Hvis strøm ikke afskrækker dig, så er der mange penge at spare på at vælge Mercedes EQB, som har plads op til syv personer. Specielt den nye version EQB 250, som får mere rækkevidde og en startpris, der er 64.000 kroner lavere end billigste benzinversion.

Kan du lide at køre Mercedes og spare penge, så er der godt nyt. Det tyske prestige-mærke lancerer nu en billigere variant af EQB, hvis du kan nøjes med lidt færre kræfter.

Mors drøm – Mercedes GLB

EQB er Mercedes næstmindste crossover, men er ganske praktisk indrettet, og fås med op til syv sæder, og vi kender allerede Mercedes EQB 300 4Matic og Mercedes EQB 350 4Matic. Men nu bliver det også muligt at bestille den nye EQ-model med forhjulstræk og endnu længere rækkevidde.

Den nye Mercedes EQB 250 med 190 hestekræfter byder på samme udstyrsniveau og samme mulighed for at opgradere kabinen med tredje sæderække, som koster 7.709 kroner. Mens de to firehjulstrukne versioner kører op til 420 kilometer på en opladning, klarer den forhjulstrukne variant en rækkevidde på helt op til 469 kilometer.

Glem alt om diesel-taxa’er – her er den nye elektriske E-Klasse

Til trods for at rækkevidden er mærkbart opdateret, kan batteriet lynlades fra 10 til 80 procent på ned til 30 minutter, mens en fuld opladning med en wallbox kan klares på omkring seks timer – nøjagtigt som de to mere kraftfulde versioner.

Prisforskellen er dog så begrænset, at du først og fremmest skal vælge EQB 250 for den ekstra rækkevidde. Den koster nemlig fra 436.000 kroner, mens EQB 300 4Matic med 228 hestekræfter koster fra 461.000 kroner. I stedet skal du kigge på prislisten for den identiske benzindrevne GLB. Her er startprisen for GLB 200 med 163 hestekræfter 499.199 kroner. Du kan altså spare 64.000 kroner, hvis rækkevidde ikke er nogen udfordring for dig.  

Masser af udstyr

Standardudstyret omfatter blandt andet 18 tommer fælge, LED High Performance forlygter med aktiv fjernlysassistent og MBUX med Electric Intelligence navigation, som gør det nemt og enkelt at finde hurtig og bekvem opladning undervejs.

Dieseldrevet motorvejsmissil – Mercedes C300d

Systemet beregner nemlig automatisk den optimale rute med indlagte ladestop undervejs, og dét er især en stor fordel på de længere ture – også selvom føreren har kørt turen før. For når bilen kender ruten, forvarmes batteriet automatisk forud for eventuelle ladestop, hvilket sikrer optimal ladehastighed.

Med i prisen følger også ét års gratis abonnement på Mercedes Me Charge samt ét års gratis medlemskab til Ionity netværket, som begge dækker hele Europa og gør det nemt at finde opladningsmuligheder undervejs til attraktive priser. Her betales udelukkende for forbrug, og afregningen sker automatisk en gang månedligt via det betalingskort, som er tilknyttet førerens Mercedes Me konto.