Den er lækker som et gråt gulvtæppe og kører også som et tæppe, stille og nulrende på vejen. Fordi det er en elhybrid koster den op til 225.000 kroner mindre end en A6’er uden el, så det er denne vogn, du skal have. Den er sine fire ringe værdige, men hybriddelen virker ret meget til at være en ren afgiftsøvelse.

Lad os tage fat om roden med det samme, allerede inden vi drejer nøglen på de fire ringe: Audi A6 TFSI e er i udgangspunktet et særdeles godt tilbud. Det er en hybrid, en såkaldt model 50 med firehjulstræk og samlet 299 hk og en prisseddel på 519.992 kroner. Jovist en slat, men ikke hvis du sammenligner med billigste A6 uden elmotor, en diesel med 204 hk. Den koster 629.990 kroner, altså over 100.000 kr. mere og det for en model 40 med forhjulstræk. Men lad os sige, du gerne vil have firehjulstræk, så skal du op i en model 50 Quattro med 286 dieselheste til 744.990 kroner og så er forskellen på knap 225.000 kroner. For nogenlunde den samme model.

Det var tre A6-modeller og så er der kun en mere tilbage i A6- programmet: 55 hybrid med samlet 367 hk til 625.539 kr. Det er de fire konfigurationer du kan få leveret din A6 i, så man skal nok være tosset eller overfølsom overfor elektricitet for at springe hybriden over.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Jovist har hybriden en benzinmotor og alle hestekræfter er ikke hjemme altid, da elmotoren jo løber tør for strøm i ny og næ, men altså, det er godt nok en vild forskel i prisen. Det taler ret meget lige ind i revisorens nøjeregnende hoved.

Svært at pege fingre
Du skal så leve med, at bagagerummet er mindre, 360 mod 530 liter normalt, men det er jo ligegyldigt, hvis du kun rejser med en attachemappe og har habitjakken hængende ved bagsædet. I vintertiden kan du også i praksis kun køre 40 km på ren strøm, mod det lovede 68 km. Det medfører, at du i løbet af en uge bliver så træt af at oplade vognen for så få elektriske kilometer, at du holder op med det.

Det hjælper heller ikke på ladelysten, at A6’eren kører så fremragende og dejligt, at du sagtens kan nøjes med benzinmotordrift.

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron

Det er jo ellers ofte, at man i hybrider virkelig sætter pris på elmotoren, da det giver en helt anden tyst bil ved ren eldrift, men Audien er så dejligt skruet sammen, så forskellen på at køre på el og benzin er minimal. Du hverken kan høre eller mærke rystelser ude fra motorrummet. Desuden er der absolut intet, som ikke fungerer optimalt, om det er siddestilling, menusystem, betjening eller køreegenskaber, så spiller det hele bare til guldmedaljen.

Især glimrer undervognen ved på samme tid at virke fast, men samtidigt sluger den alle ujævnheder på en dyneblød måde. På motorvejen virker den også meget sporsikker.

Designet er stilfuldt på den sædvanlige Audi-tidsløse måde, som et gråt gulvtæppe. Det lyder måske kedeligt, men linjerne er så harmoniske, at man jo ikke engang kan pege fingre af det – karrossens linjer er både sådan lidt skarpe wallstreet-kontor-agtige og bløde fitnesscenter-muskuløse på samme tid.

Bagsiden af medaljen
Ok, der er jo altid en bagside af medaljen, så vi må lige nævne at skiltegenkendelsen kan være lidt for ivrig og fx fanger afkørselsrampernes begrænsning på 80, selv om du kører på motorvejen, og det får fartpiloten til at sænke farten til stor irritation for både chauffør og bagvedkørende.

Amerikanske ambitioner – Ford Mustang Mach E

Lane Assist, den automatiske styrekorrektion, når du kommer for tæt på de hvide striber, opleves ret aggressiv, og det er bøvlet at slå fra. Sidstnævnte er en del af testbilens ekstraudstyr ”assistentpakke tour” til 15.148 kroner, så den pakke kan du jo bare lade være at bestille.

Sæderne er manuelt betjent som standard, og det er godt nok for tarveligt i en bil til over en halv million kroner.

Nogle vil måske også syntes, at styretøjet er for distanceret og kunne være mere skarpt og præcist.

Endelig er der den obligatoriske advarselslyd, når du ruller langsomt rundt på el fx inde i byen. Det lyder som en blæser med et knurrende leje, der er gået i stykker.

Men det er så også det. Altså småting.

Konkurrenter koster det samme
Hvad så med konkurrenterne? BMW og Mercedes. BMW har deres 5-serie, der med 530e stempler ind med kombineret 296 hk, og 59 lovede kilometers eldrift. Til, sjovt nok, kun 5000 kroner mere end mindste hybrid-Audi. Helt præcist koster BMW’en 524.756 kroner. Den har så baghjulstræk. En firehjulstrækker hedder xDrive og her skal du op i 557.354 kroner for at matche Audien, altså en lille 40.000-kronersseddel mere. I den sammenligning må det være 1-0 til Audi.

Mercedes byder på E-klassen, kongen af luksus. Uha. Kan Audi klare sig mod det monster? E300e har elmotor på 122 hk med batteri til 53 km rækkevidde, der kan kombineres med enten en dieselmotor med 194 hestekræfter eller en benzinmotor med 211 hestekræfter. Benzineren er den billigste og du får her kombineret 320 hk. Den koster 519.900 kroner. Altså 92 kroner billigere end Audien. Hovsa. Har de mon luret hinanden af?

En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse

Men skal du have firehjulstrækket, som Mercedes kalder 4matic, så skal du af med 554.900 kroner, altså knap 35.000 kroner mere. 2-0 til Audi.

Nu har du nok mistet overblikket, så her er det:

Testbilen er en Audi 50e quattro til 519.992 kroner.
BMW 530e Xdrive koster 557.354 kroner.
Mercedes E3003 4matic: 554.900 kroner.

Med det bemærket, at hvis du kan undvære firehjulstræk, kan du få de to konkurrenter til nær samme pris.

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Og den vigtige bemærkning, at mens vi skriver denne anmeldelse, har Audi ændret priserne, så du lige nu vil se, at A6 hybriden koster 541.990 kroner. Det skyldes, at leveringstiden er på seks måneder, hvilket betyder, at du risikerer først at få den leveret i 2022, hvor registreringsafgiften er højere.

Hvilken smag er du til?
Hvad du vælger, er i sidste ende en smagssag om du er til ringe, stjerne eller nyrer. Men ingen tvivl om at Audien er et skarpt køretøj, mens hybriddelen er skør, især fordi vognen jo kommer til at slæbe rundt på batterier og elmotor til ingen verdens nytte.

Det er lidt som om, det kun er en del af bilen, for at gøre den utilstedeligt meget billigere end fossilversionerne. Lidt som dengang man kunne bygge campingudstyr i en vogn eller leasingfinter blev brugt udelukkende for at spare registreringsafgift.

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Med til at forstærke det indtryk er benzinøkonomien, som er opgivet til 71,4–90,9 km/l, men vi kørte et sted mellem 18-22 km/l, hvilket isoleret set er fint nok, men en del kortere end det opgivne.

EU har jo allerede besluttet at hybriderne ikke er grønne. Men Danmark har stadig store rabatter – også i 2022, selv om det stiger noget, hvilket er dit held, da du lige nu altså kan spare åndssvagt mange penge på at blive ringenes herre i din Audi.

Dansk app sikrer dig grøn strøm til din elbil

Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv