Citroën Grand C4 Picasso 120 HDi aut.

|

Kan du godt lide biler, som skiller sig ud i mængden pga. et futuristisk design, så er der ingen tvivl om, at Citroën nok er et mærke du skal holde øje med. Alt lige fra den lille C1 til den store Grand C4 Picasso byder på space-agtigt design og smarte tekniske detaljer – så er det noget du vægter højt, så læs endelig med her.

Grand C4 Picasso er den 7-personers udgave af den almindelige C4 Picasso. Men sjovt nok så giver den ekstra længde et mere harmonisk design end det er tilfældet med den almindelige C4 Picasso. Faktisk tager Grand C4 Picasso sig virkelig godt ud, og specielt detaljer med den grå kile, der følger bilens taglængde og ender ved baglygterne i en boomerangform er virkelig godt tænkt og tilføjer endnu et ”pift” til det futuristiske design. Men, det stopper ikke her. Du har nemlig mulighed for at ændre på designet og gøre det endnu mere Sci-Fi agtigt, bl.a. ved at vælge 3D-baglygter. En detalje der koster 4.500,- ekstra, men som gør en verden til forskel rent designmæssigt.

Indvendigt
Bag rattet bliver du mødt af endnu en række designmæssige detaljer. Førerdisplayet er ikke placeret foran chaufføren, men derimod i midten. Det er der for sådan set ikke noget nyt i, men måden det er lavet på er utrolig smart. Displayet er nemlig en stor skærm, der så er delt op i tre små skærme. Det giver dig mulighed for at have speedometer, navigation og f.eks. radio vist på samme tid. Du kan også vælge at have navigationen vist på skærmen i midterkonsollen, og derved give plads til endnu mere i det primære display. Så en opsætning der f.eks. hedder speedometer, telefon og radio i det øverste display og navigation i det nederste er faktisk muligt. Det ser godt ud og det fungerer godt – næsten. Systemet havde nemlig kun fået topkarakter, hvis ikke navigationen forsvandt i det øverste display, hvis du fjerner det i det nederste. Det giver ikke meget mening – men, ingen er perfekte. Under alle omstændigheder, så er løsningen overordnet ganske smart lavet og det er svært at finde en bil med mere skærmplads – lige med undtagelse af Tesla Model S.

Kvaliteten af materialerne overrasker virkelig positivt og det føles som om, at Citroën er krøbet en klasse op på dette område. Super godt.

En anden detaljer i kabinen er placeringen af gearstangen. Vores bil var nemlig udstyret med automatgear, som Citroën har valgt at placerer som ratgear. Det fungerer super godt og volder aldrig problemer. Eneste minus ved denne ordning er, at selve gearstangen virker en smule billig, da den er lavet i rent plast.

Bag rattet
Og når vi nu er ved gearstangen, så kan vi lige så godt tage fat på gearkassen. I vores tilfælde er der tale om en 6-trins automatisk gearkasse, som er koblet sammen med en 4-cylindret turbodieselmotor på 1,6 liter. Motoren yder 120 hk og har et maksimalt drejningsmoment på hele 300 Nm. Ved helt normal kørsel fungerer det hele rigtig godt. Gearkassen leverer nogle formidable skifte og motorer byder på rigeligt med kræfter. Faktisk er det en ren fornøjelse at trille rundt i byen og på landevejen. Problemet kommer, når du f.eks. trykker speederen i bund og accelererer. Her er gearkassen alt for lang til om at ændre gear ingen, når du har sluppet speederen. Det betyder i praksis, at du motoren bliver ved høje omdrejningstal i 5-6 sekunder, inden den finder ud af, at du rent faktisk er færdig med at accelerere. Det er møg irriterende, da en dieselmotor i denne størrelse ikke lyder specielt godt, når den ligger så lang tid ved høje omdrejningstal. Her måtte man gerne lave et andet skiftemønster.

Vores testbil var udstyret med adaptiv cruise control – altså almindelig farpilot, der justerer farten efter de forankørende og holder en passende afstand. Uheldigvis er dette system på ingen måde optimalt og ligger langt fra det vi ser i lidt dyrere biler. Problemet finder vi også hos søstermærket Peugeot, hvor systemet simpelthen giver op, hvis en bil trækker ud foran dig på f.eks. motorvejen. Så lyder der en bip-lyd og bilen beder dig overtage speeder og bremse. Ikke superfedt når elektronikken ”giver op”. Den skulle jo netop være en ekstra sikkerhed og bremse bilen ned og holder en passende afstand. Det er simpelthen en ommer fra PSA. Jeg har dog lidt på fornemmelsen, at man godt er klar over dette hos Citroën, da det er muligt at slå den adaptive del af cruise control fra. Det er ikke så tit man ser denne funktion – normalt er det enten eller.

At sidde bag rattet er yderst behageligt i Grand C4 Picasso. Det er nemt af finde en behagelig siddestilling og den enorme forrude kan du gøre mindre eller større efter behag, ved at benytte det ”rullgardin”, som solskærmen er koblet fast på. En god detaljer, som fungerer rigtig godt i praksis.

Pladsen ved bagsæderne er samtidig glimrende og den tredje sæderække er heller ikke at ringe sted at opholde sig, hvis man altså er barn. Bagsæderne kan skydes frem og tilbage i længden og passagererne ved anden sæderække kan nyde godt af et lille flybord og rullegardiner.

Køreegenskaberne er gode og du føler ikke, at du sidder i så stor en bil, som det faktisk er tilfældet. Diverse hjælpemidler i form af kørerassistent og bakkamera kan tilkøbes og gør det derved til en leg at komme rundt på parkeringspladser eller snævre områder.

Priserne
Kigger vi på prisniveauet, så må jeg blot konstatere, at her er der ingen, der kan være med. Vores testbil var en Grand C4 Picasso 120 HDi 120 Intensive aut. Den koster kun, og hold nu fast, 366.990,-. Og det er vel og mærke den vejledende pris. Citroën er kendt for at skrabe lidt af priserne eller tilbyde lidt ekstra udstyr til fordelagtige priser. Vores testbil havde 3D baglygter, Pack City med bakkamera, Pack Assist, Børnepakke og metallak som ekstraudstyr. Den samlede pris for dette er 28.600,-.

Samlet set
Grand C4 Picasso er en yderst behagelig og ikke mindst praktisk bil, der byder på tekniske løsninger, som vi normalt kun ser i meget dyrere biler. Det meste af det fungerer super godt og den samlede kvalitetsfølelse er på et ganske højt niveau. Den 120 hk turbodieselmotor, som vores testbil var udstyret med gør det rigtig godt. Men, jeg vil klart anbefale at bruge 10.000,- mere på bilen og få den 150 hk turbodiesel. Her får du lige det ekstra, som den testede motor mangler f.eks. på motorvejen.

Jeg vil varmt anbefale Grand C4 Picasso til familier med brug for meget plads. Og er du samtidig vil med tekniske detaljer og futuristisk design – ja, så er der næsten ingen vej udenom. Grand C4 Picasso er et godt og absolut prisstærkt køb.

Biltorvets vurdering

menu Design Tekniske løsninger Plads Brændstoføkonomi Pris!
menu Tricky gearkasse Adaptive cruise

Specifikationer

R4/16v
1.560
120
3.500
300
1.750
Forhjulstræk
6A
188
13,5
-
25,6
-
103
1.434
267.990

Citroën Grand C4 Picasso på biltorvet.dk

Citroën Grand C4 Picasso 2,0 BlueHDi 150 Intensive EAT6
4.000 km År 2017 8600 Silkeborg
DKK 359.900
4.000 km År 2017
8600 Silkeborg Silkeborg Autoforum A/S
4.000 km År 2017 150 HK 23,3 km/l MPV
Citroën Grand C4 Picasso 1,6 HDi 110 VTR E6G Pack
159.000 km År 2010 8600 Silkeborg
DKK 79.900
159.000 km År 2010
8600 Silkeborg Bilhuset Silkeborg
159.000 km År 2010 110 HK 18,9 km/l MPV
Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi 138 VTR+ E6G
173.000 km År 2008 7500 Holstebro
DKK 69.500
173.000 km År 2008
7500 Holstebro Bojsen Biler A/S
173.000 km År 2008 138 HK 16,4 km/l MPV
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev