper op og ned i de ellers lækre sportssæder, som krammer tæt. Den hårde undervogn betyder også, at Clio R.S. styrer enormt fladt gennem sving uden nogen former for krængning, så den nærmest klistrer sig til vejen. Peg snuden ind i svinget, hold en neutral speeder, og undervognen bare griber og griber, og du skal have en ganske gedigen sportsvogn for at slippe fra Clio R.S. på en krøllet landevej. Eneste kritikpunkt her er, at jeg har lidt svært ved at fornemme grænsen for vejgrebet, og det giver lettere fugtige hænder, når man kører stærkt i bilen, men sådan skal det være i en rigtig entusiastvogn som Clio R.S.

Franske hypper
Turbomotoren yder 220 hestekræfter ved 6.050 omdrejninger, og generelt er motoren omdrejningsvillig, og takket være udstødningen prutter, hakker og sprutter den lille bil ved speederslip. Det giver masser af point foran en Erhvervsskole, men næppe hos din svigermor. Til gengæld kan du så forsikre hende om, at Clio R.S. i virkeligheden ikke føles hurtig, som accelerationen fra 0 til 100 km/t antyder. Bare 6,6 sekunder skal de tage, men det er ikke lyskryds-duellen, der er Clio’s livret – det er på de tomme, bugtede landeveje, den franske lilleput skinner.

700 hk fra helvede – Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Der, hvor Clio R.S. til gengæld ikke skinner, er i kabinen. Trods de fede sportssæder med røde seler og ruskind på rattet, så ligner kabinen i store træk den almindelige Clio, og her kan man godt mærke, at modellen har en del år på bagen. Det gælder både den halvdårlige plastkvalitet og det altid halvsovende multimedie-system, som virker, som var det lånt fra Windows 95 – ikke imponerende i en bil til over 300.000 kroner.

Ballade i børnehaven – Volkswagen Up GTI

Clio R.S. største problem er til gengæld de mange kompetente konkurrenter. Polo GTI er ikke nær så fokuseret som franskmanden, men den er både billigere og langt mere anvendelig, og så er der den nye Ford Fiesta ST, som vi endnu har til gode at prøve, men som helt sikkert vil være en skarp konkurrent på køreglæde. Clio R.S. er både for outreret og for dyr til at blive aktuel for andre end de største entusiaster.