Mercedes er klar med deres næste elektriske fremstød – en stor SUV med plads til syv personer, som kan slå Tesla Model X på rækkevidde og tech.

Mercedes sprøjter elektriske biler ud, og den seneste model er formentlig den største. De pakker det egentlig heller ikke ind i navnet. Indtil videre hedder den blot EQS SUV, og det er egentlig meget dækkende, for den elektriske SUV er 20 centimeter højere end den almindelige EQS, som den deler platform med.

Her er elbilerne med over 600 kilometer rækkevidde

Mens akselafstanden på 321 centimeter er identisk med EQS, så er layoutet i kabinen anderledes, og det giver mulighed for op til syv sæder. I kabinen kan både forsæder og anden sæderække justeres elektrisk, og dermed er det nemt at skrue helt op for benpladsen for bagsædepassagerne eller at udvide det store bagagerum fra 645 liter til 880 liter – og helt op til 2.100 liter, når bagsæderne lægges ned.

Bedre rækkevidde end Tesla Model X

Der er få konkurrenter i den vægtklasse, faktisk er der kun Tesla Model X, som EQS SUV skal slås med. Og udover de syv sæder, skal Mercedesen imponere kunder med features som den unikke MBUX Hyperscreen, der breder sig på tværs af cockpittet med en 17,7 tommer skærm i midterkonsollen og én 12,3-tommers skærme på hver side af den store skærm. De i alt tre skærme kan betjenes med touch eller med stemmestyringsfunktionen, som forstår 27 forskellige sprog – herunder også dansk.

Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X

Både Airmatic luftaffjedring og medstyrende bagaksel er standardudstyr, men det er firehjulstræk til gengæld ikke. Undervognen tilpasser automatisk støddæmperne efter hastighed og underlag, mens den aktive bagakselstyring sikrer optimal stabilitet og manøvrering.

Ved høje hastigheder drejer baghjulene nemlig synkront med forhjulene, så bilen i praksis kører sidelæns ved eksempelvis vognbaneskift. Ved lave hastigheder drejer baghjulene derimod modsat af forhjulene, og dermed reduceres bilens vendediameter betragteligt. Drejevinklen på 4,5 grader kan opgraderes til 10 grader, hvilket reducerer vendediameteren fra 11,9 meter til 11 meter.

Der er penge at spare, hvis du vil rulle elektrisk i den nye Mercedes EQB 250

På listen over innovative sikkerhedsfeatures findes også Digital Light forlygter, som kendes fra både EQS, EQE og S-Klassen. De digitale forlygter leverer ultrapræcis lysfordeling takket være et omfattende sensorsystem og intelligent styring af 1,3 millioner mikrospejle i hver forlygte.

Når det kommer til rækkevidde, slår den nye EQS SUV også Teslaen. Officielt klarer den op til 600 kilometer på en opladning takket være et kæmpe batteri på 107,8 kWh. Batteriet kan lynlades med en effekt på op til 200 kW.

Her er priserne på fremtidens E-Klasse – Mercedes EQE

Den nye luksus-SUV introduceres i Danmark i slutningen af 2022 og fås i første omgang i longrange-varianten EQS 450+ SUV med baghjulstræk og 360 hestekræfter, mens foreløbig kraftigste version bliver EQS 580 4MATIC med firehjulstræk og 544 hestekræfter