Ford har skabt en elektrisk Transit, der sparker røv. Ford Pro Electric SuperVan løfter arven fra gamle modeller med 2.000 hestekræfter og 100 km/t på under to sekunder.

Ford har en tradition med at bygge galsindede varevogne, som sparker røv på alt og alle. Og i anledning af dette års Goodwood Festival of Speed, har de nu bygget en ny bil. Men til forskel fra de tidligere Supervans, er den nye, som har fået navnet Ford Pro Electric Supervan, drevet frem af elektricitet.

Succesen bliver elektrisk – Ford præsenterer batteri-varebilen E-Transit Custom

Den har hele fire elektriske motorer, som producerer omkring 2.000 hestekræfter, og gør det muligt for bilen at runde 0-100 km/t på under to sekunder. Bilen har et batteri på 50 kWh-batteri, som kan lades fuldt op på cirka 45 minutter ved en standard lynoplader, og så er det placeret sådan, at det bidrager til en optimal vægtfordeling og et lavt tyngdepunkt.

Fords nye el-varebil sparer 40 procent på driftsomkostninger

Den elektriske Supervan blev udviklet i al hemmelighed i Østrig, som en del af et samarbejde mellem Ford Performance, Ford Design og STARD – en østrigsk specialist i elektrificerede racerbiler. Selvom kabinen er strippet, og der stadig blevet plads til den 15,5 tommer skærm, vi også kender fra Mustang Mach E. Herfra kan man vælge mellem fem køreprogrammer: Road (normal kørsel), track (tilpasset sport og glatte veje), drag (maksimal acceleration til drag racing), drift (til drifting), rally (for optimalt vejgreb og ydeevene på asfalt og grusveje med særlige dæk).

Supervan kommer desuden med tre forskellige indstillinger til at regenerere energi i forbindelse med opbremsning, hvilket er med til at oplade batteriet. En E-Boost funktion tilbyder desuden maksimal kraft, moment og hastighed.

Supervans siden 1971

Det er ikke første gang, Ford har forvandlet en almindelig varebil til et frådende fartmonster. Den første Supervan, Transit Mk1, så allerede dagens lys tilbage i 1971. Her anvendte man en motor fra Le Mans-vinderen Ford GT40 til bilen, mens man ved den efterfølgende Supervan anvendte en V8 Cosworth-motor med 590 hestekræfter. Fords tredje Supervan havde en Coswoth HM-motor med 650 hestekræfter, der på daværende tidspunkt også blev anvendt i flere Formel 1-biler.

Grønt håb til håndværkerne – Ford Transit Custom PHEV

Det er dog langt fra de omkring 2.000 hestekræfter, som den nye udgave har. Se dens tur på Goodwood med Romain Dumas bag rattet i videoklippet her.