Bilproducenterne kæmper om at pudse klima-glorien, så Mercedes vil være CO2-neutral allerede fra 2022, og store godstog skal hjælpe dem i mål. Ford bruger kaffegrums og soyaskum til at reducere deres CO2-udslip.

Bilproducenterne står i kø som klimadukse, der pudser glorien, mens de lover guld og grønne skove. Senest har Mercedes lovet, at alle producentens personbiler vil være CO2-neutrale i 2039, mens den europæiske produktion på fabrikkerne for person- og varebiler skal være CO2-neutra allerede i 2022. Og den mission skal blandt andet nås ved hjælp fra godstog. Således får otte af producentens europæiske fabrikker nu leveret alle produktionsmaterialer med grøn togtransport.

Lydløs luksus – Mercedes EQC

Deutsche Bahn
Mercedes forsøger at optimere både store og små opgaver, i målet på at blive CO2-neutrale. En ny aftale med Deutsche Bahn er et vigtigt skridt, for jernbanegiganten spiller nemlig allerede en stor rolle i leveringen af produktionsdele til flere af Mercedes’ europæiske produktionsfaciliteter, og siden begyndelsen af året har de tyske fabrikker i Bremen, Rastatt, Sindelfingen, Hamborg, Kuppenheim, Untertürkheim og Kölleda samt Kecsemét i Ungarn fået leveret alle produktionsmaterialer med godstog, der kører på 100 procent CO2-neutral energi. Den CO2-neutrale energi, som benyttes til jernbanetransporten, kommer udelukkende fra bæredygtige energiformer, hvoraf størstedelen stammer fra vandkraft. Og den klimavenlige transport medfører store besparelser i det grønne regnskab, for godstogsleverancerne til de otte fabrikker svarer til omtrent 270 lastbilsleverancer – om dagen.

Fra vugge til grav – den elektrisk Golf udleder mindre CO2 end Golf TDI

Ford vil også
Ford er ikke helt så ambitiøse i deres uddeling af guld og grønne skove, for producenten forpligter sig blot til at blive CO2-neutralt på globalt plan inden 2050, eller altså senest 11 år efter Mercedes. Og det er til trods for, at Ford første gang fremlagde sine bæredygtighedsmål i 1999, som den første bilproducent nogensinde. Ford skal dog have lidt ros. De er nemlig den eneste amerikanske bilproducent, der forpligter sig til at reducere CO2-udslippet, så det lever op til de miljøkrav, der blev fremlagt i Paris-aftalen i 2015.

Grønt håb til håndværkerne – Ford Transit Custom PHEV

I Europa anvender Ford allerede 100 procent vedvarende energi til driften af sine fabrikker i Storbritannien, Craiova-fabrikken i Rumænien og Køln-fabrikken i Tyskland. Ford Ford bestræber sig også på at anvende 100 procent vedvarende energi i driften af alle sine fabrikker på globalt plan inden 2035.

Volvo vil garantere bæredygtige batterier med ny computerteknologi

Det er ikke kun til driften, Ford har tænkt miljø ind. Producenten genanvender eksempelvis kaffegrums til at fremstille bildele. Materialerne er blandt andet 20 procent lettere og 25 procent mindre energikrævende at fremstille. Ford har også brugt genanvendelige materialer i sine biler i flere år som fx soyaskum, der har erstattet petroleum i bilsæder i mere end 25 millioner biler til dato, og gamle vandflasker, der er blevet til nye måtter. Det har mindsket Fords CO2-udslip med over 100.000 tons.