Det kinesiske mærke Aiways vil tages seriøst på det danske marked, så vi tester bilen seriøst ved at fylde den med mænd og fadølsanlæg og køre på sommerhustus til Sverige. Kom med på turen og hør alt om fordele og ulemper ved Aiways U5.

Aiways er et helt nyt mærke på det danske marked, og det er lidt af en kometrejse, det kinesiske elbilmærke har været på. I 2017 gik Fu Qiang og Gary Gu sammen om at skabe et nyt mærke. Fu var tidligere salgschef for Volvo i Kina, så han vidste et og andet om, hvordan biler skulle laves, og bare to år senere, kunne de to chefer præsentere modellen U5 på biludstillingen i Genève.

At bilen fik premiere på netop en europæisk biludstilling, var ikke et tilfælde, for Aiways drømmer om at slå igennem netop her, hos de kræsne kunder. Det har flere andre kinesiske mærker også drømt om, men det lykkes aldrig rigtigt, for indtil nu har de kinesiske biler simpelthen været for usikre. 

Så lad os starte med at få det på plads. For Aiways blev testet hos Euro NCAP i december 2019, lige inden en ny, skærpet test trådte i kraft. Det gav en overordnet karakter på tre ud af fem stjerner. Det er ikke forfærdeligt, men heller ikke godt, og specielt et sammenstød fra siden viste sig at være en svaghed, ligesom den automatiske nødbremse heller ikke imponerede Euro NCAP.

Den smukke søster – Volvo C40

Nu har vi ikke nogen planer om at teste hverken den aktive eller passive sikkerhed i den Aiways U5, vi har fået udleveret nøglerne til. I stedet har vi proppet den til randen med tre granvoksne mænd, 40 kilo labrador, et fadølsanlæg, og oppakning til en god weekendtur i det svenske, men det kræver lige, at vi når frem først, for selvom vi tager færgen ved Helsingør, så skal vi stadig køre knap 200 kilometer på motorvej – OG hjem igen, hvis ikke vi skal lade med mormorstikket.

Komfortabel

På vej ud af København bliver vi ”hjulpet” af en træls fredags-trafik, så vi snegler os afsted. Her er elbiler generelt på hjemmebane, for strømforbruget er nærmest ikkeeksisterende ved trille-fart, mens vindmodstanden ved motorvejsfart æder rækkevidde, som en computer-spillende teenager æder Kims chips. Det er ikke anderledes for Aiways, som først og fremmest er overraskende komfortabel. SUV-designet gør, at du sidder højt og opret, og de store ruder giver godt udsyn. Fraværet af forbrændingsmotor betyder, at der er tyst i kabinen, som byder på overraskende høj samlekvalitet og masser af udstyr.

Årets Bil 2022 – Hyundai Ioniq 5 rydder bordet

Udstyret tæller blandt andet en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent, som først aktiveres over 60 km/t. Det betyder, du ikke har samme hjælp til køkørsel, hvor flere konkurrenter reelt er selvkørende. Vognbaneassistenten er heller ikke en hjælp ved højere hastigheder, hvor den har tendens til at vandre fra den ene side af sin vognbane til den anden i stedet for at holde bilen i en lige retning. Jeg ender med at slå det fra, fordi det er mere til besvær end til hjælp.

Jeg er heller ikke fan af bilens regenerative bremse. Normalt er jeg vild med elbilers one-pedal, hvor elmotoren bremser kraftigt, hvis man letter på speederen. Den funktion er også tilgængelig i U5, men det er ikke til at gennemskue, hvor meget funktionen bremser bilen, det varierer nemlig, og det er lettere foruroligende, så jeg slår det fra med en fornemmelse af, at kineserne trods alt ikke er helt så god til at finpudse de finere detaljer, som de europæiske bilmærker.  

Rækkevidde

Da vi rammer færgen mod Helsingborg, har vi kun brugt 26 procent på batteriet, men energien forsvinder hurtigere på den anden side af Øresund. Aiways U5 er udstyret med et 63 kWh stort batteri, som giver en officiel rækkevidde på 400 kilometer, men da de svenske motorveje er mindre trafikerede, og flere steder tillader 120 km/t, rammer vi ødegården med 31 procent tilbage på batteriet. I alt har vi kørt 202 kilometer, og har slet ikke rækkevidde til at komme hjem igen. Så bilen bliver parkeret med en mormorlader og en skumslukker i nærheden. Da vi kører hjem søndag, har bilen ladet af flere omgange, så den er på i alt 73 procent. Det betyder, at det er nødvendigt at køre indenom en McDonalds på vejen hjem, så bilen kan tanke lidt strøm, mens vi tanker kalorier.

Hurtigere end et Happy Meal – Hyundai Ioniq 5

U5 kan ikke helt matche konkurrenterne, når det kommer til ladning. 90 kW er den maksimale hurtigladning, og fra en ladeboks hjemme kan den kun håndtere 3,7 kW, i stedet for de fleste konkurrenters 11 kW.

Tilgengæld er Aiways U5 relativt let. 1.845 kilo vejer den, hvor de fleste konkurrenter vejer over to tons, og det betød, at vi oplevede et relativt lavt forbrug på mellem 18,3 og 21,4 kWh per 100 kilometer, som burde give lige under 300 kilometer rækkevidde med meget motorvej. Det skal lige nævnes, at vi foretog turen i sommerlune juni, og ikke sneramte december.

Afslappet kørsel

Selve affjedringen er blød, næsten til den slatne side. Det går fint, når forhjulene peger ligeud, og generelt opleves Aiways U5 som en komfortabel rejsemakker, men den krænger en del i sving, og føles ikke videre betrykkende ved dynamisk kørsel. Elmotoren trækker på forhjulene og leverer 204 hestekræfter og 310 Nm, som er tilstrækkeligt til at flytte den store crossover kvikt nok frem, uden at man sidder måbende tilbage. 100 km/t rundes på 7,5 sekunder, som må siges at være tilstrækkeligt.

Model Y er måske Teslas bedste model til dato – men grundende til at vælge Tesla er færre end nogensinde

Bagsædet er næsten U5’s største force, for her er der plads som en Range Rover, og da du sidder højt og med de store ruder, er sammenligningen ikke helt ved siden af. Bagagerummet er dog ikke helt så stort, men rummer 432 liter op til bagagerumsdækkenet, og det giver fornuftigt med plads. Ude foran finder man et mindre frunk, hvor der er plads til ladekabler.

Proppet med udstyr

Aiways U5 sælges i to udstyrsvarianter, Plus og Premium. I begge får du blandt andet en 12,3 tommer stor skærm til at styre bilen. Den har dog en tendens til at være lidt sløv, så der skal trykkes på skærmen, før den reagerer. Det kan godt virke lidt træls. Navigation er heller ikke standard, men det er til gengæld Apple Carplay, sammen med trådløs opladning af telefonen, hvis du vælger topmodellen, som er den vi tester.

Made in China – elektriske MG ZS EV overrasker positivt

I Premium får du også læderindtræk, 360 graders kamera, elektrisk justerbart førersæde, elektrisk bagklap, som kan åbnes med foden, samt et stort panoramasoltag, som kan køres frem og tilbage direkte fra skærmen.

Alt i alt får man indtrykket af en gedigen elbil, som lige mangler det sidste i nogle løsninger, og som tilfældigvis er bygget i Kina. Kigger vi så på prisen på topmodellen, så er jeg tilbøjelig til at tilgive et par af af fejlene ved Aiways U5. Den er et interessant alternativ til konkurrenter som Skoda Enyaq og Kia e-Niro. Aiways U5 er slet ikke så dum.