Du kører på en planke og kan høre hvislen fra turboerne, men familien hader din klodsede kørestil. BMW 128 med den legendariske tilføjelse ti, giver ingen mening indtil du kyler den over i det hemmelige sportsgear og er alene på en øde p-plads.

Entusiaster vil huske 2002 tii, en legendarisk lille sedan-BMW fra 60'erne, der gjorde sig heldigt bemærket på racerbanerne og som i dag koster det blege på klassikermarkedet.

BMW sutter nu saft ud af den gamle berømmelse, men kun på navnet. Vi testkører BMW 128 ti, som ligner en vogn, der bedst køres med baseball-kasketten vendt med skyggen i nakken. Det er lidt en drengerøvsbil, som hører bedre hjemme på Striben end Bilkas p-plads.

Den moderne ti har små 265 hk på forhjulene, altså lidt mere end Golf GTI’s 245 hk og mindre end Audi S3’s 310 hk, og så har den en plankehård affjedring, der viser sig håbløs i det daglige. Man kan mærke, hvad der står på kloakdækslerne og det er noget den lille familie hurtigt bliver træt af at køre langt i.

Se udvalget af brugte Golf GTI her.

Vi prøvede den udfordring at skulle transportere nogle fint anrettede sølvbakker med mad tværs gennem København by, som skulle serveres til et mindre bryllup, og aldrig har chaufføren svedt så meget. Hvert lille bumb mærkes hårdt og hver opbremsning sker brutalt, den er decideret umulig at køre silkeblød.

Overraskende pause
Accelerationen overrasker også tit, da der er vældig stor forsinkelse på, når du træder på speederen, noget de fleste dsg-gearkasser døjer med. Helt slemt er det, når du lige har bremset lidt, og vil sætte fart i dytten igen, det tager sekunder. Glem også alt om en hurtig overhaling, for gearkassen roder med gearene længe, for at vælge et tilpas lavt et.

Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

Den måde vognen er sat op og drivlinjen giver ingen mening. 128ti er ti millimeter lavere end den normale 1-serie og har Thorsen spærredifferentiale på forhjulene. Det er sat op til voldsomheder, drivlinjen på ingen måde honorerer og det irriterer. Selv ikke i voldsomste køreprogram, Sport, kan bilen levere varen. Hvorfor hulen skal den være så hård og upoleret?

Efter veloverstået bryllup og afleveringen af mad, der heldigvis stadig lignede en anretning og ikke noget, der lige var hældt ud af en blender, er det tid at få en solotur for at hitte ud af meningen med galskaben.

Nu giver det mening
Den finder vi på en øde p-plads en søndag aften i et industrikvarter. Et hemmeligt sted. Vi opdager, at gearstangen kan skubbes over i M/S, som betyder manuel og sport. Ikke at vi kører manuel. Men nu kører vi sport. Det ved vi, da omdrejningerne med det samme stiger og lyden bagfra bliver kraftigere.

Fuld gas på den sorte og knastørre asfalt, første, anden, trejde gear smadres i med en mekanisk brutalitet, som udfordrer både nakke og dæk, hjulspin i alle tre første gear og brems. Stop.

Hvad i alverden skete der? Det var som at åbne en vulkan. Igen.

Se udvalget af frække små BMW'er til salg her. 

Første, anden, tredje, holder den i trejde. Det er helt forrykt, omdrejningerne hviner konstant mellem 4000 til 7000 o/m, en himmelsk lyd, og autokassen holder den i det pinefulde område, ikke noget med at skifte op eller ned, rundt i svinget, pedalen ned igen, og omdrejningerne farer op mod det røde, mens kinderne blusser og et drøn af et smil breder sig – hvad i alverden er det BMW har lavet her?

Det er jo en rally-raket. Ud på motorvejen, vi når igen ikke længere end tredje gear, før hastigheden skal ned igen. Der er ellers fem gear mere klar i automatgearkassen med i alt otte trin. 0-100 km/t sker ifølge specifikationerne på 6,1 sekunder og det tror vi på.

Den er er alt for farlig for kørekortet, tilbage på p-pladsen. Øver mig i sving, det viser sig, at den laver en flot firehjulsudskridning, når den presses, men der er dejligt langt ud til skridgrænsen, uhyggelig langt.

Selv med så mange heste, holder den også forhjulene fint i den retning rattet peger, nok pga. spærredifferentialet og andre ting.

Video: Fiat til 500.000 kroner? Ja, når den har turbo og hedder Abarth. Nu kan du få den til halv pris

Pludselig giver BMW 128ti fuldkommen mening, Nu gør det ikke noget at man kan mærke højden af den hvide stribe eller læse tekster på dæksler med dækkene, alt giver mening.

Du er endda ikke bleg for at tage kampen op mod selv motorcykler, det er den selvtillid, du får i den her lille bøllebil.

Motoren skubber med 400 Nm takket være dobbeltturboen, og det er faktisk det samme som Audi S3’eren leverer trods sin lidt større overarm på 310 hk.

Det er en fabelagtig køremaskine, der tåler sammenligning med Toyotas sindssyge GR Yaris, eller Hyundais i30N, eller Renault Megane RS TrophyHonda Civic Type R og den slags. Altså en forklædt racerbil, der giver dig uforfalsket køreglæde. Men lad den stå i garagen, når familien inviteres til bryllup.
 

Se udvalget af frække små BMW'er til salg her

Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

Vi ryster med røven i Renault Megane R.S.

På udebane - vi tager Hyundai i30N med til klassikertræf

Satans firmabil - Honda Civic Type R

 

 

--

 

 

Faktaboks:

 

Derfor ti

 

Ti står for Turismo Internazionale og var en racerserie opfundet i Italien for lettere tunede standardbiler.

En anden kategori var Gran Turismo Internazionale – GTI. Den forkortelse har du vist hørt før hos et andet mærke.

Første BMW ti kom i 1963 med BMW 1800 TI, og nåede sit første store højdepunkt med BMW 2002 TI (1968-1971).

Det var også i denne model, at den senere Formel 1-kører, Le Mans-vinder og DTM-mester Hans-Joachim Stuck delte bil med Clemens Schickentanz og vandt det legendariske 24-timers løb på Nürburgring i 1970.

Nu har BMW pustet støvet af navnet og puttet det på en ny model, BMW 128ti, der lukker hullet mellem topmodellen BMW M135i xDrive med 306 hk og BMW 120d med 190 hk.